Torsen67 Startet 18.Juni Link til dette innlegget Startet 18.Juni Hei Båt er en Windy 8000. Det buede hjørnevindu på babord side er ikke originalt. Etter at jeg har hatt av hele topprofilen, skrapt løst gammelt dårlig lim, så remontert alt igjen, så klarte jeg ikke å polere opp det uoriginale vinduet i plast. Pga av kjemikalier etc for å fjerne topprofilen så har denne krakelert sakte men sikkert. Mulig det er brukt for sterk såpe også. Er det noen lur måte å kunne ta avstøp av ruten? Tenker noe som å legge på klingfilm, så legge på et materiale jeg kan sette inn med feks polyester? Har tenkt på divinycell, men øvre radie på ruta er skarpere enn nedre. Dvs at jeg må bruke et materiale som flekser slik at jeg får det helt inntil både oppe og nede. Her står jeg med andre ord fast. Så forslag tas i mot med takk! Når forma er klar så må denne leveres til en som kan dette med glass i plast. Men hvilke type er det som passer til formålet? Har lest meg litt opp på polycarbonat/lexan som er lett å forme, men har myk overflate så blir fort ripete. Det bør også være et materiale som ikke krakelerer, det er det viktigste. Så var det dette med UV. Det er en fordel at det ikke blir for lett gulnet. Om det må poleres for UV hver vår går fint, men litt stressende om det må gjøres flere ganger ila sesongen. Jeg holder til rett sør for Oslo så om noen vet om en glassmester som har erfaring med denne type arbeid og helst båt, så tar jeg gjerne i mot forslag Det er kanskje noen her inne som har borti samme jobb tidligere? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Torsen67 skrev 19 minutter siden: så tar jeg gjerne i mot forslag Hva med en mail til Windy Boats https://www.windyboats.com › c... WINDY SCANDINAVIA AB ; Address: Södra Varvsgatan 27. SE-593 50 Västervik ; Tel: +46 490 258 850 ; E-mail: contact@windyboats.com. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Torsen67 Svart 18.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.Juni Roger jo skrev 20 minutter siden: Hva med en mail til Windy Boats https://www.windyboats.com › c... WINDY SCANDINAVIA AB ; Address: Södra Varvsgatan 27. SE-593 50 Västervik ; Tel: +46 490 258 850 ; E-mail: contact@windyboats.com. Hjelper lite. Det er Ertec som lagde/laget rutene for Windy. De har ikke lengre form/tegninger til denne modellen. Om de skulle tatt jobben så er det 10-12 mnd ventetid, samt en pris jeg ikke er villig til å betale. Så Ertec utgår.. Sitér dette innlegget Link to post
omhI Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Kan Bad Chad hjelpe mon tro...??... se filer på youtube. Legger ved en episode. Lykke til. Sitér dette innlegget Link to post
Martin_ Svart 18.Juni Link til dette innlegget Svart 18.Juni Til en så fin båt bør man kanskje vurdere å gå for et skikkelig glass, og ikke plexi / polycarbonat? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Martin_ skrev for 13 timer siden: Til en så fin båt bør man kanskje vurdere å gå for et skikkelig glass, og ikke plexi / polycarbonat? Takk for den Enig, men til hvilke pris? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Nå kan det faktisk se ut til at jeg har fått tak i originalt vindu. Dvs, om jeg kan betale for det. Mistenker at selger skal ha godt betalt, men han gir meg ikke pris da han heller sier at jeg skal gi ham et bud. Huff. Jeg vet at det koster en arm og ett bein å få laget dette i dag, men dette er enten overligger fra den tiden de produserte W8000 eller fra en vrakbåt. Selger har tidligere jobbet i Windy Arendal sånn jeg har forstått det. Jeg har selvsagt lyst på det, men kan liksom ikke betale så mye at det ikke forsvarer seg heller. Det blir for dumt om jeg byr for lite og for dumt om jeg byr for mye. Noen som har en ide på hva jeg bør by? (det er bare for glasset. Jobben skal jeg gjøre selv) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Tror jeg hadde gitt et bud på et par tusen og sett hvordan han reagerer. Såpass er det vel verdt, det er ikke billig å få laget nytt i plast heller.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Martin_ Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Torsen67 skrev for 3 timer siden: Takk for den Enig, men til hvilke pris? Ja, desverre. Det er vel akkurat det som er problemet. Slike glass koster vel en liten formue. Fikk du en priside' fra Ertec? Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni index skrev for 3 timer siden: Tror jeg hadde gitt et bud på et par tusen og sett hvordan han reagerer. Såpass er det vel verdt, det er ikke billig å få laget nytt i plast heller.. Ja, tenkte noen tusenlapper som feks 5K. Ertec tar jo en formue for å lage denne. Dette fordi de ikke har prod-utstyret klart og anser dette som en spesialbestilling. I tillegg har de enormt med oppdrag, så da regner de på denne jobben ut i fra det også. De sier mellom kortene at egentlig ikke vil ta jobben. Greit og ærlig nok det.. I tillegg er leveringstiden flytende. Det kan fort bli 10-12 måneder eller mer.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Torsen67 skrev Just now: Ja, tenkte noen tusenlapper som feks 5K. Da tror jeg du er i rett område. I mitt hode så høres 2-5000,- greit nok ut, 10-15 høres i overkant dyrt ut. Så et bud på 5000,- burde bli sett på som seriøst. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torsen67 Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni index skrev for 21 timer siden: Da tror jeg du er i rett område. I mitt hode så høres 2-5000,- greit nok ut, 10-15 høres i overkant dyrt ut. Så et bud på 5000,- burde bli sett på som seriøst. Da ble vi enige om 5k. Saken er at jeg må komme meg ned til Arendal. Selger vil at vi tar ruta og legger inntil vindskjermen på en W8000 som står der, slik at jeg er enig at den passer. Meg bekjent så er alle rutene på W8000 like gjennom hele produksjonen så tenker dette går bra. Igjen, så blir dette en helvetes jobb som må gjøres utendørs. Men det bør bli bra til slutt. Etter masse googling rundt dette tema, så er det ikke bare jeg som har slitt med dette opp igjennom.. Ertec har levert mange buede vindskjermer fra slutten av 80-tallet og oppover, og alle eller mange vil få samme problem med å skaffe rute, bytte ruta etc om båtprodusenten ikke har rute på lager. En i havna med Nidelv 750 Sport fikk baugdreggen til en stor cabincruiser gjennom vindskjermern 10 min etter sjøsetting. En skikkelig vindkule fra nord kastet båten til siden da han skulle inn i moloen mot båtplassen sin. Dreggen hektet seg også fast i ramma til vindskjermen. Hele sesongen røyk der og da siden topprofilen også gikk ad undas. Utrolig kjedelig og demotiverende når sånt skjer. Det verste er at man må lese forsikringsavtalen nøye, da det er flere selskap som ikke dekker mer enn 50% av vindskjermen, eller ikke dekker den i det hele tatt. Det kan fort ende med at båten blir kondemnert da en ny vindskjerm fort kan komme opp i 2-300.000 eller mer.. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Godt det ordnet seg. Disse er nok ikke lette å få tak i. Og en Arendalstur midt på sommeren er da slett ikke så ille. God tur! Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Torsen67 Svart 21.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni index skrev On 20.6.2025 at 14.50: Godt det ordnet seg. Disse er nok ikke lette å få tak i. Og en Arendalstur midt på sommeren er da slett ikke så ille. God tur! Takker😊 Om det passer seg, og været er på vår side, så godt mulig vi legger oss i 25-30 knop og fiser ned.. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.