elskerseiling Startet 19.Juni Link til dette innlegget Startet 19.Juni Jeg har to forbruksbatterier på babord side og et startbatteri på styrbord side. Forbruk er koblet sammen og har en hovedstrømbryter, og start har egen hovedstrømbryter. Når jeg kobler en 12v lader på forbruk får jeg ikke utslag på multimeter på startbatteri. Derfor tror jeg disse er helt adskilt, og jeg tenkte å kjøpe en victron blue smart ip22 med 3 kanaler slik at en kanal går på forbruk og en på start. Men på motoren ser det ut som at begge bankene er koblet med pluss polen på samme sted. Er de da egentlig koblet sammen? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Det er vanlig å kople utgang fra dynamo (B+) direkte til innslag på starter fordi startbatteriet også må koples til her, så jeg ville gjettet på at de er de to feite kablene du ser. Prøv å følge kablene Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Har du en eller to dynamoer? Om du har bare en dynamo, så har du mest sannsynlig ett ladeskillerele en eller annen plass. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni Det er en dynamo. Og jeg tror også begge "bankene" er koblet på starter som man ser på bildet. De to feite rød går hver sin vei i motorrommet og går nok til hver av batteribankene. Men betyr det da at de bankene er koblet sammen i en og samme krets? Jeg må finne ut om jeg skal ha en lader med 1 kanal eller 3 kanaler og om det må legges opp ladekabler til begge sider(både forbruk og start) Dette er en gammel båt så hvor "smart" det er lagt opp er ikke godt å vite. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Høres ut som om du bare har manuelle brytere og ikke ladeskille. I så fall er de en krets så lenge bryterene er på, men slår du av start er jo bare forbruk aktivt. Var helt vanlig med slik kopling før. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni Mener jeg prøvde å slå bryter for start av og på når jeg ladet forbruk for å se om det ga utslag på multimeter, men uten at det skjedde noe. Må dobbelsjekke dette. Er det andre enkle metoder for å finne ut om disse bankene er koblet sammen. Det er litt greit å vite om jeg bruker startbatteri til forbruk Og med tanke hva slags lader jeg trenger. Det forenkler montering veldig dersom de er koblet sammen ettersom batteriene sitter på hver sin side i båten. Er det noe problem å kjøre motor samtidig som man lader batteriene med en moderne victron lader? Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni elskerseiling skrev for 11 timer siden: Forbruk er koblet sammen og har en hovedstrømbryter, og start har egen hovedstrømbryter. Når jeg kobler en 12v lader på forbruk får jeg ikke utslag på multimeter på startbatteri. Prøv om du får start med og slå av bryteren til startbatteriet . får duikke start så vil jeg tippe de tykke Røde er forbindelar for å lagde begge bankene når motiren går. elskerseiling skrev for 1 time siden: Jeg må finne ut om jeg skal ha en lader med 1 kanal eller 3 kanaler Du trenge bare 2 kanaler forbruksbanken er koplet sammen,(kople + til det enebattriet og - til det andre batteriet) på forbruksbanken. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
elskerseiling Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni Takk for tips, det skal jeg prøve. Ja jeg vet at det er to kanaler jeg trenger evt men Victron bluesmart ip22 har 1 eller 3 kanaler:) Også bruker jeg kun 2 evt Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni elskerseiling skrev for 11 timer siden: Forbruk er koblet sammen og har en hovedstrømbryter, og start har egen hovedstrømbryter. Når jeg kobler en 12v lader på forbruk får jeg ikke utslag på multimeter på startbatteri. Prøv om du får start med og slå av bryteren til startbatteriet . får duikke start så vil jeg tippe de tykke Røde er forbindelar for å lagde begge bankene når motiren går. elskerseiling skrev for 2 timer siden: Jeg må finne ut om jeg skal ha en lader med 1 kanal eller 3 kanaler Du trenge bare 2 kanaler forbruksbanken er koplet sammen,(kople + til det enebattriet og - til det andre batteriet) på forbruksbanken. Det er ca. 1500 kr forskjell på 2 til 3 . Hvis det er skjelden behov for å lade begge bankene samtidig, kan du klare deg med den laderen du har. Og strekke ledninger til bankene med Solcellkontakter fra laderen Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Arne2 Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Hvis jeg skulle gjette fritt, så ville jeg jo gjette på at @elsekerseiling kanskje har en seilbåt, og at motoren med dynamo på 50A kanskje er noe i retning av det som jeg har. (Beta 25) Ingen av de 3 (litt gamle) seilbåtene som jeg har hatt, har hatt noen særlig sofistikert opplegg for å skille ad batteriene. Den første hadde to forskjellige batteribrytere, slik at man kunne koble til ett og ett batteri, med hver som bryter. De to neste båtene, inklusive den jeg har nå, het en vri-bryter med 4 posisjoner: (AV)-(1)-(1+2)-(2). Man kan så velge hvilke batterier som skal være koblet inn vha vri-bryteren. Det er ikke noe slikt som dette du har? Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 21.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni Det stemmer at det er en gammel seilbåt. Men jeg har en av/på nøkkel på startbatteri og av/på til forbruk som sitter på bryterpanel(veldig gammeldags der det må trekkes ut en arm, så kommer det en alarm også trekker man ut en til, og da er forbruk på. Idag har jeg testet å skru av startbatteri og da er det ikke liv panelet til motor. Med andre ord går det ikke å starte på kun forbruk med start avslått. Jeg har også fått bekreftet at når jeg kobler til 220v lader direkte på forbruk eller start så lades ikke motsatt bank uavhengig av posisjon på brytere/hovedstrøm. Er start og forbruk da uavhengige av hverandre? Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Juni Link til dette innlegget Svart 21.Juni Har du én dynamo og 2 batteribanker er det veldig enkelt: -Den ene banken kobles direkte til dynamoen. De fleste velger forbruksbanken siden det er den som krever mest ladestrøm. -Så kobles denne banken sammen med den andre banken via et relé. Reléet kan aktiveres når spenningen er kommet opp i ca 13.5 volt. Såkalt VCR. -Eller det kan brukes et standard 12V rele som styres fra ladelampeuttaket på dynamoen. Da kobles bankene sammen umiddelbart når dynamoen begynner å lade. Dynamo og lading av flere batterier Sitér dette innlegget Link to post
finnarne Svart 21.Juni Link til dette innlegget Svart 21.Juni Ser ut som du har en slags ladeskiller av noe slag. Fant denne når jeg googlet Autobat-m Eller kanskje ikke ladeskiller, men en sak som overvåker forbruksbanken, og som skal holde den over 10 volt. Vet ikke hvor betryggende det er. Sitér dette innlegget Vifa - Bruce Roberts 35 Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77 Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery Link to post
elskerseiling Svart 21.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni Ingar skrev for 1 time siden: Har du én dynamo og 2 batteribanker er det veldig enkelt: -Den ene banken kobles direkte til dynamoen. De fleste velger forbruksbanken siden det er den som krever mest ladestrøm. -Så kobles denne banken sammen med den andre banken via et relé. Reléet kan aktiveres når spenningen er kommet opp i ca 13.5 volt. Såkalt VCR. -Eller det kan brukes et standard 12V rele som styres fra ladelampeuttaket på dynamoen. Da kobles bankene sammen umiddelbart når dynamoen begynner å lade. Dynamo og lading av flere batterier Se bildene øverst. Det går kabel fra samme punkt på starter til både start og forbruk. Hvordan det er koblet mellom dynamo og starter har jeg ikke helt oversikt over. Jeg prøver å få oversikt over om en 230v lader tilkoblet landstrøm trenger 1 eller 2 kanaler for å lade både start og forbruk. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 21.Juni Link til dette innlegget Svart 21.Juni Med VSR trenger du bare én kanal. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 21.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.Juni Ingar skrev 22 minutter siden: Med VSR trenger du bare én kanal. Hvordan vet vi at båten har vsr? Jeg vil lade både forbruk og start på landstrøm. Når jeg kobler lader til forbruk eller start lades kun den banken som jeg kobler laderen til. Ikke den andre banken. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni elskerseiling skrev for 10 timer siden: Hvordan vet vi at båten har vsr? da er det normalt en svart klomp i kretsen. elskerseiling skrev for 10 timer siden: Jeg vil lade både forbruk og start på landstrøm. da må du ha to kanaler. Eller lade et og et. elskerseiling skrev for 10 timer siden: Når jeg kobler lader til forbruk eller start lades kun den banken som jeg kobler laderen til. Ikke den andre banken. Hva skjer når du bare slår på tenningen Kjøp en slik og bygg om og bruk den laderen du har. Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Vestkystseiler Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni 12 hours ago, elskerseiling said: Se bildene øverst. Det går kabel fra samme punkt på starter til både start og forbruk. Hvordan det er koblet mellom dynamo og starter har jeg ikke helt oversikt over. Er du helt sikker på at en av disse kablene går til forbruksbanken? Hvis jeg skal gjette, vil jeg anta at den tykkeste kabelen går til startbatteriet mens den tynneste røde kabelen går til dynamo. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Den Victron laderen du ser på har riktignok 3 utganger, men det er bare en diodeskiller som skiller dem, så alle utgangene får samme ladetrinn (bulk, absorption, float), og samme ladespenning. Det er ikke mulig å velge forskjellig batteritype på de forskjellige utgangene, og det er heller ikke mulig at ett batteri går over i float (lavere spenning), mens et annet lades med full spenning. Det kan derfor være en bedre løsning å beholde den laderen du har for startbatteriet, og kjøpe en en-kanals Victron for forbruksbanken. Eventuelt kjøpe en separat liten lader til startbatteriet, Du kan også velge en liten DC-DC lader for startbatteriet, som forsynes fra forbruksbanken, Da kan startbatteriet holdes toppladet uten landstrøm, mens forbruksbanken f.eks. kan få strøm fra solceller. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni En lader med 3 utganger er bare en lader med et ladeskille på utgangen, og det forsvarer ikke prisforskjellen når det som Ingar påpeker er enklere å sette et VCR til 299,- mellom batteribankene: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/elektriske-installasjoner-for-bat/installasjonsmaterial/skillerele-automatisk-2000042018 Når det er sagt så har jo TS et slikt SUFA Autobat-M panel om bord som åpenbart er ganske avansert men utgått og vanskelig å finne god dokumentasjon på. Dersom TS går med planer om Lithium på forbruk som mange gjør nå for tida vil ikke vanlig VCR fønke. Da ville jeg sett på Argofet ladeskille. VCR for Lithium eller DC-DC lader er også alternativ. Men det fordrer nok litt pønsking på hvordan denne Autobat-M med tilhørende sikringer og underspenning/overstrømsbeskyttelse funker. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Fantino skrev 33 minutter siden: En lader med 3 utganger er bare en lader med et ladeskille på utgangen, og det forsvarer ikke prisforskjellen når det som Ingar påpeker er enklere å sette et VCR til 299,- mellom batteribankene: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/elektriske-installasjoner-for-bat/installasjonsmaterial/skillerele-automatisk-2000042018 Jeg er skeptisk til å sette inn et VCR i et system som allerede har et et avansert batteriskillesystem. Da synes jeg som foreslått over, at separate ladere er en bedre løsning. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 22.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni Det er ingen lader i båten idag. Det er kun en liten ctek lader jeg har i garasjen som er tatt ombord for å teste litt. Skal installere landstrømanlegg og vil i den forbindelse ha lading av batterier ombord. Helst en fast installasjon som ikke krever tilkobling av lader osv hver gang. Så det kan være et alternativ med to ladere ? Har ingen planer om litium eller store ombygginger. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni J-Å skrev 14 minutter siden: Jeg er skeptisk til å sette inn et VCR i et system som allerede har et et avansert batteriskillesystem. Da synes jeg som foreslått over, at separate ladere er en bedre løsning. Hva vil kunne skje? Batteribankene koples sammen når det er lading tilgjengelig, ellers ikke. Så smart er ikke den SUFA’en at den ser forskjell på det. Men klart, om en vil bli kvitt mer båtpenger kan flere ladere være en god løsning. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni Fantino skrev 17 minutter siden: Men klart, om en vil bli kvitt mer båtpenger kan flere ladere være en god løsning. En liten lader med bluetooth som passer for et startbatteri får en for en tusenlapp. Med en tilsvarende litt større for forbruk til et par tusen i tillegg, får en da god oversikt over ladetilstand på begge batteribanker, og startbatteriet kan ligge på float, mens forbruk lades. Det er forøvrig bare et par hundre kroner tillegg for en lader med 3 utganger i forhold til samme med 1, så det blir det aller billigste, men alså ikke fullt så bra som separate. Sitér dette innlegget Link to post
elskerseiling Svart 22.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni Den kraftige rød går til startbatteri og den litt tynnere rød går til enten forbruk eller bryterpanel sammen med et par andre kabler i en strømpe( den tynne sorte går til grønn plugg på dynamo og den tykke sorte er vel jord på blokka?). Den ene tynnere rød med gul kabelsko går mellom dynamo og starter Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.