Brilos Startet Onsdag 18:38 Link til dette innlegget Startet Onsdag 18:38 Hei Slangen på akterdusjen min har blitt svidd som bare det på flere steder, og etter litt undersøkelser ser det ut til å være fordi den har kommet i kontakt med eksosrøret fra dieselvarmeren min. Har noen erfaring med å isolere disse? Ser det finnes en strømpe på maritim til 700kr, synes det var i meste laget for noe sånt. Finnes også en eksosbandasje på Biltema til 199,-. Noen med erfaringer eller tips her? Blir relativt knotete å komme til, da det hele ligger inni en vegg med mye greier i. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Onsdag 19:03 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:03 Brilos skrev 21 minutter siden: da det hele ligger inni en vegg med mye greier i. Desto viktigere å gjøre dette skikkelig. Er eksosslangen uisolert hele veien, eller er det enden av en isolert slange vi ser? Det kan hjelpe om du klarer å flytte/ legge om vannslangene og feste de slik at de ikke kan komme nært eksosslangen. Det er også mulig å isolere med Glava, feks laftestrimmel, og tape rundt med aluminiumstape. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
sluggern Svart Onsdag 19:11 Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:11 En slik en har jeg brukt til å isolere eksos slangen på dieselvarmeren på min båt https://www.servitek.no/products/isolasjon-til-eksosslange?srsltid=AfmBOoo6cqah156bbfC3K7-ssR_boH4XoDFUzQ7OUUtZlWxofA-JOxDoeCA Sitér dette innlegget Link to post
Brilos Svart Onsdag 19:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:15 6 minutes ago, Brigg said: Desto viktigere å gjøre dette skikkelig. Er eksosslangen uisolert hele veien, eller er det enden av en isolert slange vi ser? Det kan hjelpe om du klarer å flytte/ legge om vannslangene og feste de slik at de ikke kan komme nært eksosslangen. Det er også mulig å isolere med Glava, feks laftestrimmel, og tape rundt med aluminiumstape. Absolutt, det må gjøres skikkelig. Når det er sagt er det kun vannslangen som "slenger", alt annet er fastmontert og ryddig. Jeg må komme til litt til med kameraet, men tror det kun er den delen som er uisolert. Varmeren er ettermontert av en tidligere eier, og det ser forholdsvis ryddig ut for det utrente øyet. Når det kommer til flytting av slangen må jeg søke litt for å se om det finnes noe egnet for dette. Rommet er svært trangt, og vanskelig å komme til. Ble overrasket da forhandler av samme båtsort og en annen båteier sa at det var vanlig at slangen bare "slenger rundt" inni veggen. Hadde trodd den skulle være festet. Sitér dette innlegget Link to post
Brilos Svart Onsdag 19:17 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Onsdag 19:17 5 minutes ago, sluggern said: En slik en har jeg brukt til å isolere eksos slangen på dieselvarmeren på min båt https://www.servitek.no/products/isolasjon-til-eksosslange?srsltid=AfmBOoo6cqah156bbfC3K7-ssR_boH4XoDFUzQ7OUUtZlWxofA-JOxDoeCA Toppers, den ser fin ut. Vrappet du den med noe aliminiumstape på utsiden? Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart Onsdag 21:04 Link til dette innlegget Svart Onsdag 21:04 Biltema har eksosbandasje som er laget for formålet og isolerer godt. Sitér dette innlegget Link to post
sluggern Svart Onsdag 22:53 Link til dette innlegget Svart Onsdag 22:53 Jeg bare tredde den utenpå slangen og surret den med metalltråd,det funket fint.Du kan nå surre den rundt slangen også og surre rundt med metalltråd eller lignende så den ikke flytter på seg. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Torsdag 07:31 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:31 12 hours ago, Brilos said: Når det kommer til flytting av slangen må jeg søke litt for å se om det finnes noe egnet for dette. Rommet er svært trangt, og vanskelig å komme til. Ble overrasket da forhandler av samme båtsort og en annen båteier sa at det var vanlig at slangen bare "slenger rundt" inni veggen. Hadde trodd den skulle være festet. Den slenger rundt hos meg også, med det resultat at en plastkanne som jeg hadde lagt fra meg, flyttet på seg og smeltet rundt eksosslangen. Plastkannen så en del svidd ut og det hele så ut som litt "nær brann". Hvis man isolerer eksosslangen så mister den vel noe av sin kjøling, og da kan man vel kommer over i den problemstillingen som beskrives i denne linken: Quote OBS: Ved bruk på kinesiske kopivarmere eller varmere uten temperaturføler i eksosutløpet frafalles fabrikkens garanti på produktet, disse varmerne har vist seg å kunne kjøre en voldsom ukontrollert temperatur ut i eksosanlegget noe som ødelegger eksosanlegget og dette dekkes ikke av garanti fra produsenten. https://www.servitek.no/products/isolasjon-til-eksosslange Tror jeg vil gå for å "fiksere" (feste) slanger og utstyr, men beholde kjølingen, slik at det samme ikke skjer på nytt. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Torsdag 08:12 Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:12 Om det er ønskelig å unngå å isolere eksosslangen for å opprettholde kjøleefekten kan alternativet være å heller isolere vannslangen slik at denne ikke kan skades av varmen fra eksosen. Men det beste og kanskje enkleste vil være å sikre vannslangen slik at den ikke kan komme nært eksosslangen. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.