casie Startet 20.Juni Link til dette innlegget Startet 20.Juni Har kjøpt meg en 47 fots cabincruiser som vi holder på å kjøre fra Oslo til Bergen. Ble mye sjø på slutten i dag fra Oslo til Mandal, så måtte stikke innaskjærs da det føltes ubehagelig. har veldig lyst å gå fra Mandal til Bergen imorgen tidlig, men hva tenker dere om værvarselet? Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Kom deg forbi Lista før klokka 10 i morgen formiddag ! Der har du nok den krappeste sjøen, pga strømforhold. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Kjør på, men 1m sjø skrått aktenfra vil nok merkes, både på styring og komfort. Sitér dette innlegget Link to post
Dreamer Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni 47 fot? Ingen problemer! Har dere AIS? Sitér dette innlegget Link to post
casie Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni Var så merkelig i dag, da jeg så på Windy, så var det kun 0,6 m bølgehøyde, men fikk ikke det til å stemme helt. Syns de virket mye større… har ikke ais enda Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Ser mange går ut her fra Mandal nå i kveld, som skal vestover. Du kan jo vurdere en nattseilas. Det går ikke hvitt lenger i horisonten. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni Lista og Jærens rev er det som vil være værst. Hadde stukket av gårde i fem-tiden i morgen tidlig. Fra Stavanger og opp er det egentlig grei skuring. Hva slags båt har du handlet? Bilder? Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
LALUNA II Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/fairways/jaren_7 ser jo brukanes i morgen start tidlig ;-) Vinden i hekken er jo bra gi gass Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
casie Svart 20.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.Juni Takk for tipset, men har rett og slett ikke energi igjen etter en svært dårlig natts søvn, så prøver imorgen tidlig😊 Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni casie skrev for 4 timer siden: har veldig lyst å gå fra Mandal til Bergen imorgen tidlig, men hva tenker dere om værvarselet? Grattis med ny båt Hva slags båt har du anskaffet? Jeg tenker du får en bedre dag i morgen enn det du hadde i dag. Etter det jeg kan se, så hadde du antagelig opp mot 1,2m signifikant på meste i dag fra etter Torungen og kanskje spesielt fra Oksøy fyr til Mandal om du gikk utaskjærs der.. Dvs opp mot nesten 2,5 meter maksbølger, Og helt i sør der er strømmen sterk motsatt vei, spes mellom Nevnte Oksøy fyr og Mandal. Så det rusker godt med krapp strømsjøsom er over 2m på det meste. I morgen tipper jeg du vil oppleve motsjø mellom Mandal og Lindesnes, og mest ubehagelig sjø frem til Lista.. Tar du veien innenfor Hille, til Båly og så ut Rundt Lindesnes (regner med du ikke går under bruene i Spangereid), inn til Korshavn, leia videre og så ut rundt Lista. Etter det tipper jeg du vil få sidesjø til skrå motsjø videre og bedre forhold. Mye tro og tipp fra meg , men får håpe hvertfall noe av det stemmer sånn noenlunde. Dette strekket har overrasket meg endel ganger både i positiv og negativ forstand Riktig god tur videre Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
sap_2000 Svart 20.Juni Link til dette innlegget Svart 20.Juni LALUNA II skrev for 1 time siden: https://www.barentswatch.no/bolgevarsel/fairways/jaren_7 ser jo brukanes i morgen start tidlig ;-) Vinden i hekken er jo bra gi gass Enig. Så Barentswatch nå og det stemmer rimelig godt med det jeg tippet etter å kikket på Windy først. Men vinden ser ut til å komme imot i morgen (NV), Lørdag. I dag har det blåst mer V og SV på sørvestlandet som vil gi sjø fra vestlig retning frem til vinden fra nord får overtaket utover dagen. Så tidlig der best ut totalt sett, men han får både vind og sjø (ny og gammel) rett i fleisen ut fra mandal til Lindesnes (opp mot 10-12 i kastene) og antagelig litt videre, så derfor rådet om å gå rundt Hille - Lindesnes og inn til Korshavn for mer behag og høyere fart Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
lano2 Svart 21.Juni Link til dette innlegget Svart 21.Juni God tur! Nyyydelig båt!! … regner med det er du som i dette øyeblikk fyller diesel… Været ser greit ut foreløpig. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 21.Juni Link til dette innlegget Svart 21.Juni Hva endte du opp med å gjøre og i tilfelle hvordan var turen? Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
casie Svart 22.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.Juni Hei. Vi tok sjansen og kjørte.Fikk motsjø hele veien av noe variert størrelse,men gikk veldig greit å ligge i marsjfart på vel 20 knop.Skal sies at jeg ble veldig imponert over hvordan båten tar motsjø,veldig mykt og kontrollert. Båten er forøvrig en meridian 441 med 2 stk cummins 480 hk.Marsjer helt fint mellom 20 og 22 knop. Parkerte båten i går kl 18 i bergen. Takk for tips alle sammen:) Lano 2: var vi som fyllte i mandal kl 7 :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.