Jump to content

Kad300 hoster mellom 900-1200rpm

ODB

Recommended Posts

Hei, 

har nylig hentet meg en 2007 sea ray 315 med en Kad300 EDC motor. 

litt bakgrunnn: hentet båten i bergen og begynte seilasen hjem til nord-norge, kom til kristiansund og motor begynte å fuske, fant til slutt at det var montert en KCR tuining boks som hadde tatt kveld, tok av denne og alt fungerte fint. ikke så lenge etterpå tok kompressor clutchen kveld. (min feil visste ikke at man ikke skal ligge med den inn for lenge) fikk byttet den for et par dager siden og test kjørt. fungerte fint igjen. 

Men nå etter at jeg var å bunkra diesel i havna merket jeg nå jeg kom hjem at den fusket/jaget litt mellom 900-1200 rpm. høres ut som den skyter.

det er nylig byttet fuel filter, både for filter og fin filter. 

skal nevnes at den også jager litt på 2700-2800 rpm når man skal opp i plan, "hakker" 4-5 ganger før den fortsetter opp mot 3700rpm. 

noen kloke hoder med peiling? 

skal ta å sjekke de nevnte tingene i morgen, skal sies at den røyk på tur over hustadvika, ble mye inn og ut av arbeidsområdet til kompressor så mye mulig clutchen gikk varm da. 

har forsåvidt sjeket turbo for sot og avleiringer men så ganske fin ut. 

kan vel også tenkes at kad300 med sine 285 hester er for liten til en båt på 3.6 tonn + fuel osv?  

Hadde samme opplevelse på lik båt,fusket å jaget på hentetur.der var problemet i enden på stigerøret i tanken(er en sil/ventil der som "henger"seg opp..vi løste problemene underveis med å blåse i stigerøret...gikk da fint en stund,til det "tettet"seg igjen.ble tatt opp stigerøret i hjemmehavn,og tatt vekk "silen".båten har fungert helt perfekt siden da.om du kjører trykk inn i slangen/stigerøret og den går normalt,er det der problemet ligger.

Ja,tung båt som krever mye motor,er nokk en grunn til att det var montert en chip😉

ODB skrev 47 minutter siden:

tenker å få kjørt en test av ladeluftstrykket på torsdag,

Det er nok veldig fornuftig 👍

ODB skrev 47 minutter siden:

bare jeg som syns åpning mellom turbin og hus?

Om jeg forstår deg riktig er jeg enig i at du har veldig god klaring... om selger har påstått at denne turboen er i god stand, så ville jeg kalt han en tullekopp... ( kanskje til og med dratt på litt mere.. finnes vel egentlig ganske mange egnede nodnorske gloser.. 😎)

Tror ikke dette turbo relatert. Tenker du bør feilsøke problemet rundt 900-1200. Det har ingen ting med turbo å gjøre. Trolig ikke den andre fusken heller… Dersom toppfart også er stabil; og som før , så bør du lete andre steder. 

Du kan ha ristet opp grums og skitt før, eller ved fylling, så sjekk filtere. Jeg hadde også luftet systemet ved finfilter for å sjekke for luft. Opplevd selv ved nesten tette filtere .

Høne, øl og hornmusikk!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...