Gabi Startet 18.Juni Link til dette innlegget Startet 18.Juni Jeg merket etter helgens tur i tung sjø at det ble vått inne i båten ved babord fremre vindu på vår Bavaria35sport 2007 modell. Det viste seg at 1 av de 3 festene til selve glasset var knekt, og da ble ikke den delen av vinduet presset hardt nok inn mot pakningen og det lakk inn vann. Jeg prøvde å pusse rent og lime med Aralditt men det var ikke sterkt nok. Det skal nok sitte godt for å holde. Hva kan jeg ellers prøve foruten å kjøpe ny? Nytt vindu ser slik ut: https://www.svb24.com/en/bavaria-portlight.html Det er to hylser med gjenger som er festet i ramma på utsiden av båten, her bilde fra 1 av de som fortsatt er inntakt: Skrudd inn i hylsene er selve festet: På den som er knekt av ser det nå slik ut (uten hylsa) Hylsene skulle da monteres på igjen og denne skrus innpå med de to boltene: Nytt vindu koster endel tusen så det hadde vært fint med en billigere løsning Sitér dette innlegget Link to post
hansa82 Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Er det plass til en slik blind mutter som poppes fast? https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/nagleverktoy/nagletang/blindmuttersett-2000016802 Evt bor opp, gjeng opp og sett i større bolter? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 19.Juni Link til dette innlegget Svart 19.Juni Gabi skrev for 22 timer siden: På den som er knekt av ser det nå slik ut (uten hylsa) Jeg henger ikke helt med, som normalt, Er profilen rød pil samme profil som den på yttersiden? Er det da en U-profil hvoran få satt inn glasset? Hva er de tappene Gul pinl som stikker ut og er de runde ringene bare avtrukk av hylsene? Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gabi Svart 19.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Juni Vinduet utvendig ser slik ut. Og det stikker bare litt ut fra skroget, så jeg tviler på at det er gods nok til å kunne bore inn i vindusramma for å skru i nye skruer eller bolter. På innsiden skal hylsene se slik ut, her fra en som er inntakt: Roger jo skrev for 4 timer siden: Er profilen rød pil samme profil som den på yttersiden? Er det da en U-profil hvoran få satt inn glasset? Hva er de tappene Gul pinl som stikker ut og er de runde ringene bare avtrukk av hylsene? Ja, det stemmer. Den røde er den utvendige ramma i syrefast men som ikke er syrefast innvendig. Den gule pila er der hvor hylsa skulle ha sittet i ramma. Men som nå er knekt av. Det er også en innvendig ramme, som er festet til den utvendige. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Gabi skrev for 11 timer siden: Ja, det stemmer. Den røde er den utvendige ramma i syrefast men som ikke er syrefast innvendig. Den gule pila er der hvor hylsa skulle ha sittet i ramma. Men som nå er knekt av. Da høres det ut som det er to deler? hva er de tappene ved Gul pil? Går glasset ned bak den ikke syrefaste ramma? Det fins vel en monteringsannvisning å få fatt i. Det ser ut som det er to profiler inne? til 219 euro Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Gabi Svart 21.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni Ved gul pil ser du hvor hylsene er montert. Jeg prøvde på nytt med lim i går. Locktite super epoxy. Det kjennes ut som det sitter godt faktisk, i motsetning til aralditten jeg prøvde først. Så nå får jeg klemt vinduet inntil uten at festet løsner. Tenker jeg prøver det litt nå, og ser om det fungerer greit. Om ikke får jeg vurdere å bytte den ytterste syrefaste ramma. Takk for alle innspill og hjelp så langt! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.