Jump to content

Hvor stor båt kan gå gjennom Indresund ved Ulvøysund (Agder)?

sandman1

Recommended Posts

Det diskuteres om, dersom vær er helt tussete, så er det muligens litt lettere å komme seg inn Kvåsefjorden og lure seg nord og vest og ned langs vestsiden, (ved hard vestavind), da er spørsmålet; hvor mye vann er det under den brua, hvor bred og hvor høy? (står 2 m på kart? på høyde, men greier ikke å se dybde på det kartet jeg har). Snekke/ daycruiser max 24 fot..
https://www.wikiwand.com/no/articles/Fylkesvei_3642#/media/Fylkesvei_3642|Fil:FV221_Indresund_I.jpg

KnutS

"It's dark and we're wearing sunglasses"

Jeg har gått gjennom der med min Skilsø 27. Det må være mer enn 2 m under brua mener jeg. Er ganske sikker på at jeg også gikk under der med en Joda 24 med kalesja oppe, uten å være fare for å treffe brua. Men det er grunt, vær spesielt obs på vestsida av brua, der er det grunt et stykke utover fra fastlandssida. Hold mest inn mot båtplassene for å gå klar grunna.

Se sporet fra da jeg gikk der:

Screenshot_20250619_164511_LocusMapClassic.jpg.7a77a94391592271abce601dbcfbd816.jpg

og sporet i flyfoto som også viser båtplassene.

Screenshot_20250619_164732_LocusMapClassic.jpg.f715ac6e531a712b296d9e37e115235e.jpg

Har båten inne i Kvåsefjorden, kjører igjennom der hver gang vi er østover. 

Har glemt VHF antennen noen ganger, og da skraper den i broa. Har en Agder 840. 

Er litt forskjell på høy og lavvann, så det bør en også være obs på. Men har enda ikke opplevd å ikke kommet under. 

Viktig å følge sporet slik det er tegnet i innlegget over og ta den ekstra svingen som er tegnet inn. Pleier å holde nesten helt inntil sørsiden under broa og mot båtplassene som er på bildet. 

Hvis en skal igjennom mot øst og sørvesten er frisk så skal en også være litt obs. Da blir det godt skyv bak fra styrbord idet en kjører inn under broa. Er flere som har vært uheldige der og dunket båt eller propell i bunnen midt under broa. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...