Jump to content

Hvordan koble batterilader?


elskerseiling

Recommended Posts

Jeg har to forbruksbatterier på babord side og et startbatteri på styrbord side. Forbruk er koblet sammen og har en hovedstrømbryter, og start har egen hovedstrømbryter. Når jeg kobler en 12v lader på forbruk får jeg ikke utslag på multimeter på startbatteri. Derfor tror jeg disse er helt adskilt, og jeg tenkte å kjøpe en victron blue smart ip22 med 3 kanaler slik at en kanal går på forbruk og en på start.

 

Men på motoren ser det ut som at begge bankene er koblet med pluss polen på samme sted. Er de da egentlig koblet sammen?

 

 

 

 

20250619_204101.jpg

20250619_204054.jpg

Link to post

Det er en dynamo. Og jeg tror også begge "bankene" er koblet på starter som man ser på bildet. De to feite rød går hver sin vei i motorrommet og går nok til hver av batteribankene. Men betyr det da at de bankene er koblet sammen i en og samme krets? 

 

Jeg må finne ut om jeg skal ha en lader med 1 kanal eller 3 kanaler og om det må legges opp ladekabler til begge sider(både forbruk og start)

 

Dette er en gammel båt så hvor "smart" det er lagt opp er ikke godt å vite.

Link to post

Mener jeg prøvde å slå bryter for start av og på når jeg ladet forbruk for å se om det ga utslag på multimeter, men uten at det skjedde noe. Må dobbelsjekke dette. Er det andre enkle metoder for å finne ut om disse bankene er koblet sammen. Det er litt greit å vite om jeg bruker startbatteri til forbruk:smiler: Og med tanke hva slags lader jeg trenger. Det forenkler montering veldig dersom de er koblet sammen ettersom batteriene sitter på hver sin side i båten. 

 

Er det noe problem å kjøre motor samtidig som man lader batteriene med en moderne victron lader? 

 

Link to post
elskerseiling skrev for 11 timer siden:

Forbruk er koblet sammen og har en hovedstrømbryter, og start har egen hovedstrømbryter. Når jeg kobler en 12v lader på forbruk får jeg ikke utslag på multimeter på startbatteri.

Prøv om du får start med og slå av bryteren til startbatteriet . får duikke start så vil jeg tippe de tykke Røde  er forbindelar

for å lagde begge bankene når motiren går.

elskerseiling skrev for 1 time siden:

Jeg må finne ut om jeg skal ha en lader med 1 kanal eller 3 kanaler

Du trenge bare 2 kanaler forbruksbanken er koplet sammen,(kople + til det enebattriet og - til det andre batteriet)

 på forbruksbanken.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
elskerseiling skrev for 11 timer siden:

Forbruk er koblet sammen og har en hovedstrømbryter, og start har egen hovedstrømbryter. Når jeg kobler en 12v lader på forbruk får jeg ikke utslag på multimeter på startbatteri.

Prøv om du får start med og slå av bryteren til startbatteriet . får duikke start så vil jeg tippe de tykke Røde  er forbindelar

for å lagde begge bankene når motiren går.

elskerseiling skrev for 2 timer siden:

Jeg må finne ut om jeg skal ha en lader med 1 kanal eller 3 kanaler

Du trenge bare 2 kanaler forbruksbanken er koplet sammen,(kople + til det enebattriet og - til det andre batteriet)

 på forbruksbanken.

Det er ca. 1500 kr forskjell  på 2 til 3 .

Hvis det er skjelden behov for å lade  begge bankene samtidig, kan du klare deg med den laderen du har. 

Og strekke ledninger til bankene med Solcellkontakter fra laderen

 

image.png.e5b914007a77cafd4686d268ad93f492.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post

Hvis jeg skulle gjette fritt, så ville jeg jo gjette på at @elsekerseiling kanskje har en seilbåt, og at motoren med dynamo på 50A kanskje er noe i retning av det som jeg har. (Beta 25)

 

Ingen av de 3 (litt gamle) seilbåtene som jeg har hatt, har hatt noen særlig sofistikert opplegg for å skille ad batteriene. Den første hadde to forskjellige batteribrytere, slik at man kunne koble til ett og ett batteri, med hver som bryter. De to neste båtene, inklusive den jeg har nå, het en vri-bryter med 4 posisjoner: (AV)-(1)-(1+2)-(2). Man kan så velge hvilke batterier som skal være koblet inn vha vri-bryteren.

 

Det er ikke noe slikt som dette du har?    

Link to post

Det stemmer at det er en gammel seilbåt. Men jeg har en av/på nøkkel på startbatteri og av/på til forbruk som sitter på bryterpanel(veldig gammeldags der det må trekkes ut en arm, så kommer det en alarm også trekker man ut en til, og da er forbruk på.

 

Idag har jeg testet å skru av startbatteri og da er det ikke liv panelet til motor. Med andre ord går det ikke å starte på kun forbruk med start avslått. 

 

Jeg har også fått bekreftet at når jeg kobler til 220v lader direkte på forbruk eller start så lades ikke motsatt bank uavhengig av posisjon på brytere/hovedstrøm. Er start og forbruk da uavhengige av hverandre?

20250621_173750.jpg

Link to post

Har du én dynamo og 2 batteribanker er det veldig enkelt:
 

-Den ene banken kobles direkte til dynamoen. De fleste velger forbruksbanken siden det er den som krever mest ladestrøm.

-Så kobles denne banken sammen med den andre banken via et relé. Reléet kan aktiveres når spenningen er kommet opp i ca 13.5 volt. Såkalt VCR.
-Eller det kan brukes et standard 12V rele som styres fra ladelampeuttaket på dynamoen. Da kobles bankene sammen umiddelbart når dynamoen begynner å lade.

 

Dynamo og lading av flere batterier

Link to post

Ser ut som du har en slags ladeskiller av noe slag. 

 

Fant denne når jeg googlet Autobat-m

 

Eller kanskje ikke ladeskiller, men en sak som overvåker forbruksbanken, og som skal holde den over 10 volt. Vet ikke hvor betryggende det er. 

 

Vifa - Bruce Roberts 35

Tidligere: EOS - Tidligere Vifa/Fryd - en fungerende Maxi 77
Mitt andre prosjekt: Den grønne bie - En ikke helt standard Land Rover Discovery

Link to post
Ingar skrev for 1 time siden:

Har du én dynamo og 2 batteribanker er det veldig enkelt:
 

-Den ene banken kobles direkte til dynamoen. De fleste velger forbruksbanken siden det er den som krever mest ladestrøm.

-Så kobles denne banken sammen med den andre banken via et relé. Reléet kan aktiveres når spenningen er kommet opp i ca 13.5 volt. Såkalt VCR.
-Eller det kan brukes et standard 12V rele som styres fra ladelampeuttaket på dynamoen. Da kobles bankene sammen umiddelbart når dynamoen begynner å lade.

 

Dynamo og lading av flere batterier

 

Se bildene øverst. Det går kabel fra samme punkt på starter til både start og forbruk. Hvordan det er koblet mellom dynamo og starter har jeg ikke helt oversikt over.

 

Jeg prøver å få oversikt over om en 230v lader tilkoblet landstrøm trenger 1 eller 2 kanaler for å lade både start og forbruk. 

Link to post
Ingar skrev 22 minutter siden:

Med VSR trenger du bare én kanal.

Hvordan vet vi at båten har vsr?

 

Jeg vil lade både forbruk og start på landstrøm. Når jeg kobler lader til forbruk eller start lades kun den banken som jeg kobler laderen til. Ikke den andre banken. 

Link to post
elskerseiling skrev for 10 timer siden:

Hvordan vet vi at båten har vsr?

da er det normalt en svart klomp i kretsen.

image.png.7487f929fee6f50004fda154316c31fd.png

elskerseiling skrev for 10 timer siden:

Jeg vil lade både forbruk og start på landstrøm.

da må du ha to kanaler.

Eller lade et og et.

elskerseiling skrev for 10 timer siden:

Når jeg kobler lader til forbruk eller start lades kun den banken som jeg kobler laderen til. Ikke den andre banken. 

Hva skjer når du bare slår  på  tenningen

 

Kjøp en slik og bygg om og bruk den laderen du har.

image.png.b1bcf20b4cb5e303bbf94955f987187e.png

 

 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
12 hours ago, elskerseiling said:

 

Se bildene øverst. Det går kabel fra samme punkt på starter til både start og forbruk. Hvordan det er koblet mellom dynamo og starter har jeg ikke helt oversikt over.

Er du helt sikker på at en av disse kablene går til forbruksbanken? Hvis jeg skal gjette, vil jeg anta at den tykkeste kabelen går til startbatteriet mens den tynneste røde kabelen går til dynamo. 

Link to post

Den Victron laderen du ser på har riktignok 3 utganger, men det er bare en diodeskiller som skiller dem, så alle utgangene får samme ladetrinn (bulk, absorption, float), og samme ladespenning.  Det er ikke mulig å velge forskjellig batteritype på de forskjellige utgangene, og det er heller ikke mulig at ett batteri går over i float (lavere spenning), mens et annet lades med full spenning. Det kan derfor være en bedre løsning å beholde den laderen du har for startbatteriet, og kjøpe en en-kanals Victron for forbruksbanken. Eventuelt kjøpe en separat liten lader til startbatteriet, Du kan også velge en liten DC-DC lader for startbatteriet, som forsynes fra forbruksbanken, Da kan startbatteriet  holdes toppladet uten landstrøm, mens forbruksbanken f.eks. kan få strøm fra solceller.

 

 

Link to post

En lader med 3 utganger er bare en lader med et ladeskille på utgangen, og det forsvarer ikke prisforskjellen når det som Ingar påpeker er enklere å sette et VCR til 299,- mellom batteribankene: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/elektriske-installasjoner-for-bat/installasjonsmaterial/skillerele-automatisk-2000042018

 

Når det er sagt så har jo TS et slikt SUFA Autobat-M panel om bord som åpenbart er ganske avansert men utgått og vanskelig å finne god dokumentasjon på. Dersom TS går med planer om Lithium på forbruk som mange gjør nå for tida vil ikke vanlig VCR fønke. Da ville jeg sett på Argofet ladeskille. VCR for Lithium eller DC-DC lader er også alternativ. Men det fordrer nok litt pønsking på hvordan denne Autobat-M med tilhørende sikringer og underspenning/overstrømsbeskyttelse funker. 

Link to post
Fantino skrev 33 minutter siden:

En lader med 3 utganger er bare en lader med et ladeskille på utgangen, og det forsvarer ikke prisforskjellen når det som Ingar påpeker er enklere å sette et VCR til 299,- mellom batteribankene: https://www.biltema.no/batutstyr/elektrisk-utstyr/elektriske-installasjoner-for-bat/installasjonsmaterial/skillerele-automatisk-2000042018

 

Jeg er skeptisk til å sette inn et VCR i et system som allerede har et et avansert batteriskillesystem. Da synes jeg som foreslått over, at separate ladere er en bedre løsning. 

Link to post

Det er ingen lader i båten idag. Det er kun en liten ctek lader jeg har i garasjen som er tatt ombord for å teste litt.

 

Skal installere landstrømanlegg og vil i den forbindelse ha lading av batterier ombord. Helst en fast installasjon som ikke krever tilkobling av lader osv hver gang.

 

Så det kan være et alternativ med to ladere ?

 

Har ingen planer om litium eller store ombygginger. 

Link to post
J-Å skrev 14 minutter siden:

Jeg er skeptisk til å sette inn et VCR i et system som allerede har et et avansert batteriskillesystem. Da synes jeg som foreslått over, at separate ladere er en bedre løsning. 


Hva vil kunne skje? Batteribankene koples sammen når det er lading tilgjengelig, ellers ikke. Så smart er ikke den SUFA’en at den ser forskjell på det. Men klart, om en vil bli kvitt mer båtpenger kan flere ladere være en god løsning.

Link to post
Fantino skrev 17 minutter siden:

Men klart, om en vil bli kvitt mer båtpenger kan flere ladere være en god løsning.

En liten lader med bluetooth som passer for et startbatteri får en for en tusenlapp. Med en tilsvarende litt større for forbruk til et par tusen i tillegg, får en da god oversikt over ladetilstand på begge batteribanker, og startbatteriet kan ligge på float, mens forbruk lades.

 

Det er forøvrig bare et par hundre kroner tillegg for en lader med 3 utganger i forhold til samme med 1, så det blir det aller billigste, men alså ikke fullt så bra som separate.

Link to post

Den kraftige rød går til startbatteri og den litt tynnere rød går til enten forbruk eller bryterpanel sammen med et par andre kabler i en strømpe( den tynne sorte går til grønn plugg på dynamo og den tykke sorte er vel jord på blokka?). Den ene tynnere rød med gul kabelsko går mellom dynamo og starter

20250622_132608.jpg

20250622_132524.jpg

20250622_133445.jpg

20250622_133317.jpg

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...