tom Cognac Startet 24.Juni Link til dette innlegget Startet 24.Juni Jeg har egentlig tenkt å rive ut gammel skrogkledning baki båten min, men så kom jeg over en "burk" med BT's Marine Mould Remover Det var bare litt igjen på burken, men det ser ut som om det kan være et greit produkt å få renset/vasket skrogkledningen (så kan jeg gjøre den større operasjonen seinere). Det jeg lurer på er: Finnes det et bedre, mer dyptrensende produkt (som ikke krever "massiv" armstyrke) for å få skrogkledningen til å bli (bort i mot) hvit igjen? Det sitter nok mange års møkk i kledningen. Takker for råd og tips. Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Hakkannen Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Har hatt gode resultater med Wurth Aktiv Clean. Spray som skummlegger og "trekker ut" skitten i underlaget. Brukte den på skrogbekledningen og skaitrekket til putene, etter litt virketid var det greit å tørke av med en melaminsvamp. Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Damprenser hadde sikkert funket bra! Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Robert S Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Ville prøvd starbrite sin. Har vært helt genial på mine puter og for å fjerne irriterende små svarte prikker i antiskli på dekket. Der børster jeg forsiktig med en grillbørste 😱 Grillbørsten har veldig tynne metall tråder som kommer til overalt Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Jeg ville først tatt en grundig vask med godt varmt Zalo-vann med svamp og børste. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sinvano Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Dampvasker eller en tekstilrensemaskin kan nok fungere bra til formålet. Det finnes nok mange forskjellige produkter du kan bruke til disse. Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Ville selv prøvd div vaskemiddel først. zalo som Lars nevner er nøytral og god. Damp/steam vask ville jeg selv vert litt forsiktig med da trekket kan slippe fra underlaget. Men kan jo teste på et sted. Slipper trekket kan du fylle lim i en sprøyte med nål ( fåes på apotek) og pumpe litt lim inn og stryke limet ut. fin måte å reparere trekk som har sluppet fra underlaget. Sitér dette innlegget Link to post
DR_Nelson Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Bilt Hamber Surfex HD anbefales sterkt. Den er godt anerkjent i bilpleie miljøet og trekker skitt av dekksider, og brukes som generell såpe til rengjøring. Konsentrat, så du kan blande den ganske sterk. Kan garantere deg du blir fornøyd. Sammen med melaninsvamp har du en sikker vinner Sitér dette innlegget Link to post
Sommer2022 Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Brukte en formue på diverse mould removers for et par år siden for å få bort noe jordslag etter vinteropplag, fant ingenting som virket. Eneste som fungerte var god gammeldags klor til 15kr literen på Rema blandet den ren med en skvett Zalo på en spruteflaske for å få det til skumme/ikke renne av så lett. Sprayet på, gikk lett over med en børste og så over med våtstøvsugeren -Så ut som nytt etterpå. (PS! pass på å ikke få det på treverk, tekstiler etc for det er gansk sterke saker) Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Magic sponge Sitér dette innlegget Link to post
Boatmad Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Ser Temu har gode priser på Magic Sponge. Sitér dette innlegget Link to post
Eika Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Biltema har det idag, men da kalles de flekkfjerningssvamp https://www.biltema.no/hjem/rengjoring/kjokkensvamper-og--kluter/flekkfjerningssvamp-4-pk-2000047950 Sitér dette innlegget Link to post
Rytteren Svart 26.Juni Link til dette innlegget Svart 26.Juni Har du batteridrill så er skure-jobben vesentlig enklere. Bare sette på en børste og kjøre på;) https://www.jula.no/catalog/verktoy-og-maskiner/tilbehor-til-el-verktoy/slipepapir/roterende-slipetilbehor/borstesett-til-skrutrekker-027187/ Også genialt til dollbord med antisklimønster. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Hvis det er svartmugg så ville jeg prøvd klorin på en svamp og gitt det noen minutter for å se effekten.. Evt tepperensmaskin etterpå for å få bort klorinen. Kjøpte meg en slik til et par tusenlapper på Jula og må si det har vært en gullinvestering, bla på tepper og seter/sofaer med ulltrekk i båten. Føles som nesten nytt etterpå. Sitér dette innlegget Link to post
tom Cognac Svart 27.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juni Fantino skrev for 7 timer siden: Evt tepperensmaskin etterpå - bruke den på loddrette skrogsider....................... ellers - takk til alle for gode råd og tips, her er det mye jeg kommer til å prøve Sitér dette innlegget jeg tørker ut på land....! Link to post
Fantino Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni tom Cognac skrev 1 minutt siden: - bruke den på loddrette skrogsider....................... ellers - takk til alle for gode råd og tips, her er det mye jeg kommer til å prøve Det er nå null problem, du styrer jo selv hvor mye du dusjer på før du suger det opp igjen. Med et sånt smalt møbelmunnstykke har i alle fall jeg renset loddrette sider uten for mye søl. Og imponerende hva en får bort av drit. Men den tar selvsagt ikke svartmugg alene. Sitér dette innlegget Link to post
Valkyrja Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Jeg bruker bare en grov børste. Har brukt alt fra poleringsmaskin til magisk svamp, men børsten er det beste sålangt. Bruker eddik eller klor dersom det sitter ekstra godt, men som oftest gjør såpe og vann susen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.