Jump to content

Ukjent musling kopi, og barracuda 14?

Mr.Muk

Recommended Posts

Hei! Jeg og min bror har oppgradert leketøyene våres, jeg kjøpte en hunter 460, det er ett forsterket musling skrog, men er det noen som har noe info om denne varianten..? Og min bror kjøpte det han ble fortalt var en barracuda 14, noen som har noe erfaringer? Mange takk for svar på forhånd!

IMG_1301.jpeg

IMG_1369.jpeg

ikke hørt om denne - kom gjerne med flere bilder , også av skroget under vann

Fins en variant basert på Musling skroget, Colibri 15, forskjellen her er at den har en bred "ski" i bunnen for å gå mer stabilt i høy fart 

bilde fra nett:
Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Jeg har hatt en Barracuda 14, eller 420 som vi trodde den het, fra 1989-1991. Den var privatstøpt, og halvfabrikat når vi kjøpte den. Båten var 4,2m lang og hvis jeg husker riktig var den ca 1,5 m bred.  Vekt var ca 70kg før montering av benk og styring. 

Ihht han som hadde støpt båten vår skulle den tåle 90 hk.

Med 15 hk Yamaha 1986 mod fikk vi 27 knop.

Med 25 hk Yamaha 1984 mod fikk vi 32 knop.

Med 40 hk Suzuki 1985 mod fikk vi 37 knop med 1 pers, 35 knop med 2 pers. Alupropell med 16 i stigning. 

Det var denne motoren vi brukte på båten. Akselerasjonen var voldsom, og det gikk ikke å gi full gass fra stilleligge til toppfart  ved ligge gasshendelen i bunn, pga at båten vrei seg voldsomt når den lå seg ned i plan. Med 1 person kan man vel si at båten heiv seg i plan. Kjempegøy, men respekt var nødvendig. Med 2 ombord var det ingen problem. 

Propellen burde hatt større stigning og motoren burde vært montert høyere i forhold til bunn.

Det var også støpefeil i skroget, slik at bunnen bulet et par sentimeter oppover på midten, som med førte at vi ikke fikk det løftet i skroget som burde vært der. 

Alle fartsmålinger var på ytterste tiltposisjon, og målt med stoppeklokke.

Det var mine erfaringer....

70 kg?   det er jo ikke stort tyngre enn gummijolla mi (med 4-hesteren på :fniser:)    90hk på det høres litt i overkant spennende ut :ler:

konkave linjer i bunn gir bra med løft i hekken for å komme i plan, men ikke like gunstig når man skal ha båten ut av vannet for å jage toppfart 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev for 7 timer siden:

70 kg?   det er jo ikke stort tyngre enn gummijolla mi (med 4-hesteren på :fniser:)    90hk på det høres litt i overkant spennende ut :ler:

70 kg var det støper sa vekten var +benk og styring. 2 mann bar båten lett som bare det. Båten var støpt med tanke på løp, var det sagt.

Båten var egentlig spennende nok med 40hk. 

ivar skrev for 7 timer siden:

konkave linjer i bunn gir bra med løft i hekken for å komme i plan, men ikke like gunstig når man skal ha båten ut av vannet for å jage toppfart 

Helt riktig. Og på grunn av de konkave linjene i bunn fungerte båten best med tiltpinnen i ytterste og nest ytterste posisjon, som igjen medførte at båten ikke gikk i plan ved frisk bris motvind..... 

• 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...