Jump to content

Finnes det en standard for feste / pidestall til båtstoler?

OCG

Recommended Posts

Hei!

Stolene på min Yamarin 53BR anno 2007 begynner å bli litt slarkete / vinglete og "trege" i alle funksjoner egentlig. Har gjort litt nødmekk og blei litt bedre, men det er på tide med en liten oppgradering. Har ingen store krav og har sett på BT / Jula sine seter inkl festene / stativet. Det jeg lurer på er om den nederste plata / sokkelen på selve stativet følger en slags standard for dette? BT / Jula oppgir kun diameter (OD) på hele plata som ligger mot dørken, men jeg har sniksprettet opp en eske og målt at diameter på hullene til skruene er nøyaktig 20cm, og det er seks skruer / bolter. Det er litt mer utfordrende å måle diameteren på skruehullene  på plata på selve båten, da det jo er et aluminiumsrør i senter av plata med en god tjukkelse. Jeg klarer ikke å få målt eksakt boltemønster og diameter på hullene og lurer derfor på om dette følger en slags "standard" på slike "Pidestall" stoler?

Jeg hadde pilotsetet skrudd opp for tre uker siden og mener å huske (vagt) at det var nedfelt hylser / muttere med maskingjenger som skruene gikk nedi og at det ikke var type "treskruer" som stolstativet var festet med. Det er mulig jeg husker feil også, men det satt noe helt forj..... og jeg måtte bruke en slik "slagskrutrekker" som gjør noen grader vridning når man banker med en hammer på den. Skruene var limt med noe skikkelig kraftige saker som var en utfordring å få opp uten å skade skruehodene.

Takk for alle tips!

OCG skrev for 12 timer siden:

å hullene og lurer derfor på om dette følger en slags "standard" på slike "Pidestall" stoler

har tilfejdig vis en liggende den måler 230mm dia og hullavstand senter til senter er 210mm 6 hull

OCG skrev for 12 timer siden:

Det er litt mer utfordrende å måle diameteren på skruehullene  på plata på selve båten, da det jo er et aluminiumsrør i senter av plata med en god tjukkelse.

har du en tommestokk brett den ut og form den som en krompasser stil den inn og mål åpningen med en annen tommestokk

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev for 10 timer siden:

har tilfejdig vis en liggende den måler 230mm dia og hullavstand senter til senter er 210mm 6 hull

har du en tommestokk brett den ut og form den som en krompasser stil den inn og mål åpningen med en annen tommestokk

OK. 230mm på et originalsete / pidestall til 53BR? Tipper det er det du mener, for skruehullene på BT si plate er nøyaktig 200mm på diagonalen senter / senter skruehull. Jeg tenker jeg skru av selve stolfeste nete gang jeg er på hytta og får målt skikkelig og også inspisert hullene i dørken. Hvis det er type "treskruer" og at jeg husker feil, så skal det vel la seg gjøre å borre nye hull også. Jeg med mine 197cm har bare godt av at setet kommer litt lenger bak for jeg får ikke plass til beina / knærne under ratte mens jeg sitter i stolen. Sitter på skrå med beina ut i "Korridoren" til baugen :-)

Dersom det er mutter for maskinskuer fra før er det gjerne såkalte blindmuttere. Det er mulig å sette inn nye sånne, blir gjerne mer solid enn «treskruer»

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/nagleverktoy/nagletang/blindmuttersett-2000016802

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

OCG skrev for 7 timer siden:

Tipper det er det du mener, for skruehullene på BT si plate er nøyaktig 200mm på diagonalen senter / senter skruehull.

Fabrikant er ukjent men tviler sterkt på at det er fra B.T fra en frabrikkbygd båt.

Målte riktignol med tommestokken, men

her med en linijal fremdeles 210mm

image.png.f36fffe49cd70c1c57b4a41f9528818f.png

image.png.9afa0914ec0335527a37f6071b29d836.png

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Brigg skrev for 16 timer siden:

Dersom det er mutter for maskinskuer fra før er det gjerne såkalte blindmuttere. Det er mulig å sette inn nye sånne, blir gjerne mer solid enn «treskruer»

https://www.biltema.no/verktoy/handverktoy/nagleverktoy/nagletang/blindmuttersett-2000016802

Takk for tips! Jeg trur at jeg skrur ut festet til stolen nå i helgen så jeg kommer til bunns i dette. Bonus hvis jeg får flytta setet littegrann bakover også.

Roger jo skrev for 16 timer siden:

Fabrikant er ukjent men tviler sterkt på at det er fra B.T fra en frabrikkbygd båt.

Målte riktignol med tommestokken, men

her med en linijal fremdeles 210mm

image.png.f36fffe49cd70c1c57b4a41f9528818f.png

image.png.9afa0914ec0335527a37f6071b29d836.png

Det er mulig jeg ikke var helt stø på hånda og BT festet faktisk er 210mm, så tnker jeg gjør en deal med BT om at jeg kjøper ett feste (og et passende sete) med forbehold om å bytte hvis det ikke passer. Jeg ser fort om det går eller ikke og de bruker å være greie med retur hvis jeg ikke ødelegger emballasjen

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...