Jump to content

Isolasjon av eksosrør på dieselvarmer

Brilos

Recommended Posts

Hei

Slangen på akterdusjen min har blitt svidd som bare det på flere steder, og etter litt undersøkelser ser det ut til å være fordi den har kommet i kontakt med eksosrøret fra dieselvarmeren min. Har noen erfaring med å isolere disse? Ser det finnes en strømpe på maritim til 700kr, synes det var i meste laget for noe sånt. Finnes også en eksosbandasje på Biltema til 199,-. 

Noen med erfaringer eller tips her? Blir relativt knotete å komme til, da det hele ligger inni en vegg med mye greier i. :forvirret: 

eksos.jpg

Brilos skrev 21 minutter siden:

da det hele ligger inni en vegg med mye greier i. 

Desto viktigere å gjøre dette skikkelig. 

Er eksosslangen uisolert hele veien, eller er det enden av en isolert slange vi ser?

Det kan hjelpe om du klarer å flytte/ legge om vannslangene og feste de slik at de ikke kan komme nært eksosslangen. Det er også mulig å isolere med Glava, feks laftestrimmel, og tape rundt med aluminiumstape. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

6 minutes ago, Brigg said:

Desto viktigere å gjøre dette skikkelig. 

Er eksosslangen uisolert hele veien, eller er det enden av en isolert slange vi ser?

Det kan hjelpe om du klarer å flytte/ legge om vannslangene og feste de slik at de ikke kan komme nært eksosslangen. Det er også mulig å isolere med Glava, feks laftestrimmel, og tape rundt med aluminiumstape. 

Absolutt, det må gjøres skikkelig. Når det er sagt er det kun vannslangen som "slenger", alt annet er fastmontert og ryddig. 

Jeg må komme til litt til med kameraet, men tror det kun er den delen som er uisolert. Varmeren er ettermontert av en tidligere eier, og det ser forholdsvis ryddig ut for det utrente øyet. 

Når det kommer til flytting av slangen må jeg søke litt for å se om det finnes noe egnet for dette. Rommet er svært trangt, og vanskelig å komme til. Ble overrasket da forhandler av samme båtsort og en annen båteier sa at det var vanlig at slangen bare "slenger rundt" inni veggen. Hadde trodd den skulle være festet. 

12 hours ago, Brilos said:

Når det kommer til flytting av slangen må jeg søke litt for å se om det finnes noe egnet for dette. Rommet er svært trangt, og vanskelig å komme til. Ble overrasket da forhandler av samme båtsort og en annen båteier sa at det var vanlig at slangen bare "slenger rundt" inni veggen. Hadde trodd den skulle være festet. 

Den slenger rundt hos meg også, med det resultat at en plastkanne som jeg hadde lagt fra meg, flyttet på seg og smeltet rundt eksosslangen. Plastkannen så en del svidd ut og det hele så ut som litt "nær brann".

Hvis man isolerer eksosslangen så mister den vel noe av sin kjøling, og da kan man vel kommer over i den problemstillingen som beskrives i denne linken:

OBS: Ved bruk på kinesiske kopivarmere eller varmere uten temperaturføler i eksosutløpet frafalles fabrikkens garanti på produktet, disse varmerne har vist seg å kunne kjøre en voldsom ukontrollert temperatur ut i eksosanlegget noe som ødelegger eksosanlegget og dette dekkes ikke av garanti fra produsenten.

https://www.servitek.no/products/isolasjon-til-eksosslange

Tror jeg vil gå for å "fiksere" (feste) slanger og utstyr, men beholde kjølingen, slik at det samme ikke skjer på nytt.

Om det er ønskelig å unngå å isolere eksosslangen for å opprettholde kjøleefekten kan alternativet være å heller isolere vannslangen slik at denne ikke kan skades av varmen fra eksosen. 

Men det beste og kanskje enkleste vil være å sikre vannslangen slik at den ikke kan komme nært eksosslangen. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...