Engers Startet 24.Juni Link til dette innlegget Startet 24.Juni Prøver meg litt her igjen: Jeg har en 2007 modell Tohatsu 8hk i god stand. Jeg trenger en ny gummibåt / Rib til denne. Vil veldig gjerne at den skal plane med to voksne. Er det noen her med samme type motor eller tilsvarende, som kan gi meg noen tips om hvilken båt jeg skal kjøpe? Tenker at 3,0 meter er maks lengde på båten. jeg har lest litt på Highfield 290 alurib. (39kg ) West 290 alurib (40 kg ) Noen her som vet om disse vil plane med to voksne ? I dag har jeg en Aquaquic ME 300. Denne har finerbunn og oppblåsbar kjøl. Denne får jeg i plan med to voksne. Riktignok må vi da justere oss littegrann fram i båten for å plane. Når vi da først planer, går den veldig fint. Dette er egenskapene jeg gjerne fortsatt gjerne vil ha. Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Hei, hadde totakts Tohatsu 8hk (2005-modell tror jeg det var) på en Valiant D-270 (RIB) noen år. Jolla veier 45kg og plante fint med to voksne (jeg er ikke direkte lett, så du kan nok regne 2,5 voksne). Oppskalerte til 15hk og nedskalerte så til 5hk som står på nå. Med 5hk planer den greit med meg alene, men skal ikke så mye til før den går ned av plan. Grei jolle. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 24.Juni Link til dette innlegget Svart 24.Juni Engers skrev 1 time siden: Noen her som vet om disse vil plane med to voksne ? Er nok lurt å dele totalvekt du vil ha i båten. 2 voksne er litt vagt.. Har et vennepar som veier 105kg tilsammen, to av naboen blir ca 600kg... Jo kortere båten er jo viktigere er det at dere plasserer dere lurt, og det er ikke alltid det samme som det som er mest bekvemt... Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 24.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Juni He he. Ja skjønner forskjellen. Til sammen veier jeg og fruen ca 160 kg. Skjønner at plasseringen er lurt å tenke på. I den gamle slitne AQ300, sitter fruen på tofta (70) og jeg plasserer meg godt inntil henne når vi skal i plan. Når vi er i plan kan jeg fint sette meg bak. Sitér dette innlegget Link to post
Engers Svart 25.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni Engers skrev for 8 timer siden: He he. Ja skjønner forskjellen. Til sammen veier jeg og fruen ca 160 kg. Skjønner at plasseringen er lurt å tenke på. I den gamle slitne AQ300, sitter fruen på tofta (70) og jeg plasserer meg godt inntil henne når vi skal i plan. Når vi er i plan kan jeg fint sette meg bak. Altså fruen veier ca 70kg, og jeg ca 90 kg. Sitér dette innlegget Link to post
steib Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Teoretisk sett (og absolutt også min erfaring etter å ha hatt 7-8 ulike RIBer, både alu og glassfiber bakpå båten) planer en liten RIB på 290/300 lettere enn hva tilfellet er for 270. Økt skroglengde og dermed lengre bæreflate på vannet, trumfer stort sett den lille ekstra vekten du får ved lengre båt. Mitt råd er derfor å velge så lang RIB det er praktisk mulig å få med på båten din 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Fortego Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Har en Highfield 260 med 8 hk yamaha totakt. Den går fint i plan med to voksne. Regner med det ikke er store forskjellen på den og en 290. Ikke det mest lettdrevne skroget med tanke på å få i plan. Trolig på grunn av en relativt kravftig v-bunn i baugpartiet som flater ut akterover. Når den først går i plan går den veldig bra, og den markerte v-bunnen i baugen gjør at den takler småbølger relativt bra sett i forhold til størrelsen. Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/topic/107732-viking-conquest-på-nye-tokt/ Link to post
Maika Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Vi har en Highfield Classic 320. Mener å huske at grensen for planing lå mellom 150 og 200kg med Yamaha 8hk 2-takt. Nå har vi en Yamaha 9,9/15hk V-max, og den tar oss i plan opp til kanskje 250kg. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.