Jump to content

Noen som vet om billige seilbåtbutikker??

Sonata 7

Recommended Posts

Hei!¨

Jeg skal kjøpe meg nytt utstyr på dekk og vist jeg skal kjøpe dette i norge fra f.eks skaane så blir det for dyrere enn lommeboka har råd til nå. Noen som kan tipse om butikker i utlandet eller Norge for den sakts skyld som er billige på dette. Jeg ser spessielt etter avlastere,vinsjer,forstagsprofil og blokker

Skaane er jo fantastisk dyrt da.

De har en del hos "min" butikk SVB (http://www.svb.de), sjekk også eBay eller amerikanske nettbutikker.

Geir

Dette var jo greie priser og mer utvalg enn andre steder i norge feks. Men min tysk er litt dårlig og så er ikke alt oversatt til engelsk. Noen som vet Quadruple betyr??

Eller vet du hva priser på frakt er?? sånn ca?

ser at prisene på vinsjene til den tyske siden ikke er billigere enn Hjertmans.

Har vinsjer + litt skinner samt blokker under bestilling derfra nå. Dvs. de er visst under fortolling i Oslo "as we speak". Kun moms på varer importert fra land vi har handelsavtale med. Dvs. de fleste av verdens land...Pass på at momsen i eksportlandet blir trukket fra.

Kanskje greit å sjekke www.hjertmans.se også?

I dag har jeg hentet varene fra Hjertmans på lokale postkontor (Rimi)

Alt som er bestilt er der. Prisene er de samme som da jeg bestilte.

2 stk vinsjer

2 genoaskinner, med vogner og endestykker

1 vinsjhåndtak

Prisen for de samme vinsjene er annonsert hos Seatronic er 7785.- per stykk. Har ikke sett noen rimeligere priser enn dette i Norge. Fikk lokalt tilbud på hakket mindre vinsjer til 9000.- NOK per stk. Jeg er for å støtte lokale butikker, men der ble nok forskjellen vel stor...

Totalt har jeg nå betalt 15250.- NOK for ovenstående. Norsk moms, frakt, samt tollgebyr inkludert.

Er noen tusenlapper besparing iallefall...

Vinsjene kostet 6000.- SEK uten moms. Til NOK blir det 6450.- inkl. moms. (+ 175 i gebyr for postens tollklarering + frakt).

Eneste ulempen jeg da ser med internettshopping er at det er lett å "snope" kjekt å ha ting... Besparelsen er selvsagt alt brukt opp... :blush:

Hvilken størrelse og merke var dette Nefertiti ??

Og blir svensk moms automatisk fratrukket når det selges til Norge ?

Har tenkt å bytte genoavinsjer på min First 35 til ST, ( står Lewmar 44 three speed der i dag men ønsker st ) og det ser ut som Hjertmanns er absolutt konkurransedyktig.

Jeg endte opp med Andersen 46ST (two speed) i rustfritt.

(Etter hva jeg har forstått er Harken, Lewmar og Andersen stort sett likeverdige).

Kjøpt på såkalt "Julerea" tilbud. Men det er noe greier om at du får rabatt om du kjøper over visse beløp (som man fort gjør ved vinsjkjøp), så det er vel fortsatt bedre priser enn i Norge. (Og bedre enn f.eks Benns i Sverige)

Som nå har en stk Andersen 46ST stående på spisebordet hjemme i stua...

Alt har funket temmelig automatisk. Tok to glass rødvin før jeg trykket OK etter å ha ført inn VISA kortnummer. Noen dager etter fikk jeg bekreftelse via email hvor det sto at det ville ta ca 3 uker før de fikk sendt det. Vel 2 uker etterpå fikk jeg brev fra posten om at det var kommet, og spørsmål om de skulle fortolle, eller om jeg ville gjøre det selv. Jeg er lat, så jeg betalte 90.- ekstra for at de fiksa alt. Hentet det på Rimi i går, betalte ca 3000.- for norsk mva. + postgebyr.

Den norske momsen er regnet etter svensk pris uten moms. Så ja, Hjertmans fikser automatisk at du ikke betaler svensk moms. Virker som det er temmelig rutine for dem å eksportere til Norge.

Det kom ca 500.- SEK (+ norsk moms) på frakt for det jeg kjøpte. (Siden det ble to pakker istedet for en). Uten at jeg har sjekket det, tror jeg ikke fraktprisen er spesielt mye høyere fra Sverige til Distriktsnorge (Stavanger) enn fra f.eks Oslo.

Nå var det vinsjer jeg skulle ha, og har kun sjekket dette, og i jula var Hjertmans klart best på pris.

I tillegg kommer selvsagt bolter, skiver og muttere, vinsjgrease, samt noe sikaflex til montering.

Blir litt jobb og montere det også, men håper det går greit. Har vel ikke helt gjort de store forundersøkelsene, men satser på at Sargene på Omegaen er laget for å montere vinsjer, uten at det er behov for store forsterkningsprosjekter...

Redigert av Nefertiti (see edit history)

Hadde egentlig tenkt å greie meg med Lewmar 40ST, men etter å ha seilt en regatta med den store Genoaen (ca 33? kvm), skjønte jeg at det nok var best å gå et hakk opp. Synes også at 40 vinsjen er i minste laget selv med selvslåeren i mye vind.

På en First 35 med masthead blir det vel enda mere duk å hale inn. Jeg ville iallefall ikke gått for noe mindre enn 46.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...