xtralarge Startet 23.Juni Link til dette innlegget Startet 23.Juni Da ser det ut til at mange års lusking i gangene, med mindre hyttebåter og sporadisk leie av større saker, endelig resulterer i kjøp av en middels stor motorbåt - som dermed må tas sjøveien hjem. Det ligger foreløpig an til avreise fra Ålesundsområdet på fredag denne uka, destinasjon Trondheim. Har helga til rådighet. Båten er en styrhusbåt på ca 28 fot, utenbords motor, godt utstyrt mtp elektronikk (vhf, radar, ais). Dette blir min første lengre tur (>1 t gange) og første tur i det som i feil forhold kan være krevende farvann. Ellers godt vant med føring av båt av ulike typer og ihvertfall plotterbasert navigasjon... Jeg tenker mest på Hustadvika, men også vær og føre resten av veien her. Fredag ettermiddag ser foreløpig bra ut på Windy, men så ser det ut til at det kommer et system med vind fra SW opp mot 15-16 m/s utpå lørdagen. Planen slik den foreligger nå er da altså å overta båt på fredag og komme seg avgårde og få unnagjort Hustadvika i det som ser ut som relativt OK vær. Det er riktignok også meldt noe utrygt for overskyet og regn samtidig. Hva tenker de erfarne skipperne her inne om saken? Piece of cake eller grunn til å tenke seg om? Følger med på værmeldinga etter hvert som det nærmer seg såklart (noe har man da lært av å lese SAPs tråder frem og tilbake), men er dette forhold som virker greie? Tips til detaljene over Hustadvika? Setter pris på alt av innspill. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Om du bare vil raskt over Hustadvika kjører du samme leia som Hurtigruta gjør. Men det er verdt å ta innerleia både over Hustadvika og Averøy. Fra Kristiansund og videre er det relativt beskyttet mot havdønninger (bortsett fra et par åpne stykker), men det er ganske kjipt med sjøen imot. Følg hurtigbåtleia ved Ringholmen i starten. Hvis det er veldig dårlig vær, går du på innsiden av Tustna. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
sap_2000 Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni xtralarge skrev 37 minutter siden: Jeg tenker mest på Hustadvika, men også vær og føre resten av veien her. Fredag ettermiddag ser foreløpig bra ut på Windy, men så ser det ut til at det kommer et system med vind fra SW opp mot 15-16 m/s utpå lørdagen. Planen slik den foreligger nå er da altså å overta båt på fredag og komme seg avgårde og få unnagjort Hustadvika i det som ser ut som relativt OK vær. Det er riktignok også meldt noe utrygt for overskyet og regn samtidig. Fredag ettermiddag ser foreløpig bra ut, men det vindfeltet som kommer fra natt til lørdag skal man følge med på. Jeg bruker alltid å velge "gust" / "vindkast" da jeg ofte opplever at den er nærmere virkeligheten ute på kysten, samt at det er bedre å se en litt pesimisisk prognose og bli positivt overrasket fremfor det motsatte. Lørdag kl 11, meldes det pr nå om kast på optil 21 msek fra SV Fredag er mange døgn frem i tid og mye kan skje innen den tid kommer. Endringer i selve prognosen samt tidspunkt. Du skal jo østover, så SV vind opptil 8-9 som det er meldt på Fredagen er ikke noe problem. Men over 12 så vil det begynne å dra seg til. Med moderat SV vind vil du ikke ha noen utfordringer fra Lepsøyrevet og ut til utenfor Bud. Du kan gå innenom Otrøya og Aukra, men må du det, så er antagelig ikke Hustadvika noe særlig heller. Stopleleia på Hustadvika er fin å gå. Den er er veldig grei gitt at man kan lese kart og har lagt opp en grei rute mellom stakene. Blir nok en fin tur dette, men følg med på været når det nærmer seg avgang, og skulle kulingen komme før så hadde jeg revurdert avgangstidspunktet med mindre du er komfortabel i endel sjø og stoler på redskapen. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
xtralarge Svart 23.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.Juni Takk for innspill, SAP. Dette vindvarselet har flyttet litt på seg allerede, så jeg kommer til å ha det i tankene ja. Det er iflg Windy 12-14 m/s gusts på fredag tidlig ettermiddag ved Bud. Jeg følger med på Windy og ser på Barentswatch mtp bølgevarsel, men 1) det er fortsatt litt for langt frem og 2) jeg kan ikke helt tolke bølgevarslene ennå. Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni xtralarge skrev 6 minutter siden: Det er iflg Windy 12-14 m/s gusts på fredag tidlig ettermiddag ved Bud. Jeg følger med på Windy og ser på Barentswatch mtp bølgevarsel, men 1) det er fortsatt litt for langt frem og 2) jeg kan ikke helt tolke bølgevarslene ennå. Ja, ser den har endret seg litt nå. opp mot 15 på ettermiddagen, så en liten dupp på kvelden før det går opp igjen. Når prognosene vandrer frem og tilbake pleier det å bety at det er relativt usikre varsler, så man får bare følge med. Kan endre seg begge veier. Både forhold og tid. Fra nå og frem til Fredag morgen ser bra ut, så er vinden nylig økende, så har man ofte litt tid på seg før tyngre sjø bygges opp. Det beste hadde jo vært om du kunne reist en dag før... Ang Barentswatch, så har de varslene en tendens til å stemme dårligere, jo mer vindmeldingene har endret seg i tiden før. Barents baserer sine prognoser bl.a på forskjellige meteorologiske leverandører og modeller og har et etterslep på endrede værprognoser. Også verdt å merke seg når barentsvarslet for en farled er generert. Ofte ikke rykende ferskt. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
TrikkerN Lønning Svart 23.Juni Link til dette innlegget Svart 23.Juni Her er det nok bare å følge med. Hvis du får et vindu går vel båten såpass fort at det strekket er unnagjort relativt fort (?) Sitér dette innlegget Link to post
xtralarge Svart 24.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni Ja, skulle tro at vi kan gå 25+ gitt rimelige forhold og navigasjon såklart. Men må i praksis ta en beslutning senest fredags morgen på å reise nedover til Ålesund. Worst case scenario er å være stuck i Bud en uke.. Vind-vinduet (?) blir smalere dersom 12 m/s gust er grensa. Her er utsnitt fra Windy, punkt rett utenfor Bud: Sitér dette innlegget Link to post
sap_2000 Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Ser på windy pr nå at kulingen er igang fra tidlig Fredag, men den er heldigvis sørvest. Litt mindre utpå ettermiddagen, 10-11 i kastene. bølgeprognosene sier 1,1-1,3 et stykke utenfor Bud Hvis jeg skulle tatt den turen, så hadde jeg nok gått innenfor Aukra, ut til Bud og inn Stopleleia. Da slipper man å gå langt ut til havs fra Bud før man kan dreie Østover, samt at man går relativt beskyttet frem til Hustad. Derifra den siste halvdelen er man mer beskyttet av skjærene lenger vest (spes mes SV vindretning), så om det blir slik det ser ut pr nå, er det ikke så ille forhold. Gitt at båt er i orden og dere har kontroll på navigasjonen. Legg opp rute på forhånd, og legg den gjerne ut her hvis dere vil ha bekreftelse eller synspunkter. Så hadde jeg gått inn under Atlanterhavsbrua, innenfor Averøya og holdt meg innaskjærs helt helt til du må ut Dromnesundet Legger inn ruta mi gjennom Stopleleia Ser trangt ut, men det er større forhold enn man får inntrykk av på kartet. Går som regel i 15-25 kn gjennom der Trangeste stedet er ved Stoplene, pkt 13-15. Ned av plan er greit der Så over Hustadvika. Her er man godt inne, skjærene lenger vest tar av endel ved SV vind. Om man vil kan man gå den indre leia Øst for Hustadvika også om man har lyst på opplevelsen, men skipsleia utenfor er ikke noe problem i det været som er meldt på fredag når du skal østover. Denne indre leia her er trangere enn Stopleleia. Spes et par sund er trange, og jeg valgte å ikke gå der med Sargo 45 med 2 IPS podder som peker utover. Men har gåt der flere ganger med Andre båter. Sargo 36 sist mener jeg det var. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
BMW X1 Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Blir det reist nordover med deg i morgen og over Hustadvika ? Sitér dette innlegget Link to post
xtralarge Svart 26.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni Det må jeg si @sap_2000, makan til service! Tusen takk for tipsene. Jeg har lagt opp noen ruter, men starten fra Bud, så nære fastlandet, den hadde jeg ikke funnet! Heller ikke indre lei på østsiden. @BMW X1, nå er planen som følger, hente båten i Ålesund i morgen og gå rolig nordover til Bud i le av øyrekka der. Så sjekker vi forholdene, og venter eventuelt i havna på Bud dersom det er for friskt. Meldingen tilsier at det skal stilne betraktelig utover kvelden, så jeg satser på at vi klarer å finne et vindu å gå i. Hva tenker dere om dette? Det er lyst om nettene i Midt-Norge nå.. Videre rute, innom Averøya OK, men er ikke det en relativt lang omvei? I en annen tråd her ble det foreslått å gå gjennom noen sund på nordsiden av Averøya, jeg har prøvd meg på å finne en rute her, brukte Orca - se vedlagt om noen er interessert. Er dette farbart? Orca måtte tvinges litt, både gjennom Langøysundet (?) og gjennom sundet mellom Averøya og Sveggøya. Videre forslag fra @sap_2000 om å holde seg innaskjærs til Dromnessundet, går du helt inn Vinjefjorden til Aure da? Eller øst / vest for Stabblandet? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni xtralarge skrev 5 minutter siden: Er dette farbart Ja. Helt kurant. Du kan også gå på innsiden av Atlanterhavsvegen, og så opp forbi Håholmen, I stedet for å ligge i ytre. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
enslagsgjest Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni enslagsgjest skrev 3 minutter siden: Ja. Helt kurant. Du kan også gå på innsiden av Atlanterhavsvegen, og så opp forbi Håholmen, I stedet for å ligge i ytre. Her har du en litt fort laget rute Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
enslagsgjest Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni xtralarge skrev 12 minutter siden: Videre forslag fra @sap_2000 om å holde seg innaskjærs til Dromnessundet, går du helt inn Vinjefjorden til Aure da? Eller øst / vest for Stabblandet? Det er røffest mellom Kristiansund og Smøla og mellom Smøla og Hitra. Du trenger nok ikke følge Vinjefjorden hele veien, kun hvis det er grov motsjø på leia. Jeg hadde gått ut langs Stabblandet og heller smettet inn igjen bak Skardsøya hvis det er for gale. Du kan jo føle på været når du krysser Talgsjøen, hvis det føles greit hadde jeg i stedet fulgt hurtigbåtleia til Ringholmen i stedet for å gå på innsiden av Tustna. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Lazyjack Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Lurer ofte på hvorfor folk ikke vil fortelle hva slags båt de har når de spør om råd. Middels styrehus båt, sier meg ingen ting. Sitér dette innlegget Link to post
xtralarge Svart 26.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 26.Juni Ferdigstilte kontrakt i går, derfor litt kryptisk i starten der. Båten er en Finnmaster Pilot 8.0 med enkeltinstallasjon 300hk Yamaha. Kunne såklart ha oppdatert forsamlingen på dette i sanntid, på linje med enkelte andre tråder, men det virket som om det var flere som klarte å bringe verdifulle råd til torgs selv uten detaljene :) Takker igjen for ekstremt nyttige innspill fra @enslagsgjest! Jeg tenker, hvis det er interesse, at jeg kan oppdatere tråden underveis i morgen. Hva er det som er best å bruke nå for tiden som mobil-AIS? Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Boat Beacon er vel eneste alternativet man har til mobil AIS i disse dager. Den koster penger. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
sap_2000 Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni xtralarge skrev for 2 timer siden: Jeg har lagt opp noen ruter, men starten fra Bud, så nære fastlandet, den hadde jeg ikke funnet! Heller ikke indre lei på østsiden. Den indre fra Bud heter Stopleleia og er en velkjent rute for fritidsbåter for å slippe å stampe seg langt ut mot vind og sjø (fra V) før man kan dreie øst. Den er uproblematisk og godt merket, men sørg for å følge med på staker og ruta. Den østre er mer om man vil kjøre en artig lei. Hadde ikke rotet meg inn der i dårlig vær eller med for stor/ dyp/ utsatt båt. xtralarge skrev for 2 timer siden: nå er planen som følger, hente båten i Ålesund i morgen og gå rolig nordover til Bud i le av øyrekka der. Så sjekker vi forholdene, og venter eventuelt i havna på Bud dersom det er for friskt. Meldingen tilsier at det skal stilne betraktelig utover kvelden, så jeg satser på at vi klarer å finne et vindu å gå i. Høres ut som en god plan. Iflg Windy kan det set ut som fra ca 20 tiden er ideelt å gå. Hadde tatt Stopleiea fra Bud og holdt meg i skipsleia fremfor den østre, indre frem mot Atlanterhavsveien. xtralarge skrev for 2 timer siden: Videre forslag fra @sap_2000 om å holde seg innaskjærs til Dromnessundet, går du helt inn Vinjefjorden til Aure da? Eller øst / vest for Stabblandet? Det var hvis det var dårlig vær med mye vind og sjø utpå. Har bare gjort det 1 av ca 20 ganger. xtralarge skrev for 2 timer siden: Videre rute, innom Averøya OK, men er ikke det en relativt lang omvei? I en annen tråd her ble det foreslått å gå gjennom noen sund på nordsiden av Averøya, jeg har prøvd meg på å finne en rute her, brukte Orca - se vedlagt om noen er interessert. Er dette farbart? Orca måtte tvinges litt, både gjennom Langøysundet (?) og gjennom sundet mellom Averøya og Sveggøya. Innom Averøya tar ikke lang tid i praksis om alternativet er mye sjø utenfor. Men som ovenfor så foreslo jeg det om det er dårlig vær og man vil slippe unna. Langøysundet og Sveggsundet, samt hele leia mellom er dyp og god. Bruhøyder og dybder er dimensjonert for at MTB kan rase gjennom der. I morgen kveld hadde jeg nok valgt inn Langøysundet (jeg går inn fra Vest v/ Litlesandøya. Rett og fin innseiling) og så via Sveggen, ut rundt Staveneset fyr og inn til Kr Sund. Det er det vanligste sporet for meg. enslagsgjest skrev for 2 timer siden: Du kan jo føle på været når du krysser Talgsjøen, hvis det føles greit hadde jeg i stedet fulgt hurtigbåtleia til Ringholmen i stedet for å gå på innsiden av Tustna. Enig i den, men den løyingen somer meldt utpå kvelden i morgen. Godt det er et område med noen alternative ruter beroende på forhold og komfort enslagsgjest skrev for 2 timer siden: Her har du en litt fort laget rute Den ruta har jeg sett på, men syntes den så vel skummel ut Men en dag i godt vær og god tid samt med drev som kan heves har jeg jeg lyst til å prøve den om du mener den er grei skuring xtralarge skrev for 2 timer siden: Jeg tenker, hvis det er interesse, at jeg kan oppdatere tråden underveis i morgen. Hva er det som er best å bruke nå for tiden som mobil-AIS? Ja, Absolutt Som @enslagsgjest sier, så er det BB som gjelder om dagen. Sender du mail til support, så får du et mMS nummer av de (om du ikke har et norsk, registrert et fra før) som gjør at du også vises på Marinetraffic. Sitér dette innlegget Mvh. SAP Link to post
enslagsgjest Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni sap_2000 skrev for 8 timer siden: Den ruta har jeg sett på, men syntes den så vel skummel ut Men en dag i godt vær og god tid samt med drev som kan heves har jeg jeg lyst til å prøve den om du mener den er grei skuring De lokale bruker å suse gjennom der. Jeg har kun gått der med mindre båt, og mener det var mer plass enn det ser ut som, men det begynner å bli noen år siden. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
xtralarge Svart 27.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni Da er vi godt i gang. Gikk fra Ålesund ca kl 18 i dag, litt sushi først gjorde susen 😊 Nå har vi ligget i Bud en liten stund og gjør oss klar for å få over Hustad. Litt vind, men meldingen er fortsatt at det skal gi seg, og det er flere som er på tur ser jeg. Jeg har kjøpt Boat Beacon og har ikke helt forstått hvordan man gjør seg søkbar der, men heter xtralarge der også. Sitér dette innlegget Link to post
navid Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Jøss, her går det unna! Vi ligger i Elnesvågen og venter på sommer og sol. Vi skal også over Hustadvika, men vi er på ferie og venter på bedre forhold for å passere. Vær forsiktig og god tur! Sitér dette innlegget Link to post
xtralarge Svart 27.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni Hustadvika gikk fint ja! Litt dønninger og noe rotete sjø var det, men ikke noe problem å ligge i planefart over der. Nå har vi lagt oss i gjestehavn på Ringholmen og koser oss med en perle av en solnedgang og velfortjent ankerpils :) Jeg må si at hele turen gikk særdeles smooth. Mest ubehagelige strekket var faktisk fra Lepsøyrevet til Bud, her var det krappere sjø som slo litt i farta vi har holdt. Hustadvika var spennende, spesielt Stopleleia. Turen nordom Averøya gjennom trange sund på blikkstille vann var helt magisk! Stor takk til forumets orakler for disse uvurderlige tipsene. Lurer på om vi spotta et forummedlem i Bud gjestehavn.. :) Jeg er for øvrig nysgjerrig på om Boat Beacon viser oss eller ikke - jeg synes det var noe begrenset dokumentasjon i den appen. MMSI var ikke lagt inn på VHFen i denne båten så det må vi ta ved første og beste anledning. Båten har forøvrig ikke AIS sender, bare mottak via VHF så vidt jeg forstår. Sitér dette innlegget Link to post
xtralarge Svart 27.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni Litt bilder fra mobilen. Vi stakk innom Bjørnøysundet (? Eller Bjørnsundet?), det var en perle av et sted. Trygg og fin havn i Bud (På Bud?) Noen kjente her? Fin båt! Bildet på denne plakaten (henger i Bud) er jo helt bananas Vurderte propellbytte underveis men var litt usikker på stigningen så det ble ikke noe av Her fra Hustadvika før Stopleleia, som et stuegulv ser dere Finne i solnedgang varmer hjertet. Eller noe. Dette fra Ringholmen i kveld. Bare en sånn kveld.. vakkert. Alternativ bildetekst: Heller båt i solnedgang enn sol i båtnedgang. Turen fortsetter i morgen med 3,5t gange opp Trondheimsleia og -fjorden, nå skal det soves i ny båt for første gang. Liker denne barnslige gleden av å prøve en ny ting 😊 Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Nordre Bjørnsund var der dere var innom. Bra at alt har gått bra så langt, ser ut som dere har hatt en flott tur! Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
glalaks Svart 2.Juli Link til dette innlegget Svart 2.Juli Fin tur og flott båt. Takk for omvisningen i hjemmehavnen👍 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
Faxen Svart 3.Juli Link til dette innlegget Svart 3.Juli Stigningen er justerbar på denne, så det går bra. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.