Jump to content

Luftavfukter 12 volt - erfaringer?

svult

Recommended Posts

Sliter med høy luftfuktighet og kondens i forkabin (32 fot cabincruiser). Bruker båten i Nord-Norge om sommeren, og liker å ha det mørkt om natta, så det går ut over luftinga (- ja, er innforstått med at dette er å be om kondens...). Ligger mye i uthavn (mao. uten tilgang på landstrøm), så jeg tenker å prøve en liten avfukter som går på 12 volt, som kan gå ila. dagen. Ikke det store utvalget, og kapasiteten på disse er naturlig nok lav. Noen som har testet slike i båt og kan fortelle om de funker?

svult skrev for 2 timer siden:

Sliter med høy luftfuktighet og kondens i forkabin (32 fot cabincruiser). Bruker båten i Nord-Norge om sommeren, og liker å ha det mørkt om natta, så det går ut over luftinga (- ja, er innforstått med at dette er å be om kondens...). Ligger mye i uthavn (mao. uten tilgang på landstrøm), så jeg tenker å prøve en liten avfukter som går på 12 volt, som kan gå ila. dagen. Ikke det store utvalget, og kapasiteten på disse er naturlig nok lav. Noen som har testet slike i båt og kan fortelle om de funker?

Finnes det 12V avfukterer for fast installasjon i båt?

Jeg kjenner ikke 12 V modellene, men har erfaring med 220V. De fleste avfuktere jeg har sett oppgir ytelse i liter pr. time eller døgn, og hvor mye strøm dette krever. Den minste sorpsjonsavfukteren til Arida trekker 200V på laveste innstilling. Den vil nok holde forpiggen tørr mens den går. Studer spesifikasjonene på de modellene du finner. Uansett strømtrekk vil du ha ut mest mulig vann pr. ampere/time. Dersom 220V modellene gir mer pr. strømenhet, dropp 12V og gå for en inverter. Så kan du se om du har nok batterikapasitet til at det gir mening. 

Jeg er imidlertid usikker på om planen med å avfukte om dagen vil løse problemet, det er vel helst når du/dere sover at det dannes kondens. Den beste løsningen mot kondens uten ventilasjon eller mye strømbruk, vil være isolasjon. 

Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...