Lazyjack Startet 18.Juni Link til dette innlegget Startet 18.Juni Tidligere eier har brukt baderomsilikon og det har heftet godt til metallinnfatningen men svært dårlig til glasset. Jeg vil gjerne bruke en transparent fugemasse og tenker på feks. Transparent Multibond fra Biltema. Meninger om det? Så lurer jeg på om det finnes noe middel som løser opp gammel baderomsilikon? Mye kan skrapes vekk men det er vanskelig å få bort alle restene. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Rett og slett silikonfjerner? Jeg vil tro at det finnes et Sikaflex produkt som egner seg, men det kjenner sikkert andre bedre til. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Hakkannen Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Silikonfjerner fungerer greit, så lenge du fjernet mesteparten først. En gjennomfarget lim vil vanligvis være mindre påvirket av UV-stråler fra sola, med tanke på heften over tid. Selv brukte jeg gjennomfarget polyuretanmasse (Biltema marin) da jeg tok for meg lukene, dette var 13-14 år siden, tett den dag i dag. Mulig MS-polymer er bedre egnet, det har jo skjedd ting på limfronten de siste årene. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni ... og ref en annen tråd er Multibond fra Biltema MS Polymer, og anbefalt av mange av de som har brukt den. Det står på den at den ikke skal brukes under vannlinjen, men det er jo irrelevant i dette tilfellet :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni 8 hours ago, Lazyjack said: Så lurer jeg på om det finnes noe middel som løser opp gammel baderomsilikon? Mye kan skrapes vekk men det er vanskelig å få bort alle restene. Jeg spurte AI'en om aceton fungerer. Svaret var at aceton er utmerket på silikon som ikke har herdet enda, men at det ikke biter særlig på gjennomherdet silikon. Det kan allikevel være nyttig til å få vekk de aller siste restene etter at man har skrapt så godt man kan, ble det påstått. https://www.perplexity.ai/search/does-aceton-help-to-remove-old-eI47FHWuThOe6nMje.4PEA Biltemaproduktet det linkes til inneholder "naturlig sitronløsning", men ihht kilden over fungerer aceton bedre enn sitronsyre. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni tobixen skrev 48 minutter siden: Biltemaproduktet det linkes til inneholder "naturlig sitronløsning", men ihht kilden over fungerer aceton bedre enn sitronsyre. Min erfaring, som tidligere akvarist, er at sitrusbasert silikonfjerner fungerer bedre enn aceton på såkalt glassilikon og akvariesilikon. Skal sies at disse silikonene er eddikbaserte, mulig det spiller inn. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Nå skal man jo ikke se bort fra at en kommersiell "sitronbasert" silikonfjerner inneholder noe mer enn bare sitronsyre. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Hakkannen Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Det er sant, og det er også mulig det er en utvikling på disse silikonfjernerne😊 Variantene jeg brukte var på markedet for 20 år siden, mye kan ha skjedd siden den gang. I alle fall for nevnte silikoner fungerte aceton fint før silikonen herdet, men etter herding var silikonfjerneren langt bedre. Den løser opp silikonen, så lenge den får god nok tid til å virke skikkelig. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni @Chilli Solbris har et lim for dette, se videosnutter. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Lazyjack Svart 18.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni Takk for gode svar, da blir det nok til BT I morgen. Har jo hørt om silikonfjerner tidligere men tenkte at det var mer for å få vekk silikonrester før lakkering osv. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Lazyjack skrev for 15 timer siden: Har jo hørt om silikonfjerner tidligere men tenkte at det var mer for å få vekk silikonrester før lakkering osv. Det er en type, denne her er mer beregnet til å fjerne rester av sanitærsilikon. Men begge typer fungerer nok. I begge tilfeller er det viktig å få bort alt av silikonrester. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.