Jump to content

Isotherm termostatbytte

Sarasin

Recommended Posts

Hei og hopp (igjen) :)

Oppdaget (naturligvis) at kjøleskapet ikke fungerer i båten, det er et (antatt) gammelt Isotherm kjølseskap. Etter en del youtubing og feilsøking generelt, har det kommet frem at termostaten må byttes. Her kommer da en del spørsmål tikkende inn i mitt hode.

- Må man egentlig ha termostat? Forstår at det er praktisk, og at kjøleskapet vil gå på full måking - men er det noen risiko ved å ikke ha montert termostat?

- Kan man bruke en annen termostat enn den som fulgte med? Kan vise seg vrient å få tak i denne delen dersom kjøleskapet er gammelt. Det finnes sikkert nedfellbare digitale løsninger som fremstår mer moderne?

- Om noen kjenner til prosedyren for å bytte termostaten, setter jeg pris på en "Do's & Dont's"-liste, som oppskrift

- Denne "giveren" som går inn i kjøleskapet - kan man klippe den, og skjøte den på en eller annen måte, for å unngå jobben med å demontere alt?

Som vanlig setter jeg stor pris på all hjelp i saken - og forvent at for hvert svar, så kommer det minst to spørsmål tilbake ;) 

Happy boating!

Sikkerhet   >   Funksjon   >   Komfort   >   Visuelt

Du bør ha termostat, hvis ikke vil skapet lett kunne ''fryse'' ned da kompressoren vil gå hele tiden.

''Giveren'' kan ikke klippes og skjøtes. Dette er et kapillarrør som er fylt med ''gass'.

Har du testet om skapet går uten termostat?

Koble sammen de 2 ledningene på termosteten, går skape da er det nok defekt termostet.

Kjøp en termostat med noenlunde like langt kapillarrør og funksjon. D e finnes på nettet hos mange forhandlere. reservedeler.no med flere.

Hos Seatronic finner du denne:

image.png.4e7ef90af37309956a16bbd961811ec6.png

Escaro skrev for 1 time siden:

Har du testet om skapet går uten termostat?

Ja, jeg har koblet om C + T og da starter kompressor og vifte, og skapet blir kaldt.

Har du noen gode tips til hvordan få kapillarrøret ut / demontere for å fjerne termostaten? :)

Da vil denne termostaten mest sannsynlig passe, den går på mange modeller:

ISOTHERM Termostat for kjøleskap passer CR36/49/50/65/100/120/Bi./Dr.

https://www.marineshop.no/isotherm/135133/35230-isotherm-termostat-for-kjøleskap-passer-cr36-49-50-65-100-120-bi-dr?gad_source=1&gad_campaignid=20192542760&gbraid=0AAAAAD9asq0nO8zlI--tRz1c76WnPAv8y&gclid=Cj0KCQjwjdTCBhCLARIsAEu8bpLvNlK6ySbzkWQuUVXoXuAUN3Xyemffd80w-Oh1JsGXVp9XE9JeJ0kaAkBPEALw_wcB

Sjekk om du finner ut hvordan kapillarrøret er montert, følg ''røret''. Det er enten lagt inn i et rør eller festet med en klemme som er skrudd fast. Normal plassering er på eller i ''fryseboksen''. Men før du tar kapillarrøret ut må du merke av lengden det er enten stukket inn i rør eller satt fast i klemme. Det er litt viktig for å få riktig temperatur i skapet.

Lykke til :)

Escaro skrev On 21.6.2025 at 7.01:

Da vil denne termostaten mest sannsynlig passe, den går på mange modeller:

Har bestilt denne nå, den ser i alle fall kliss lik ut, selv kapillarrøret er i samme farge.

Spørsmål:

Jeg målte ~45cm fra termostaten til der kapillarrøret entres inn i kjøleskapet. Totalt var røret ~110 cm, ergo var det ~55cm inne i kjøleskapet. Det er derfor ganske mye av røret som ligger "slanget" i kjøleskapet. Dersom kapillarrøret ikke er like langt på den nye termostaten - skal jeg forholde meg til de ~45cm inn til kjøleskapet eller de ~55cm inne i kjøleskapet? :)

Da har termostaten kommet i hus, og er byttet. Fungerte strålende! Nå går kjøleskapet som en klokke, så nå er det håp for både is og en kald en i sommer :D Takk for hjelpen!

Vil det være store forskjeller i kjøleskapstemperatur avhengig av temperatur i båten? Skal være ok lufting der skapet står :)

Forøvrig - er det noen som har gode tips til termometer som kan brukes i kjøleskapet og leses av på utsiden? Dette er jo et gammelt kjøleskap, og vil gjerne være sikker på at temperaturen holder seg innenfor et fornuftig område. Best hadde det vært om jeg hadde et display på utsiden som kunne lese av fra to sensorer i henholdsvis kjøl og frys - og som ga riktige avlesninger ;) Fint med trådløst :) 

@Sarasin Vi hadde tilsvarende problem i en motorbåt fra 2013, anslår omkring 2021. Vi dro ut termostaten og "tjuvkoplet" med en liten lask. Slo av innimellom slik at ikke hele skapet skulle bli en fryseboks. Etter en dag eller to kom det en ny termostat fra Isotherm til Herholdt Andersen i Tønsberg (heter vel Maritim nå), og da vi fikk montert den, så ble alt friskmeldt.

Når det gjelder sensor i kjøleskap, så har jeg Ruuvi sensorer rundt omkring i båten, deriblandt i kjøleskapet. Det er koblet til en Victron Cerbo GX som igjen er koblet til en ruter. Via Victron sitt VRM system kan jeg følge med på kjøleskapet. Der varierer temperaturen i en seilbåt fra 2015 mellom -7,5C og +7,4 siste døgn..... Akkurat nå er det 1,3C.

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport + Grand RIB 380 | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...