Jump to content

Nytt storseilfall sitter ikke i klemma. Vanlig?

Steihy

Recommended Posts

Byttet endelig ut Biltemafallet med Robline Admiral 5000. Biltemafallet ble degradert til bomløft. Det måtte fort tilbake i tjeneste, da dyneemafallet ikke sitter i klemma. Klemmene er gamle (Berendsen EasyLock), men det er ingenting annet som glir.

Der jo veldig god plass i strømpen på Admiraltauet... er det et kjent fenomen at de glir? Er det andre løsninger enn å bytte enten tau eller klemme? 

PXL_20250619_121456869.jpg

PXL_20250614_122437406.jpg

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Disse avlasterene blir slitt etter hvert. Jo hardere og glattere tau, dess mer kreves det av avlasteren. Mine er fra båten var ny, Rutgerson. Jeg var ute hos Kambo Marina og fant en maken til de jeg har originalt, av typen som tar tre tau for kr. 500. Om ikke annet hjelper så kunne det kanskje vært en mulighet å ta en prat med Kambo.

Jepp,

de tauklemmene duger ikke på moderne fall, dessverre. 
Måtte selv bytte ut akkurat samme type til nye spinlock taulåser når jeg byttet til dyneemafall på Linjetten.

Edit: en måte å omgå problemet er å sy en ekstra strømpe utenpå fallet for å gjøre den tykkere, men med de klemmene er nok det å putte leppestift på grisen.

Redigert av Grønnskollingen (see edit history)
enslagsgjest skrev 48 minutter siden:

Det er litt off topic, men hvordan funker egentlig disse gamle klemmene? For meg så ser det ut som de vil løse seg ut under hard belastning? Nyere klemmer har jo spenna andre veien. 

Nå begynte jeg å lure på om de er snudd feil vei hos @Steihy.  En fordel med nye avlastere er ihvertfall at de slipper gjennom tauet en vei når de er lukket. 

Jeg takker for bekreftelsen på at hverken jeg eller tidligere eiere har seilt med klemmene feil vei. Hvordan dere har kommet frem til at det er mulig, fordi de ikke slipper tauet en vei, vet jeg ikke. De gjør det. Og de gjør som klemmer flest, klemmer hardere jo hardere draget blir. Klemmene er faktisk i salg enda, og flere firma selger deler. Men selvsagt blir de slitt. 

https://www.zeilers.shop/kopen/easylock-i-valstoppers-met-powerlock-voor-lijn-o-6-tot-o-10-mm/

Jeg har fått svar på spørsmålet i overskriften; problemet er vanlig. Flere søk etter at jeg skrev innlegget viser at det også gjelder mer moderne avlastere enn mine. Det er flere rapporter fra folk som må bytte til mindre og/eller bedre kjefter i Spinlockklemmene sine. En av erfaringene som blir nevn er at tauet blir komprimert, slik at at et nominelt 10 mm tau krever mindre klemmer. Så det blir jo et definisjonsspørsmål om det er klemma eller tauet som er problemet.

https://www.yacht.de/en/sailor-s-knot/rope-customer-no-more-slipping-halyards-thickening-ropes/

https://www.myhanse.com/dyneema-and-spinlock-clutches_topic9750.html

Det som er sikkert er at det null friksjon mellom den romslige, tøyelige, polyesterstrømpen og den strekkfaste dyneemakjernen. Så selv om en får strømpen til å sitte i klemma, er det stor sjanse for at kjernen sklir. Man kan spekulere i om noe cunninghambruk må til fordi fallet strekker seg på grunn av dette. Dersom seilet må etterstrammes uten at trimmen er endret, må det være noe som har strukket seg.

Jeg vet ikke om det er stor forskjell på dem, men ser at Robline selger Admiral 5000 som et allround tau, spesielt anbefalt til "performance oriented sheets". Skjøter. Når enden er fast i seilet og den andre på en vinsj - eller en hvilken som helst applikasjon der kjernen er fiksert i begge ender - vil tauet være strekkfast. Det er nok en grunn til at produsenten ikke tar det med i anbefalingene, dersom tauet er velegnet som fall.

Det er altså tre grunner til at jeg ikke umiddelbart tar rådene om å bytte klemmer. 

1. Kostnaden for å slippe å etterstramme et par cm et par ganger til dagen, blir da totalt 7-8000. 3 for tauet, og jeg må skifte hele blokka med tre klemmer. 

2. Jeg er ikke garantert fullgod løsning, jf. rapportene nevnt over. 

3. Jeg må ned med himling og kryssfinertak. Ikke sikkert at de bare kan limes på plass.

Jeg vil prøve leppestift på grisen. 

Grønnskollingen skrev for 12 timer siden:

en måte å omgå problemet er å sy en ekstra strømpe utenpå fallet for å gjøre den tykkere, men med de klemmene er nok det å putte leppestift på grisen.

For min del blir det enkelt å gjøre et forsøk uten å spleise, da jeg nå vet at disse klemmene moddes ved å snu håndtaket. Går ikke det, vil jeg prøve spleisevarianten med å gjøre kjernen tykkere. Går ikke det heller - jeg er redd du har rett i det, Grønnskollingen - regner jeg tauet som uegnet som fall på min båt, og selger det på Finn.

PXL_20250620_064539386.MP.jpg

PXL_20250620_064519714.jpg

Screenshot_20250620_101637_Chrome.jpg

Hvis kjernen sklir, kan du ikke da bare sy og takle ytterdelen til kjernen?

Ellers har jeg tilsvarende tilstand på Hulda, der et uavlastet tau ser ut som, og selges som 12 mm. Mens det lastet krymper til 10 mm dia og jeg har problemer med selftailingen på to av mine genoawincher. Går jeg opp til 14 mm vil tautypen gå greit på winchene, men jeg får problemer med blokkene tauene skal gjennom.

Et stumt dynemafall av god kvalitet koster fort 4 båtpenger. Jeg opplevde stor slitasje på tauet når de gikk i de gamle klemmene, så for meg var det god-ish økonomi å bytte til klemmer som ikke tygger tauet. Vil ta noen år før det er tjent inn, men i mellomtiden har båten ergonomiske clutcher som er lette å løse ut, hvor tynnere liner løper fritt og lett i alle blokker, og som gir cockpiten et "oppdatert" intrykk (ikke at det skal bety noe) Har installert Spinlock XCS (6-10mm) og de holder 8mm glatt dynemafall uten slipp.

Men absolutt, hvis du får fallet til å sitte via andre metoder er jo det både mer økonomisk og bærekraftig!

J-Å skrev 46 minutter siden:

Det er også nevnt i beskrivelsen at det sitter godt i avlastere.

Bekrefter vel min hypotese om at dersom mitt tau hadde sittet godt, hadde de nevnt det.

Nå har jeg byttet om på kjeftene. Den til storseilet var tydelig slitt, fant en som er bedre. Så snudde jeg håndtaket, jf. skissen i post over. Klemma er nå spesifisert 6-8 mm, mot 8-10 før. Dette var forbausende enkelt, behøvde ikke dra ut fallet en gang. Nå regner jeg med at strømpen sitter. Tviler på at problemet er løst. Får ikke testet denne turen, drar fra båten etter 5 uker ombord.

Hulda skrev for 1 time siden:

Hvis kjernen sklir, kan du ikke da bare sy og takle ytterdelen til kjernen

Jeg lurte på hvorfor de ikke gjorde det i stedet for, eller i tillegg til, de spleiseteknikkene jeg fant. Tror det er en god ide,  men er usikker på hvor mye som skal til. Mener du klemmesonen, si 20 cm. på hver side av normal stramming? 

Grønnskollingen skrev 34 minutter siden:

de holder 8mm glatt dynemafall uten slipp.

Er det også dynema kjerne i polyester strømpe?

Ingen tvil om at det finnes bedre klemmer, og jeg skulle gjerne hatt nye. Det er helt uaktuelt nå, andre ting må tas først. Nå må jeg løse det akutte problemet med et tau som ikke lar seg klemme lett, sånn at jeg kan seile. Jeg er litt avslappet til slitasje på strømpen. Fikk godt mål, og har minst 5 meter å slippe på og flytte slitepunktene.

Avslutter denne omgangen med et bilde av siget etter ca. 1 time lens i 5-6 ms. Takk for råd så langt.

PXL_20250614_120643328.jpg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...