Jump to content

Tilrådelig å gå fra Mandal til Bergen imorgen tidlig?

casie

Recommended Posts

Lista og Jærens rev er det som vil være værst. Hadde stukket av gårde i fem-tiden i morgen tidlig. Fra Stavanger og opp er det egentlig grei skuring. Hva slags båt har du handlet? Bilder?

Mvh

Chilli Solbris

Båtlivet gir meg de største gleder!  Og de største sorger!😂
Trenger du noe? www.solbrismaritime.no

casie skrev for 4 timer siden:

har veldig lyst å gå fra Mandal til Bergen imorgen tidlig, men hva tenker dere om værvarselet? 

Grattis med ny båt:smiler:

Hva slags båt har du anskaffet?

Jeg tenker du får en bedre dag i morgen enn det du hadde i dag. Etter det jeg kan se, så hadde du antagelig opp mot 1,2m signifikant på meste i dag fra etter Torungen og kanskje spesielt fra Oksøy fyr til Mandal om du gikk utaskjærs der.. Dvs opp mot nesten 2,5 meter maksbølger, Og helt i sør der er strømmen sterk motsatt vei, spes mellom Nevnte Oksøy fyr og Mandal.

Så det rusker godt med krapp strømsjøsom er over 2m på det meste.

I morgen tipper jeg du vil oppleve motsjø mellom Mandal og Lindesnes, og mest ubehagelig sjø frem til Lista.. Tar du veien innenfor Hille, til Båly og så ut Rundt Lindesnes (regner med du ikke går under bruene i Spangereid), inn til Korshavn, leia videre og så ut rundt Lista. Etter det tipper jeg du vil få sidesjø til skrå motsjø videre og bedre forhold.

Mye tro og tipp fra meg :undrer:, men får håpe hvertfall noe av det stemmer sånn noenlunde.

Dette strekket har overrasket meg endel ganger både i positiv og negativ forstand 

Riktig god tur videre :flagg_bp:

Mvh. SAP

LALUNA II skrev for 1 time siden:

https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/fairways/jaren_7

ser jo brukanes i morgen start tidlig ;-)
Vinden i hekken er jo bra gi gass

Enig. Så Barentswatch nå og det stemmer rimelig godt med det jeg tippet etter å kikket på Windy først.

Men vinden ser ut til å komme imot i morgen (NV), Lørdag.

I dag har det blåst mer V og SV på sørvestlandet som vil gi sjø fra vestlig retning frem til vinden fra nord får overtaket utover dagen.

Så tidlig der best ut totalt sett, men han får både vind og sjø (ny og gammel) rett i fleisen ut fra mandal til Lindesnes (opp mot 10-12 i kastene) og antagelig litt videre, så derfor rådet om å gå rundt Hille - Lindesnes og inn til Korshavn for mer behag og høyere fart

Mvh. SAP

Hei. 

Vi tok sjansen og kjørte.Fikk  motsjø hele veien av noe variert størrelse,men gikk veldig greit å ligge i marsjfart på vel 20 knop.Skal sies at jeg ble veldig imponert over hvordan båten tar motsjø,veldig mykt og kontrollert. 

Båten er forøvrig en meridian 441 med 2 stk cummins 480 hk.Marsjer helt fint mellom 20 og 22 knop.

Parkerte båten i går kl 18 i bergen. Takk for tips alle sammen:)

Lano 2: var vi som fyllte i mandal kl 7 :)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...