Jump to content

Daftø - Koster, Navionics vil ikke autorute, noen som er kjent i farvannet på bildet ( wp27)

Blouberg

Recommended Posts

Skal innom kjente på Daftø før vi går videre til Koster. Tenkte å ta ruten mellom Bratteberg og Tjärnö. På kartet er det merket 0 til 3 meter (: og Navionics vil ikke autorute forbi. Stopper ved Waypoint 26-27. Noen som har gått her og som vet aktuell dybde?

båten stikker vel rundt en meter. 

Screenshot_20250619_080855_Boating Daftø.jpg

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Bruk papirkart til dette. Der kan du også se fra svenske kartverket at synfaringen og sikkerhet for evt dybder i dette området er fra 18-hundre tallet. Så kanskje verdt å ikke stole så veldig på det du finner av dybder utenfor leden. Leden i Bohuslän er gjort med moderne utstyr og er oppdaterte. Til forskjell fra på norske siden.

Men pass deg på utsiden av farleden! Det er så masse steiner og smårusk der både posisjon og dybde kan være feil - gammel info. OG som sagt du kan finne hvor gammel info. som ligger til grunn på nett.

se:https://geokatalog.sjofartsverket.se/kartvisarefyren/

med menypunkt

Djupinformationens kvalitet

Blouberg skrev 1 time siden:

Skal innom kjente på Daftø før vi går videre til Koster. Tenkte å ta ruten mellom Bratteberg og Tjärnö. På kartet er det merket 0 til 3 meter (: og Navionics vil ikke autorute forbi. Stopper ved Waypoint 26-27. Noen som har gått her og som vet aktuell dybde?

Screenshot_20250619_080855_Boating Daftø.jpg

Har gått der med min Tresfjord 29 mange ganger. Helt uproblematisk. Jeg stikker 95 cm, men legger alltid inn en sikkerhetsmargin. Husker ikke dybden gjennom sundet ved brua, men det er god margin der så lenge jeg holder meg midt i. Det er grunnere når du drar inn mellom Daftö/Vallö og Daftön.

IMG_1630.jpg.7fde894cdbf47e03b88619d15d25560d.jpg

IMG_9959.jpg.d27ae8c59fbbc432759c7c908b105b3d.jpg

Pequod skrev 8 minutter siden:

Har gått der med min Tresfjord 29 mange ganger. Helt uproblematisk.

Takk,  sjekket også papirkartet, der vises det 3,1 m minimum så da er det bare å holde seg midt i leden (: 

alfaalfa skrev 21 minutter siden:

Bruk papirkart til dette. Der kan du også se fra svenske kartverket at synfaringen og sikkerhet for evt dybder i dette området er fra 18-hundre tallet.

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Går fint gjennom der. Som @Pequod sier er det grunnere og mindre marginer enn i Daftö Valö - Rossö leia.

Et tips med drevbåt når man har små marginer eller er i litt ukjent område man utforsker på lav fart er å skru trim-assist av (Nyere VP) og tilte drevet litt opp, f.eks +10-15. Subber man borti noe så er dyrebare propeller og aksling godt over laveste punkt på drevet.

Står drevet på -5, som det som regel gjør med trim-assist på, ligger propellene dårlig an.

Mvh. SAP

Blouberg skrev for 2 timer siden:

så her ser det ut i mitt Navionics…..når jeg zoomer litt

IMG_1531.png.9ed967bb19ca6e25331a7832549c8172.png

S/Y Gunga Din

sap_2000 skrev 1 time siden:

Et tips med drevbåt når man har små marginer eller er i litt ukjent område man utforsker på lav fart er å skru trim-assist av (Nyere VP) og tilte drevet litt opp, f.eks +10-15. Subber man borti noe så er dyrebare propeller og aksling godt over laveste punkt på drevet.

Står drevet på -5, som det som regel gjør med trim-assist på, ligger propellene dårlig an.

Ja, godt tips! Lett å glemme at trim assist står på. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...