Kallethekid Startet 25.Juni Link til dette innlegget Startet 25.Juni Jeg har en Raymarine c 120 kartplotter som ikke får kontakt med antennen i båten. Elektronikk er jeg dårlig på. Jeg kjøpte båten i fjor og da funket det, men altså ikke nå. Kabelen er skjøtet to ganger over til en seatalk plugg som skal inn i plotteren, skjøtene ser for meg amatørmessige ut. Jeg ønsker å kjøpe en ny antenne og helst en overgang til seatalk så jeg slipper skjøting med risiko for feil. Hva er det som passer her og hvor kan jeg eventuelt handle? Hos et lokalt firma fikk jeg beskjed at jeg måtte kjøpe en hel pakke med antenne, overgang og kabel til over 5000,- Det frister ikke da plotteren er gammel og jeg da heller vil velge å kjøpe ny plotter. Noen som har noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 25.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni Kan dette være en mulighet: AMEC ANT-21 GPS-antenne m/10 m RG-58 kabel - Navigasjon, lyd og bilde - VHF tilbehør og utstyr - Flak og er det mulig å finne en overgang til seatalk for den kabeln? Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni RG58 er vel coax trodde jeg så det vil vel passe dårlig? Hvordan arter problemet seg på skjermen, sier den ganske enkelt at ‘ingen GPS mottaker funnet’ eller lignende? Sitér dette innlegget Link to post
Kallethekid Svart 25.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni OK. Da regner jeg med at det ikke finnes noen overgang heller. Det kommer opp "Ingen antenne" og så begynner alarmen å pipe etter et minutt eller noe. Selv om disse begynner å bli noen år var vel dette en ganske vanlig plotter som det skulle være mulig å få tak i en antenne som passer til? Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Ja, det er greit å holde litt orden på hva disse hvite "soppene" er. Noen er rene antenner (med coax tilkobling), mens andre er GPS mottakere med antenne. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Kallethekid Svart 25.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni Lars H. skrev 1 minutt siden: Ja, det er greit å holde litt orden på hva disse hvite "soppene" er. Noen er rene antenner (med coax tilkobling), mens andre er GPS mottakere med antenne. Jeg er som sagt ganske grønn på elektronikk, men i teksten på produktet står det: Amec ANT-21 er en maritim GPS-antenne designet for tøffe miljøer. Antennen fungerer som GPS-antenne for AIS-systemer, kartplottere og andre navigasjonssystemer. Den fungerer både med AMEC-utstyr, samt utstyr fra en mengde andre produsenter. - Kan brukes med AIS, kartplottere osv. hva må jeg se etter for å få riktig produkt? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Jeg har samme plottetr og samme GPS-antenne. Kabelen fra antenna er koblet inn på Seatalk på samme måte som på bildet i første post, men bare med en skjøt. Der er det brukt Scotch-lock https://www.clasohlson.com/no/Scotchlok-UY2-skjøteklemme/p/32-5283?msclkid=34b48357efe413efb2baeb0be1a08e31&utm_source=bing&utm_medium=cpc&utm_campaign=d-no-shopping-cm-low&utm_term=4582214729535150&utm_content=Ad group %231 Dette har fungert problemfritt i 20 år. Merk at disse antennene har et innebygget batteri, og når dette blir dårlig trenger den lengre tid for å finne sattelittene. Men om den får stå på en stund finner den de. Kanskje dette er årsaken til at du opplever at antennen ikke virker. Min antenne er koblet slik at den har strøm så lenge forbrukskretsen i båten er slått på. Dermed får den god tid på seg til å finne satelittene, og jeg merker ikke noe til at det interne batteriet sikkert er utgått for mange år siden. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Taskeladden Svart Onsdag 20:55 Link til dette innlegget Svart Onsdag 20:55 Tror det er ett lite batteri i den antennen der. Må byttes etter 15-20 år. Åpne den og se. Sitér dette innlegget A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one Link to post
Kallethekid Svart Torsdag 07:04 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:04 Takk for tips om batteri. Dette må sjekkes! Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.