Flop Startet 22.Juni Link til dette innlegget Startet 22.Juni Eldre mariner, vil prøve å bytte propell, hva menes med 11,3 x 10 og pitch 10? Har tatt av propellen og måler spindel på 22 mm og 13 spor. Dette er skjermbilde fra ravnsgarage. Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni pitch = stigning , hvor langt propelle i teorien vil skru seg fram gjennom vannet. Det første tallet er diameter Hva slags båt har du? Og ca 80 mod 50 mariner, er den firesylindret? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rune.f Svart 22.Juni Link til dette innlegget Svart 22.Juni 11.3 er propell diam i tommer, 10" ptch er stigningen/vinklingen på propellen, dvs att den teoretisk flytter båten 10 tommer fremover for hver runde den snurrer. Hva er problemer ditt ? Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Som Rune er inne på, hva ønsker du å oppnå? 10" stigning er vanligvis ganske lavt for en 50hk. Passer nok mest for en større/tyngre båt som trenger mer skyvekraft. Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Rune.f Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Hva er turtallet på fullgass ? Sitér dette innlegget Link to post
Flop Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Det er en 4 sylindret, den står på en selco 16´ 72 mod , tenker den veier 300 kg. Er bare sånn at den er temmelig forslått den propellen som står på, så min tanke var bare å få tak i en som passer på spindelen når man handler på nett, men nå ser det ut som jeg kan kjøpe den lokalt og da kan jeg ta med den gamle propellen, men om noen har noen tanker om spesifikasjoner jeg bør velge så hadde det vært kjekt. Ser det er 3 plasser jeg kan kjøpe den lokalt Så om noen har noen kvalifiserte tips så kom gjerne med det. Turtall har jeg ikke peiling på, men motoren sviver veldig fint, en høyere toppfart hadde vært fint, den går vel ca 25 knop nå https://bestmarin.no/no/products/polastorm-alupropell-til-mercury-25-70-hk-10-7-8-x-11?_pos=6&_sid=22524bb58&_ss=r&variant=42806274523343 https://www.maritim.no/propell-mercury-25-70hk https://webshop.nettbaat.no/products/polastorm-alupropell-til-mercury-25-70-hk Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Mulig du må ta av propellen for å lese av størrelse, evt delenummer, står ofte preget inn i bosset. jeg tenker en propell med samme stigning som du har nå, bare hel og fin vil være et godt utgangspunkt. En sliten prop stjeler fort litt turtall og fart. en slik selstar? Var muligens 300 kg når den var ny , men alle båter blir tyngre ettersom tida går Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Flop Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni ivar skrev 26 minutter siden: Mulig du må ta av propellen for å lese av størrelse, evt delenummer, står ofte preget inn i bosset. jeg tenker en propell med samme stigning som du har nå, bare hel og fin vil være et godt utgangspunkt. En sliten prop stjeler fort litt turtall og fart. en slik selstar? Var muligens 300 kg når den var ny , men alle båter blir tyngre ettersom tida går Ja den var veldig lik, selstar ja. Skal se om jeg finner ett nummer på propellen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.