Jump to content

Båthenger for Skibsplast 655

Mariushb

Recommended Posts

Hei

Hva slags båthenger anbefales til en Skibsplast 655 med en totalvekt på rundt 1200kg? Risikerer jeg å tråkke feil hvis jeg kjøper en "vanlig" båthenger godkjent for en nyttelast på ca. 1250kg og 22 fot? Kan jeg risikere at V-bunnen ikke passer til hengeren, at den blir for smal, eller at at kuletrykket blir for høyt?

Hvor mye skal du evt kjøre med båt og henger? Hvis båten er oppgitt med vekt på 1200kg, så kan du fort plusse på noen kg med alt som blir tatt med i båten. Jeg hadde gått opp til henger med større nyttelast. Henger blir mer behagelig å dra med om den er større enn akkurat, da hengeren også er stivere i rammeverket.

Du har jo gjort mye rett med å beregne vekten til 1200 kilo. Det er nok ikke så langt unna inkl motor og diverse. Kan fort være enda litt mer med full tank.

jeg hadde respo 1800 ew på min. Den funker veldig fint. Ville kanskje kjøpt uten ew(ekstra wide). Den var vel 250 cm bred. Litt slitsom å kjøre med.

båten er vel 890 kg på papiret. Motor er 150-200 kg ca.. 

full tank bensin er 140 liter. Ca 105 kg.. så du bikker fort over 1200 kg.. 

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Hei og takk for mange gode svar.

Jeg har vurdert disse hengerne:
https://www.busterhengeren.no/produkt/1700-20/

https://www.brenderup.com/no/tilhengere/battilhenger/bremset-bathenger/221800b_sr-312624

Også har jeg forstått at man med BE-sertifikat (som jeg skal ta) kan forholde seg til aktuell vekt i stedet for totalvekt for hengeren?

De fleste EL-biler har maksvekt for henger på 1600kg, men man kan altså trekker med totalvekt høyere enn 1600, så lenge den aktuelle vekten er lavere?

Med BE er aktuell vekt det eneste du behøver å forholde deg til ja. Jeg fatter ikke at folk bruker penger på B96 når eneste forskjell i opplæringen er en oppkjøring. Med B96 må man forholde seg til det samme klønete regelverket som for vanlig B.

Strengt tatt burde det vært en fast grense på 750kg henger (hvis henger i det hele tatt) på vanlig B, man ser så mye uvettig hengerlasting og -kjøring at det gjør vondt.

Jeg har Brenderup 1800B til Skibsplast 655. Passer perfekt. Jeg har målt kulertykket til 120 kg. Her er link til hengeren.

Er vel totalvekt man forholder seg til på BE og ikke aktuell vekt. Da slipper SVV å veie vogntoget på kontroll langs veien:fniser:

For førerkort klasse BE gjelder det at du kan kjøre en bil med tilhenger der tilhengerens tillatte totalvekt er opptil 3 500 kg. Men du må også passe på at aktuell totalvekt (det bilen og hengeren faktisk veier) ikke overstiger grensene som står i vognkortet.

IMG_20250528_144718(1).jpg

Dykker skrev 5 minutter siden:

Jeg har Brenderup 1800B til Skibsplast 655. Passer perfekt. Jeg har målt kulertykket til 120 kg. Her er link til hengeren.

Er vel totalvekt man forholder seg til på BE og ikke aktuell vekt. Da slipper SVV å veie vogntoget på kontroll langs veien:fniser:

For førerkort klasse BE gjelder det at du kan kjøre en bil med tilhenger der tilhengerens tillatte totalvekt er opptil 3 500 kg. Men du må også passe på at aktuell totalvekt (det bilen og hengeren faktisk veier) ikke overstiger grensene som står i vognkortet.

Den siste setningne i innlegget er riktig, men dette: "Er vel totalvekt man forholder seg til på BE og ikke aktuell vekt. Da slipper SVV å veie vogntoget på kontroll langs veien:fniser: " stemmer ikke.

Dykker skrev On 20.6.2025 at 11.52:

Det er enkelt å se fra bildet at det er for stort kuletrykk for Volvoen, for lav bak og for høy foran. 120 kg er for mye, antar det er maks 90 kg for en slik bil, 75-80kg er passende. 120kg kuletrykk er det en bruker på biler som Pajero og Land Cruiser. 

subwoofer skrev On 20.6.2025 at 10.43:

Strengt tatt burde det vært en fast grense på 750kg henger (hvis henger i det hele tatt) på vanlig B, man ser så mye uvettig hengerlasting og -kjøring at det gjør vondt.

Blir det mer vettug lasting hvis de som ikke kan laste henger heller tvinges til å laste dette feks på taket?

det man trener er ofte sunn fornuft, ikke all verdens kurs og beviser osv.

Jeg har selv både BE og CE, men jeg lærte meg jo manøvrering med henger og lastsikring lenge før jeg fikk E i førerkortet.

Prinsippet med rygging med henger lærte jeg som treåring med trehjulssykkel med henger, så når jeg etterhvert hektet på henger etter bilen så var det null problem. Å kjøre og rygge med henger begynte jeg med allerede mens jeg øvelseskjørte med personbil.

Jeg synes ikke det  var noe uforsvarlig ved at jeg med  den bakgrunnen kjørte med henger, selv om jeg på den tiden ikke hadde noen E i førerkortet.

Da jeg tok CE fikk jeg automatisk BE også. Og nå trenger jeg BE uansett hvilken henger over 750 kg jeg skal trekke med egen bil, da pickupen min har tillatt totalvekt 3100 kg.

Synes du forresten det skal være helt ok at folk med bare klasse B skal kunne laste opp og "sikre" lasta i lasteplanet på pickupen min, mens de ikke skal kunne gjør det samme oppi ei tilsvarende kasse på en tilhenger?

En ting jeg snes r klønete med dagen regler for vekt på tilhenger er at det er Tillatt totalvekt som teller for dem som har B. Det burde vært aktuell totalvekt på hengeren som teller da det errr mer relevant for hvor tungt det blir å håndtere under kjøring.

En bekjent skulle hente en båt som veide ca 150 kg, han hadde førerkort klasse B og en Ford Mondeo med tillatt  totalvekt 2260 kg.

Han spurte meg om han kunne få låne båthengeren min og vi sjekket tallene: 2260+1300=3560 kg, som er litt over 3500 kg, så da gikk ikke det. Så var det varehengeren med tillatt totalvekt på 1000 kg, det går fint innafor  regelverket. Løsningen ble da at han fikk låne varehengeren og legg båten opp ned oppå denne. Jeg vil si det er en dårligere løsning enn  bruk den hengeren som er best egnet til jobben, men så må man jo innrette se etter regelverket. Hadde båthengeren min vært nedklassert så kunne han fint kjørt med denne, men sånne endringer gjør man jo ikke for en tur. Vektmessig så kunne han ikke tatt den store båthegenren med båten på, men han kunne tatt den lille varehengeren og lastet både båthengeren og båten oppå den (la oss se kun på vekt, ikke bredde) og kjørt lovlig avgårde.

Mange tilhengere brukes av mange ulike folk med ulike biler og førerkort. Da er de viktig å ha en henger som flere kan bruke og da blir gjerne resultatet at man må sørge for at hengeren er spinkel med liten tillatt totalvekt slik at også personen med B og litt tung bil kan bruke den. Resultatet blir at hengeren er spinkel når tunge lass skal fraktes og det er ikk bra for trafikksikkerheten. Det ville vært bedre for trafikksikkerheten om man heller hadde en kraftigere henger og de som ikke har rette førerkortet bare ikke får lov til å laste den opp like mye som de med BE.

Det finnes også endel regler som skal være til for sikkerheten, men som ofte gir motsatt resultat.

80 km/t er maks fart for tilhenger i Norge (med unntak av noen få hengere som har Tempo 100). Tanken er nok at det med henger er tryggere å kjøre i 80 enn i 100, men husk på at det er mer komplisert enn som så. I sommerferier så er det  normalt å dra hele familien på tur med mye bagasje Det  betyr en baktung og topptung bil, noe som ikke er bra for kjøreegenskapene, og som ofte er livsfarlig om det blir bråstopp så lasta kommer fykende fremover i kupeen (bakseterygger tåler lite, men det er det ikke alle som vet). Disse problemene kan man enkelt løse ved å lempe  200 kg av bagasjen over i en tilhenger så kjøreegenskapene blir betydelig forbedret. Men hvis man forbedrer kjøreegenskapene ved kritisk unnamanøver osv ved flytte lasta over i henger så staffes man ved at man må senke farta til 80, selv om det står 110 på skiltet.

For veldig tunge hengere etter lette biler kan det  være fornuftig å redusere farta, men det burde holde med  regelen om at man skla avpasse farten etter forholdene, som jo gjelder om man laster en bil feks topptung og baktung.

Min bil kan trekke 3500 kg lovlig. Jeg har kjørt mye på E18 med min tomme båthenger på slep, den veier 290 kg, så jeg kunne hatt 12 slike etter bilen før vektgrensa er nådd. Men en slik henger gjør at jeg må senke farta fra 110 til 80 km/t. Det virker ganske meningsløst å kjøre så sakte  på god vei. Jg tror også de som ligger bak meg på vei med et felt og frtsgrense 90 synes det er ganske meningsløst å holde 80, men når jeg tvinges ned i fart så må de også kjøre like sakte.

abbor skrev 9 minutter siden:

Det er enkelt å se fra bildet at det er for stort kuletrykk for Volvoen, for lav bak og for høy foran. 120 kg er for mye, antar det er maks 90 kg for en slik bil, 75-80kg er passende. 120kg kuletrykk er det en bruker på biler som Pajero og Land Cruiser. 

På min Isuzu D-Max er maks kuletrykk 245 kg. Dette er en pickup med tillatt hengervekt på 3500 kg.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...