Jump to content

Kan jeg skifte termostat på Quick bereder uten å tappe?

Blouberg

Recommended Posts

Alltid noe som skjer med båt (:

Vi får ikke varmtvann på landstrøm, sjekket at det er spenning inn på termostaten, vernet har heller ikke slått ut.

På tegningen ser det ut som man kan bytte termostaten uten å tappe av bereder. Noen som har erfaring med dette?

Ser greit ut å skaffe termostat her i Sverige.

20250619_104341 Bereder.jpg

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Escaro skrev 2 minutter siden:

Jeg vil tro at det er et fast rør for termostaten på varmeelementet, det er det mest vanlige. Så da vil du slippe å drenere.

Ser du på tegningen så er røret for termostaten tykkere enn føleren.

Hei, takk, jeg forstår det også slik, men beredere er utenfor kompetanseområdet, godt med en second opinion!  (:

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459 MMSI:259014460
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

RanietsRE skrev On 19.6.2025 at 12.13:

Det går helt fint, akkurat byttet på min. 3skruer på deksel, så kople fra to ledninger og inn med ny. Gjort på 10min, så lenge det er plass nok for å trekke ut termostaten.

Da er ny termostat på plass. Tempen på vannetstiger♨️. Var en 10 min jobb som @RanietsRE sa. Bildet er av den som sviktet.

20250624_161541.jpg

3 hours ago, Blouberg said:

Var en 10 min jobb

Heldig med den.  For min del er det en ca halvtimes innsats bare å demontere sofa og bære ut sofadelene ut av båten, og fortsatt er det trolig så trangt på toppen av tanken at jeg må demontere enda mer for å komme til, trolig koble fra alt av vannkoblinger og så demontere tanken fysisk.  Så må alt monteres tilbake igjen etterpå.  Heldigvis virker termostaten enn så lenge, men når jeg ser at flere har vært nødt til å skifte denne, så regner jeg med at det bare er et tidsspørsmål før også min ryker.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Blouberg skrev for 3 timer siden:

Da er ny termostat på plass.

Og da setter du vel kursen sydover så snart vind og bølger gir seg (kanskje torsdag)?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

tobixen skrev 7 minutter siden:

For min del er det en ca halvtimes innsats bare å demontere sofa og bære ut sofadelene ut av båten, og fortsatt er det trolig så trangt på toppen av tanken at jeg må demontere enda mer for å komme til, trolig koble fra alt av vannkoblinger og så demontere tanken fysisk. 

Ja, berederen sitter veldig enkelt til for service. 

Bereder.jpg.50525a87d78760ae254652d2f8eea238.jpg

Lars H. skrev 5 minutter siden:

Og da setter du vel kursen sydover så snart vind og bølger gir seg (kanskje torsdag)?

Ser ut til å stilne bra i morgen, så går innaskjærs til Grebbestad i morgen. Sannsynligvis videre til Hunnebostrand på fredag eller lørdag.

Har akkurat samme på min. Den ble justert på max for ca 1 uke siden. Så slo vernet ut noen dager etter. Den dyttet jeg inn igjen, så funket det. Så ble det kaldt igjen etter en dag, og vernet er nå ikke ute. Så tenker kanskje samme hos meg? Hvordan fant du ut at det var termostaten? Og har noen noe teorier om hvorfor termostaten ryker?

BåtGeir skrev 46 minutter siden:

Hvordan fant du ut at det var termostaten? Og har noen noe teorier om hvorfor termostaten ryker?

Var nok mest magefølelse, målte jo strøm inn på termostat, alternativt kunne det være elementet, men da vil ofte sikringen slå ut. 

La merke til at på den nye termostaten klikket det merkbart når den slo inn/ut.

Du kan også måle med multimeter mellom terminalene inn og ut på begge sider. Hos meg var det brudd på ene pol uavhengig av posisjon på justerings hjul

Blouberg skrev for 18 timer siden:

Ser ut til å stilne bra i morgen, så går innaskjærs til Grebbestad i morgen. Sannsynligvis videre til Hunnebostrand på fredag eller lørdag.

Ser (AIS MT) at du har fått en fin plass i Grebbestad. Hvordan var Gule Humpen? Vi går videre sydover imorgen og satser på Skärhamn.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 31 minutter siden:

Ser (AIS MT) at du har fått en fin plass i Grebbestad. Hvordan var Gule Humpen? Vi går videre sydover imorgen og satser på Skärhamn.

Var fin tur nedover i dag, litt dønning over Gule Humpen, ellers veldig greit.

Ja, fått fin plass i Grebbestad, greit med litt avstand til restaurenatene. 

Drar videre på fredag

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...