Jump to content

Hvordan koble batterilader?

elskerseiling

Recommended Posts

Da har du vel bekreftet at du har dynamo direkte koblet til startbatteri. Det er en sikker løsning, Du har trolig ikke diodeskiller da.  Så da gjenstår å finne ut hva som kobler fra forbruksbanken. Du sier at hvis du lader startbatteriet med landstrømlader, så får du ikke lading på forbruksbatteri. Da er det trolig heller ikke et VCR.  Men hvis du lader med dynamo, så går jeg ut fra at du får lading på forbruksbatteri. Da er det trolig et eller annet som kobler sammen batteriene når tenningen er på, eller når ladelampen slukker. Kanskje noe i den SUFA enheten. For landstrømlading spiller det forsåvidt ikke så stor rolle, du kan bare koble deg til ved batteriene, evt med en egen automatsikring.

AI er jo kjent for å lyve, men påsto dette da jeg valgte "Search with Google lens", og viste bildet:

AI Overview

The image shows a Delco Remy / Sure Power Low Voltage Disconnect module, specifically the 19020494 model, along with its connector and wiring. This module is commonly used in various semi-truck makes and models. It's designed to protect batteries from excessive discharge by disconnecting loads when the voltage drops below a certain level. 

Takker for respons. Fikk åpnet diverse så jeg kunne følge den sorte kabelen. Den gikk til voltmeter på bryterpanelet som naturlig vis ikke fungerer. Ingen ting annet var koblet til så jeg fjernet den. Fant også denne sorte saken. En rød til forbruksbatteri og en rød trolig til starter. Er det et rele av noe slag?

20250628_111127.jpg

Ok. Burde da startbatteri også egentlig lade når jeg bruker 220v lader på forbruk? 

Både start og forbruk lader bra når motor går. Men får ikke 220v lading på start ved tilkobling av lader til forbruk.

Det er mye mer komplisert å trekke ladekabel til start fordi det er på andre siden i båten og mye tette skott. 

6 hours ago, elskerseiling said:

Ok. Burde da startbatteri også egentlig lade når jeg bruker 220v lader på forbruk? 

Både start og forbruk lader bra når motor går. Men får ikke 220v lading på start ved tilkobling av lader til forbruk.

Det er mye mer komplisert å trekke ladekabel til start fordi det er på andre siden i båten og mye tette skott. 

Hvis det eventuelt er satt opp et skillerele som gir ladeprioritet til startbatteri, så må man vel koble laderen til startbatteriet og ikke til forbruksbatteriet, for å oppnå lading av begge batterier. (Releet kobler sammen batteriene når startbatteriet har høy nok spenning.) Er det mulig å gjennomføre en en gangs test med å koble laderen til startbatteriet og så se om dette gir ladning av begge batteriene?

Arne2 skrev 58 minutter siden:

Hvis det eventuelt er satt opp et skillerele som gir ladeprioritet til startbatteri, så må man vel koble laderen til startbatteriet og ikke til forbruksbatteriet, for å oppnå lading av begge batterier. (Releet kobler sammen batteriene når startbatteriet har høy nok spenning.) Er det mulig å gjennomføre en en gangs test med å koble laderen til startbatteriet og så se om dette gir ladning av begge batteriene?

Ja jeg har forsøkt å koble en lader på start. Ingen utslag på multimeter koblet til Forbruk 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...