Jump to content

Hva kan man vaske/rense skrogkledning i båten med?

tom Cognac

Recommended Posts

Jeg har egentlig tenkt å rive ut gammel skrogkledning baki båten min, men så kom jeg over en "burk" med BT's Marine Mould Remover :smiler: Det var bare litt igjen på burken, men det ser ut som om det kan være et greit produkt å få renset/vasket skrogkledningen (så kan jeg gjøre den større operasjonen seinere). Det jeg lurer på er:

Finnes det et bedre, mer dyptrensende produkt (som ikke krever "massiv" armstyrke) for å få skrogkledningen til å bli (bort i mot) hvit igjen? Det sitter nok mange års møkk i kledningen. Takker for råd og tips.

marinemouldremover.jpg.78c6a58c71aae2cdc7cdf3cb38ee1810.jpg

jeg tørker ut på land....!

Ville selv prøvd div vaskemiddel først.

zalo som Lars nevner er nøytral og god.

Damp/steam vask ville jeg selv vert litt forsiktig med da trekket kan slippe fra underlaget. Men kan jo teste på et sted.

Slipper trekket kan du fylle lim i en sprøyte med nål ( fåes på apotek) og pumpe litt lim inn og stryke limet ut.

fin måte å reparere trekk som har sluppet fra underlaget. 

Bilt Hamber Surfex HD anbefales sterkt. 
Den er godt anerkjent i bilpleie miljøet og trekker skitt av dekksider, og brukes som generell såpe til rengjøring. Konsentrat, så du kan blande den ganske sterk. 

Kan garantere deg du blir fornøyd. 
Sammen med melaninsvamp har du en sikker vinner

Brukte en formue på diverse mould removers for et par år siden for å få bort noe jordslag etter vinteropplag, fant ingenting som virket. Eneste som fungerte var god gammeldags klor til 15kr literen på Rema blandet den ren med en skvett Zalo på en spruteflaske for å få det til skumme/ikke renne av så lett. Sprayet på, gikk lett over med en børste og så over med våtstøvsugeren -Så ut som nytt etterpå.  (PS! pass på å ikke få det på treverk, tekstiler etc for det er gansk sterke saker)

Hvis det er svartmugg så ville jeg prøvd klorin på en svamp og gitt det noen minutter for å se effekten.. Evt tepperensmaskin etterpå for å få bort klorinen. Kjøpte meg en slik til et par tusenlapper på Jula og må si det har vært en gullinvestering, bla på tepper og seter/sofaer med ulltrekk i båten. Føles som nesten nytt etterpå.

tom Cognac skrev 1 minutt siden:

- bruke den på loddrette skrogsider....................... :undrer: ellers - takk til alle for gode råd og tips, her er det mye jeg kommer til å prøve :tommel_opp:

Det er nå null problem, du styrer jo selv hvor mye du dusjer på før du suger det opp igjen. Med et sånt smalt møbelmunnstykke har i alle fall jeg renset loddrette sider uten for mye søl. Og imponerende hva en får bort av drit. Men den tar selvsagt ikke svartmugg alene.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...