Leon KAD502 Startet 17.Juni Link til dette innlegget Startet 17.Juni Har en ford 2402 med sims diesel fordelings/trykk-enhet. Problemet har oppstått etter 2 år uten bruk. Startet opp, og motor gikk rett på overrus. Forsøkte først å justere med gasskontroller. Ikke antydning til reaksjon på turtall. Forsøkte stopp knappen. Heller ikke der var det antydning til reaksjon. Så at begge hendler beveget seg på motoren. Måtte stoppe den ved å blokkere innsuget. Skjønte fort at noe mest sansynelig har grodd fast inne i enheten som fordeĺer diesel til dysene. Forhørte meg litt rundt blant båtvenner i båthavna om hva det kunne være. En som kom opp med en forklaring nevnte et lokk på sida diesel fordeleren til dysene. Det var enten stemplene, noen "gaffler"/"slidere" eller stemlene søm hadde satt seg. Fikk beskjed om å fjerne lite deksel på sida så jeg kom til mekanikken som styrer stemplene som fordeler og skaper trykk til dysene. Det kunne skje at denne mekanikken og stemplene grodde fast, men det slapp som regel taket når man dynke det i CRC565 eller WD40. Så nå skal det stå slik til i morgen, så får jeg se da. Lurer allikevel på om andre har kjennskap til andre løsninger på dette? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
hegra Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni Peile olja før du starter, og lukt på motoroljen. Det kan være membran i fødepumpa som er defekt etter to års stillstand. Da kan diesel renne rett ned i bunnpanna. Resultatet er at nivå på olje blir for høyt og motoren får tak i denne suppa og ruser ut ukontrollert. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni Høres ut som kaldstareknappem er rustet fast sjekk at armen 4 beveger seg og at 5 lar seg trykke inn. Den spretter ut så fort en slår et slag med starteren. Skift smo.olje på H-tr pumpen Lufteskruer til H -tr pumpa Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
index Svart 17.Juni Link til dette innlegget Svart 17.Juni Jeg hadde det samme problemet ned en 2401 når jeg kjøpte den. Vi fikk til slutt tak i en kar som kunne med disse pumpene. Han gjorde som du sa, av med dekselet og beveget mekanismen frem og tilbake til den gikk lett. Så ble det oppstart, og lang tur hjem . Det skjedde ikke igjen på de årene jeg hadde motoren. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Leon KAD502 Svart 17.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Juni index skrev for 2 timer siden: Jeg hadde det samme problemet ned en 2401 når jeg kjøpte den. Vi fikk til slutt tak i en kar som kunne med disse pumpene. Han gjorde som du sa, av med dekselet og beveget mekanismen frem og tilbake til den gikk lett. Så ble det oppstart, og lang tur hjem . Det skjedde ikke igjen på de årene jeg hadde motoren. Så bra og høre. Kan nok høres ut som vi har samme problem, men på ulike motorer. Vet du hva slags olje som det skal skal helles på 2,85dl. på disse fordelingspumpene? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
index Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Leon KAD502 skrev for 6 timer siden: Så bra og høre. Kan nok høres ut som vi har samme problem, men på ulike motorer. Vet du hva slags olje som det skal skal helles på 2,85dl. på disse fordelingspumpene? De er like bortsett fra antall sylindre. Min var smurt fra motoren. Men den skal uansett ha vanlig motorolje. 15W-40. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Leon KAD502 Svart 18.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni Kan noen si meg om den delen som pilen peker på skal slide lett frem og tilbake kun ved å berøre den lett med fingeren? Kan jeg kjøre motoren på starteren uten at det spruter ut deler i hele båten og i indre havn med dekselet åpent Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Blyrompa Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Hadde tilsvarende på en OM636. Dieslepumpa måtte på service. Noen vekter som satt fast om jeg husker riktig. Ble ordna av Minge i Indre Østfold.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Leon KAD502 skrev for 3 timer siden: Kan jeg kjøre motoren på starteren uten at det spruter ut deler i hele båten og i indre havn med dekselet åpent Jeg tviler på at det vil sprute ut deler. Det er vel ikke dekselet som holder dem på plass? Uansett, jeg ville nok ha smurt og rikset på det til det begynner å løsne for så å skru dekselet på igjen før oppstart. Slik ble det gjort hos meg. Jeg fikk beskjed om at motoren kunne få litt ruftete gange i begynnelsen før det har gått seg til, men det gikk egentlig helt greit. Min motor hadde også stått et par-tre år før dette. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Leon KAD502 Svart 18.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni Blyrompa skrev for 6 timer siden: Hadde tilsvarende på en OM636. Dieslepumpa måtte på service. Noen vekter som satt fast om jeg husker riktig. Ble ordna av Minge i Indre Østfold.. Husker du/vet du hvor de vektene satt hen? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Blyrompa Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Er vel sentriperal vekter, men nei, jeg åpnet ikke pumpa. Jeg tror dette er noe du bør sette bort om du ikke har sett det før.. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 18.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni Nå har jeg sett at alle 6 stemplene beveger seg, så da er det eliminert. Det som slår meg da er kaldstartfunksjonen som aktiveres når gassen settes i full gass posisjon, og mekanisk knapp i senter av stopp hendelen på pumpa trykkes inn, men som spretter ut når motor starter har grodd fast. Den setter vel alle kraner på full flow for å hjelpe til ved kaldstart. Denne virker som spretter ut nå, men kan ha vært fastrgrodd. I går ble alt bada i CRC565, og det er mulig at ting har løsnet siden da. Får prøve å starte når kompis kommer tilbake. Jeg er ikke helt frisk nok til å drive å bøye meg og hoppe opp og ned så jeg får litt hjelp. Er det noen med innspill så setter jeg pris på det. Så kom gjerne med innspill for det😃👍🏻 Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Roger jo Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Leon KAD502 skrev 52 minutter siden: Husker du/vet du hvor de vektene satt hen? De sitter på innsiden av Stopp hendlen og kaldstart knappen. Jeg hadde levert den inn før noe mer blir øfelakt. Du kan løsne på alle dyse røra på pumpa og kjøre litt på startere så ser du om det kommer diesel. Da staeter den ikke. Er de vandring på Stopphendlen og kaldstart knappen? Vil si at så lenge den ruser ut får den altfor mye diesel , det fyder på at det ikke er noe i veien med levering Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Roger jo Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Leon KAD502 skrev 42 minutter siden: Det som slår meg da er kaldstartfunksjonen som aktiveres når gassen settes i full gass posisjon, og mekanisk knapp i senter av stopp hendelen på pumpa trykkes inn, men som spretter ut når motor starter har grodd fast. Den setter vel alle kraner på full flow for å hjelpe til ved kaldstart. Denne virker som spretter ut nå, men kan ha vært Hvis du trykker inn kaldstart og gir fult pådrag skal den ruse ut. Når jeg en skjelen gang trykker inn kaldstart har jeg gasshendlen på ca 900 omd, endda sier det vommm før den detter ned til 900 og jeg tar den ned til tommgang. Du kan teste stopphendlen Du kan løsne på alle dyse røra på pumpa og kjøre litt på startere når du ser det kommer diesel. så du drar i stopphendlen da skal det ikke komme diesel. . Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Leon KAD502 Svart 18.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni Roger jo skrev 12 minutter siden: Hvis du trykker inn kaldstart og gir fult pådrag skal den ruse ut. Når jeg en skjelen gang trykker inn kaldstart har jeg gasshendlen på ca 900 omd, endda sier det vommm før den detter ned til 900 og jeg tar den ned til tommgang. Du kan teste stopphendlen Du kan løsne på alle dyse røra på pumpa og kjøre litt på startere når du ser det kommer diesel. så du drar i stopphendlen da skal det ikke komme diesel. . Jada, det vet jeg fra før, men her var det null reaksjon overhode. Den hverken stoppa eller gikk ned på tid. Gikk vel sikkert 30-40 sek. før vi fikk stoppa den ved å kvele motor på innsuget. Takk for innspill😃👍🏻 Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
Leon KAD502 Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Roger jo skrev On 17.6.2025 at 19.19: Høres ut som kaldstareknappem er rustet fast sjekk at armen 4 beveger seg og at 5 lar seg trykke inn. Den spretter ut så fort en slår et slag med starteren. Skift smo.olje på H-tr pumpen Lufteskruer til H -tr pumpa Begge er løse, men håper enda at det er der det slipper igjennom diesel så den går på overrus. I går så fant jeg lekasje på en morken slange også. Skal på Tess og lage en ny i morgen tidlig. Husker ikke helt nå, men mener det var en returslange mellom T-kobling og motor. Tviler på at det får motorenn til å overruse. Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
index Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Om du ser at delene inni pumpa beveger seg når du drar i stopphendelen så burde du være good to go. Ha en passende gjenstand til å dekke luftinntaket med for hånden ved første oppstart, du har ikke tid til å lete mens motoren ruser på max. Men om den starter og turtall lar seg regulere på normalt vis så mover delene seg opp av seg selv etter hvert. Ellers så er ikke disse 2401/2402 motorene kjent som spesielt gode. Gammel forkammerteknologi og ikke så solid bygget. Jeg skiftet til en nyere Ford FSD, den motoren som erstattet disse i varebilene til Ford. Direkteinnsprøytet, lettstartet og pålitelig. Min hadde gått 210.000 km i bil da jeg satte den inn, og nå har den fått ca 2000 timer i båten også. Og den ligger an til å holde enda en god stund. Anbefales for et enklere båtliv. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Leon KAD502 Svart 25.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni index skrev On 20.6.2025 at 8.54: Om du ser at delene inni pumpa beveger seg når du drar i stopphendelen så burde du være good to go. Ha en passende gjenstand til å dekke luftinntaket med for hånden ved første oppstart, du har ikke tid til å lete mens motoren ruser på max. Men om den starter og turtall lar seg regulere på normalt vis så mover delene seg opp av seg selv etter hvert. Ellers så er ikke disse 2401/2402 motorene kjent som spesielt gode. Gammel forkammerteknologi og ikke så solid bygget. Jeg skiftet til en nyere Ford FSD, den motoren som erstattet disse i varebilene til Ford. Direkteinnsprøytet, lettstartet og pålitelig. Min hadde gått 210.000 km i bil da jeg satte den inn, og nå har den fått ca 2000 timer i båten også. Og den ligger an til å holde enda en god stund. Anbefales for et enklere båtliv. Takk for gode råd og tips. Nå er dysene ute og jeg har fått kjørt motoren på starteren og tømt sylinderne for vann. Om det har blitt noen skader pga. vannet i sylinderne vet jeg ikke, men det er mest sannsynlig at noe har skjedd. Dessverre har jeg blitt alvorlig syk for 1,5 år siden, så jeg trenger mye hjelp i hjemmet, og da sier det seg selv at dette går tregt i båten mtp. det som jeg har der. Ikke bare går det tregt i båten, men jeg må vente litt mye på hjelp dersom jeg trenger det. Så motorbytte er det som er mest aktuelt om jeg ser frem i tid. De FSI motorene du snakket om er interessant. Siden disse motorene har tatt over for den gamle 2402, er det stor forskjell på lengde og høyde på de. Vil min splitter nye girkasse passe på de nye FSI motorene. Jeg vil ha et motorbytte enklest mulig, og helst bolt on. Skifte til annen motor innebære som regel både girkasse, aksling og propellbytte. I verste fall så må også dørken heves, og motorrommet utvides. Så dere som leser dette her; Er det noen med gode tips, råd erfaringer og alt what ever. Jeg trenger mye hjelp for å finne ut av det her. Kort oppdatering for nye lesere. Båten ble satt på vannet etter 2 år på land. Startet opp og den gikk p overrus, gikk ikke an å stoppe den på stoppknappen, og både stopp og gasshendel bevet seg uten at det var antydning til forandring i turtallet. Jeg fikk stoppet den ved å strupe motoren på innsuget. Neste som ble gjort var å åpne luka på sida av innsprøytningspumpa, somer av fabrikat SIMS.fikk spruta ned og dynka alt i CRC565, i håp om at det hjalp. For først trodde jeg feilen var der. Siden jeg ikke kom til pga. min helsemessige tilstand så fikk jeg ikke sjekket om det beveget sef der inne, men da dette hadde fått stått noen døgn forsøkte jeg og en kompis igjen. Han kom til, og fitt sett at alt beveget seg der inne. Så da var den feilkilden eliminert. Når vi nå startet opp motoren så gikk den like fult på overus. Vi fikk stoppet den igjen ved å kvele motoren på innsuget. Etter noen dager skulle jeg skifte en dårlig slange på motoren. Da dette var gjort så startet jeg opp motoren for å se om det var noen forandring. Nå var jeg alene, og det var kul i helvete umulig å stoppe den, og eneste måten (jeg visste at var et idiotisk sjansespill helte jeg litt vann i innsuget. Motoren stoppet, så klart siden vann ikke kan komprimeres. Derfor er det store sjanser for at det har gått utover noe. Nå er dysene tatt ut, og motoren er tom for vann. Har sett over dysene. DE trenger på en rens og et skifte av dysespisser og en trykktest/justering. Jeg tviler på at feilen ligger der mtp. at det er groe eller heng i en eller flere dyser. Jeg tror motoren går på olje og oljedamp som slipper igjennom fra bunnpanna. Så da er det fastgrodde stempelringer som mest sannsynlig er årsaken til at dette har oppstått. Noen snakker om at jamaica olje vil hjelpe. Det er noen vidunderolje, men vil det hjelpe meg? Vil det hjelpe å fylle sylinderne med jamaica olje fra kanne, eller holder det med sprayen man får kjøpt? Hvor mange sylindere dette gjelder vet jeg heller ikke. Er det en eller flere sylindere? Mest sansynlig er det flere. Jeg er så takknemlig for råd og vink. Er det noen som vet om en 2402 motor til salgs, eller en motor med samme lengde som i beste fall betyr kun å flytte litt på et motorfeste? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
index Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni FSD er firesylindret, så i alle fall 30cm kortere. Passer rett på gir, men motorfester og sjøvannspumpe må modifiseres. Varmeveksler fra 2401 passer. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
subwoofer Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Har du stoppet motoren med vann er det nok ikke mye igjen av den. Forvent bøyde råder, ødelagte stempler og en masse følgeskader. Sitér dette innlegget Link to post
Leon KAD502 Svart 25.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni index skrev 1 time siden: FSD er firesylindret, så i alle fall 30cm kortere. Passer rett på gir, men motorfester og sjøvannspumpe må modifiseres. Varmeveksler fra 2401 passer. Akkurat. Ja da er det vel ikke noe alternativ for meg. Men vær så snill og rop ut om dere kommer over en 2402? Sitér dette innlegget Mvh. Leon 1981 mod. Skarpnes 30 - Havna i Røykenvik/Brandbu Link to post
index Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni 2402 er en 50 år gammel maskin som ikke en gang var særlig bra da den var ny. Jeg ville heller ha funnet noe nyere og mer kurant. Ellers så ser jeg ikke helt problemet med en kortere en. Det hadde vært verre om den var lengre... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.