Bellil Startet 25.Juni Link til dette innlegget Startet 25.Juni Hva er det med de spekkhoggerne utenfor Portugal? De virker jo å være helt rabiate https://www.nrk.no/mr/einar-og-elisabeth-gundersen-vart-_angripne_-av-ein-spekkhoggarfamilie-1.17468784 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Dette har pågått i mange år nå. Det er et stort problem å gå langs den kysten med privatbåter. Enten må man gå kloss inntil land, eller gå langt uti havet. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Bellil Svart 25.Juni Emnestarter Link til dette innlegget Svart 25.Juni Jeg går jo lest litt på nettet generelt og tråder her. På en komplett uvitende sjøfarer i Oslofjorden så virker det rart at det tilsynelatende bare er gjengen utenfor Portugal som holder på sånn. Det er jo smarte dyr. Så en dokumentar om som rømte fra fangenskap 🙂 Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
tobixen Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Jeg er ikke helt oppdatert, men på et punkt tror jeg det var to "gjenger" som drev med dette. De holder seg ikke permanent på ett sted, men beveger seg mellom Biscaya-bukta og et stykke på innsiden av Gibraltarstredet. Å holde seg på 20 meter dyp eller grunnere er generell anbefaling ettersom disse spekkhoggerene generelt foretrekker å jakte på tunfisk på dypere vann (men ved store bølger er det en annen tommelfingerregel om at man må seile på en dybde som er minst tre ganger maksimal bølgehøyde - det var jo en dansk båt som ble smadret med fire omkomne fordi den seilte for nært land i for store bølger). Ihht NRK-artikkelen så skal denne seilbåten ha ligget på 16 meters dyp, så det er jo innafor. Artikkelen hinter om at spekkhoggerene har god tilgang på tunfisk nå og derfor kan drive dank i stedet for å jakte tunfisk, og at det trolig er årsaken til at de er så aktive nå. Det var en zoolog som hyppig uttaler seg i media som en gang ble konfrontert med at halvparten av uttalelsene han kom med var som "skutt rett fra hofta", lite gjennomtenkte, med mye synsing og tidvis grove faktafeil - om det er denne zoologen som uttaler seg i NRK i dag vet jeg ikke, men jeg merker meg at det på et sted i artikkelen synses veldig om at spekkhoggerene gjør dette bare på gøy og at det ikke er "ondsinnet" ment, mens samme ekspert lengre ned i artikkelen hinter om at det er en bestemor (Gladis, antar jeg) som har hatt en stygg opplevelse med en båt og derfor har lært opp alle barnebarna å jakte på dem. Jeg er også usikker på om båten lå for anker eller hva den gjorde - for det står jo at båten ble dyttet til den fikk fart på "flere knop". Hm. Det har stått skrevet om dette tilfellet på en telegram-kanal jeg abonnerer på, kanskje det er mer info der. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni SV Poniente har vært aktiv på telegram-kanalen forut for angrepet. Rui skrev at han ville komme med en full rapport på et senere tidspunkt, men jeg har ikke sett noe. Det ligger noe kartutsnitt, tidspunktet var 10:30, og ellers ikke noe informasjon på telegram. Jeg føler ikke for å spørre eller grave. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bitteliten Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni Jeg chattet med Rui nå. Han sier de var dypere ute. Jeg vet ikke. De var ikke med i orcas.pt telegram gruppene. De fulgte ikke anbefalingene. Ved angrep eller observasjon, sett full fart med motor inn mot grunna. utover det, ikke noe nytt dette. 100-150 båter i året fra Biscaya til Gibraltar, har også vært angrep så langt inn som Ibiza. Vi har vært i Orca nært område 2 ganger. Først da vi seilte ned til Middelhavet. Og i år da vi var i Gibraltar igjen. Hver skipper må selv vurdere hva som er rett å gjøre mtp tiltak, rute og når man går hvor. Og ikke minst hvor forberedt man er. Jeg anser et angrep omtrent som en isbjørn som kommer i mot deg. Nødverge er nærliggende. Situasjonen siste 20 dager Siste 3 år Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni tobixen skrev 13 minutter siden: Det var en zoolog som hyppig uttaler seg i media som en gang ble konfrontert med at halvparten av uttalelsene han kom med var som "skutt rett fra hofta", lite gjennomtenkte, med mye synsing og tidvis grove faktafeil - om det er denne zoologen som uttaler seg i NRK i dag vet jeg ikke, Det var Peter Bøckman som var kritisert. Dette er Audun Rikardsen. Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
tobixen Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni 48 minutes ago, enslagsgjest said: Det var Peter Bøckman som var kritisert. Dette er Audun Rikardsen. Right. Takk for presisjon. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 25.Juni Link til dette innlegget Svart 25.Juni 49 minutes ago, Bitteliten said: Jeg chattet med Rui nå. Han sier de var dypere ute. Jeg vet ikke. De var ikke med i orcas.pt telegram gruppene. De fulgte ikke anbefalingene. Ved angrep eller observasjon, sett full fart med motor inn mot grunna. På søk på "Poniente" i chat'en ser jeg at det gjentatte ganger har blitt rapportert til gruppa ting som "SV Poniente from Puerto Sherry to Ayamonte", sist på mandag. Men kanskje jeg har misforstått eller at det er en annen båt med samme navn. Navnet på vedkomne som rapporterer om "SV Poniente" ser ikke særlig norsk ut. Det er ikke lett å sette full fart mot grunna når roret er ødelagt, eller dersom man ligger ute med ankerkjetting. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart Onsdag 18:56 Link til dette innlegget Svart Onsdag 18:56 56 minutes ago, Bitteliten said: Jeg chattet med Rui nå. Han sier de var dypere ute. Jeg vet ikke. I artikkelen står det Quote Ekteparet var klar over risikoen for å møte på spekkhoggarane langs den portugisiske kystlinja, men fortel at dei prøvde å unngå det. – Det skal vere trygt om ein held seg under 20 meters djupne, og vi låg på rundt 16 meter, seier Gundersen. Det er jo ikke alltid NRK rapporterer riktig, men jeg velger å forrholde meg til at dette er sant, og at Rui sitter med annenhåndsinformasjon som ikke er helt korrekt. Jeg forstår artikkelen dithen at de har driftet uten styringsmuligheter, en mulighet er jo at posisjonen Rui forholder seg til er den posisjonen de var da de fikk hjelp. Det ligger et skjermbilde på chatten med noen få posisjonsangivelser og streker som krysser land, dermed mistenker jeg at Rui ikke har eksakt posisjon til stedet de ble angrepet på. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Boatmad Svart Torsdag 16:20 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:20 Ifølge Sunnmørsposten ble det en del skader på båten. Bla ror knekt i 2. Dem ble eskortert til land av kystvakten og omfattende reparasjoner venter. Sitér dette innlegget Link to post
lano2 Svart Torsdag 16:30 Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:30 Forskeren forklarte at det er bestemor i flokken som lærer opp resten. Alltid et kvinnfolk som lager problemer... Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Fredag 10:22 Link til dette innlegget Svart Fredag 10:22 Det er i allefall ingen hard regel om at spekkhoggere ikke beveger seg på grunnere vann. Jeg regner med at det kan være ganske brådypt på stedet hvor denne videoen ble tatt, men det er allikevel kloss opp mot land: https://www.nrk.no/nordland/spekkhoggere-kom-helt-inn-til-land_-_-spektakulaer-opplevelse-1.17466203 Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Dalurfjall Svart Fredag 12:41 Link til dette innlegget Svart Fredag 12:41 On 6/25/2025 at 6:20 PM, Bellil said: Hva er det med de spekkhoggerne utenfor Portugal? Det som er med dem er at ingen har turt å lære dem ubehag ved å ha nærkontakt med seilbåter, og portugisiske myndigheter maser mye om ulovligheten ved å plage dem. Fiskerne er mer hardhendte i manøvreringen og har færre problemer. De minner om villsvin. De fleste gjør feilen å skyte den store purka som holder flokkens hukommelse og bestemmer hvor de skal dra, drrmed kommer de tilbake. Man må skyte en av de andre så hun holder flokken unna stedet eller assosiasjonen. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Fredag 13:10 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:10 Fra orca.pt-chatten opplyses det om at det i praksis ikke er mulig å seile på 16 meters dyp der hvor denne båten ble angrepet (klippekyst). De forsøkte tilsynelatende å "sitte stille i båten", det var vel et råd som gjaldt for en del år tilbake, men nå har man gått bort fra det og funnet at beste strategi er å gi full gass og prøve å komme seg bort fra dyrene, helst i retning grunnere vann (men dersom det er klippekyst så finnes det kanskje ikke noe grunnere vann å flykte til). I følge AIS-plottet hadde de heller ikke gjort noe forsøk på å holde seg på <20m grunt vann i timene før de traff på spekkhoggerene. Paret klager på at kystvakta ikke svarte på VHF, men det påstås fra Portugal at kystvakta svarte og kom ut og eskorterte dem til land. Merkelige greier. Man skal ikke stole på alt man leser på NRK. (Det siste er enn så lenge påstand mot påstand - og jeg har ingen planer om å grave videre i det). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart Fredag 13:19 Link til dette innlegget Svart Fredag 13:19 Jeg har redigert dette innlegget og fjernet en bolk med tekst som jeg ikke hadde tillatelse til å dele - men essensen er i allefall at det er en del frustrasjon i Portugal over påstandene som fremmes i media, særlig det at kystvakten ikke responderte til VHF-anropet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart Fredag 14:33 Link til dette innlegget Svart Fredag 14:33 Jeg kaster bort verdifull tid på tull og fjas nå, men uansett ... følgende mail er blitt sendt til journalistene i NRK: Quote Jeg får inn på øret at det er en del frustrasjon fra Portugal angående unøyaktigheter i artikkelen https://www.nrk.no/mr/einar-og-elisabeth-gundersen-vart-_angripne_-av-ein-spekkhoggarfamilie-1.17468784 Det påpekes at: Kystvakta responderte på VHF og eskorterte båten tilbake til Sesimbra. Dette er påstand mot påstand, men jeg ser ikke noe grunn til å tvile på informasjonen fra Portugal. De synes det er ganske kjipt å bli fremstilt i media på denne måten. I beste fall dreier det seg om en misforståelse. Man kan forøvrig høre på videoen at de har noe form for kommunikasjon på VHF. Det var med høy grad av sikkerhet godt over 16 meters dybde på stedet hvor båten ble angrepet, trolig rundt 35 meter (AIS-plott, vitnebeskrivelser, lokal kjennskap til stedet - jeg ser ikke noe grunn til å tvile på informasjonen). Båten fulgte heller ikke rådet om å seile på grunt vann i timene før uhellet, i følge AIS-plott og vitneutsag seilte de i strak linje fra Cascais, på svært mye dypere vann enn 20 meter. Jeg lukter et ønske om å pynte på historien (det burde egentlig ikke være nødvendig - siden det er klippekyst akkurat der de ble angrepet kunne de like gjerne ha påstått at det var umulig å passere klippen på 20 meters dyp) Videre påpekes det at båten ikke fulgte gjeldende råd, som er å starte opp motor og komme seg vekk, helst mot grunnere vann. Selv om spekkhoggerene er i stand til å følge etter, så vil de normalt ikke følge båten så veldig langt. Skadeomfanget var ellers relativt lite, det er ikke helt unormalt med uker eller måneder på land etter et møte med spekkhoggere, denne båten har visst fortsatt turen etter bare et par dager med reperasjoner. Bare til informasjon. Jeg synes det er underlig at det er såpass store avvik i informasjonen fra NRK og informasjonen fra Portugal. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
NilsPils Svart Fredag 15:39 Link til dette innlegget Svart Fredag 15:39 Spekkhoggere på grunt vann . . i Norge. https://www.nrk.no/nordland/spekkhoggere-kom-helt-inn-til-land_-_-spektakulaer-opplevelse-1.17466203 Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Dalurfjall Svart Fredag 16:11 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:11 Det er jo absolutt mulig at båten bare ikke hadde godt nok mottak. Så det korrekte å si ville være at "vi mottok ikke noe svar". Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Fredag 16:31 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:31 Kystvakta hørte dem og kom ut, men de hørte ikke kystvakta? Vanligvis er det vel motsatt, men ja ... det er kanskje en mulighet. Norske spekkhoggere jakter på sel. Sel kan finne på å kravle opp på land for å solbade. Den iberiske banden lever på tunfisk, som man finner på litt dypere vann - dermed er risikoen for å bli angrepet av iberiske spekkhoggere svært lav dersom man seiler på grunnere vann enn 20 meter. Heldigvis har ikke dette kulturelle fenomenet med angrep av båter spredd seg fra Iberia til Norge enda. Og denne båten som ble angrepet på 16 meters dyp ... det er kanskje en påstand for å få goodwill fra forsikringsselskap, hva vet jeg (ikke særlig klokt å lyve om slikt uansett, når det er så lett å etterprøve med AIS-sporing). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart Fredag 16:43 Link til dette innlegget Svart Fredag 16:43 (Forøvrig, jeg har jo opplevd å ikke få svar på anrop til "kystvakt" både i Hellas og Portugal, og å ikke få svar på anrop til "Border police" i Bulgaria. Trikset der er vel at man må være mer spesifikk. I Hellas sitter kystvakta inne på kontorer på det meste av havnesteder, så da får man kanskje svar om man kaller opp "coast guard station in Chania". I Tyrkia er det nok mange hundre kystvaktskip som patruljerer kysten, der må man sikkert være spesifikk på hvilken båt man ønsker å kalle, "Coast guard ship xxx" (men en tredjedel av båtene kan ikke engelsk, den andre tredjedelen gidder sikkert ikke å svare, og hvordan finner man navnet på en båt som kjører uten AIS?). I Bulgaria har de vel også et litt distribuert system med "border police". Vanligvis blir man kalt opp så snart man kommer inn i bulgarsk farvann eller seiler ut av en havn, den ene gangen noen sov på vakt så prøvde jeg gjentatte ganger å kalle opp, først da vi var i nærheten av Varna kalte jeg opp "Border police Varna" og fikk svar med det samme. Starter man oppkallet med "mayday mayday mayday" eller "panpan panpan panpan", så bør man uansett forvente å få svar. Dersom ikke kystvakt eller radiostasjon svarer, så bør vilkårlige stasjoner i nærheten svare). (Jeg husker ikke hvor det var, men jeg har én gang gjort tjeneste som relay. Tror det var en "pan pan pan" som var meldt inn. En seilbåt hadde problemer med genoaen, en annen båt hadde kommet for å hjelpe til, radiostasjonen fikk ikke med seg hva som var problemet og prøvde gjentatte ganger å kalle opp båten som hadde problemer "come again, what was your problem?" - men å måtte svare på VHF mens man sloss med en vrang genoa, det er bare veldig irriterende, så skjøt jeg inn en liten "mayday relay boat XXX has problems with the genoa!" elns. Jeg antar det ble mottatt, for etter den meldingen ble det helt stille på VHF'en :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Bellil Svart Lørdag 04:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Lørdag 04:59 Her har du gjrot et meget grundig arbeid @tobixen. Alltid interessant å lese dine innlegg om denne saken eller andre. Din erfaring med seiling dana lenger syd enn Skagen er imponerende og lærerik. Tror dessverre at jeg ikke vil få bruk for det noen gang, men siden kunnskap er lett å bære så tar jeg det med i sekken. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
tobixen Svart Lørdag 06:02 Link til dette innlegget Svart Lørdag 06:02 Her er forøvrig en vitneuttalelse: Quote We were motoring fast in shallow water past them while they were being attacked. One orca swam with us for a bit. I can confirm they were in more than 20m and had stopped. I can also confirm (supported by audio on our video) that the coast guard was in contact with them and very professional asking sensible safety questions. Since we would have been out of VHF contact before rounding the cape I do not know how long they had been talking to the coast guard. Soon after we past them a few fishing boats were assisting by chasing the orcas. We saw a coast guard vessel approaching from direction Setubal. A little later a sea rescue rib past us heading to the incident. Nå baserer jeg det meste jeg har fått av "kontrainformasjon" - inkludert sitatet over - på ting jeg er blitt fortalt av Rui - det er jo en teoretisk mulighet for at han driver gjøn med meg, men jeg anser det som mer sannsynlig at informasjonen fra dette seilerparet er feil. De er blitt fortalt tidligere at de burde holde seg på grunt vann, eventuelt avhenger en forsikringsutbetaling av dette, dermed ønsker de ikke å innrømme at de har valgt å ta unødvendig risiko. Kystvakta responderte og kom ut, men de er frustrerte fordi det tok adskillig lengre tid enn hva seilerparet hadde forventet. De har formidlet denne frustrasjonen til journalisten, som så har misforstått noe og formulert det som at de ikke fikk noe svar eller hjelp fra kystvakten. Denne saken i seg selv er en bagatell, det er ikke mye som står på spill, og usannhetene er neppe produsert på grunn av "vond vilje" - men så enkelt er det at fakta kommer ut helt ulikt avhengig av hvem man spør. Tenk da på ting som faktisk betyr noe, og det er ikke rart at det er krig i verden. Ulike befolkninger og grupperinger farges av at de får med seg ulike nyheter og rykter, både gjennom redaktørstyrte medier og "sosiale medier". Det er særlig farlig med algoritmer som mater folk med det de ønsker å lese - dersom man har en sær mening eller tro ("jorden er flat"), så sørger algoritmene for at man mates med en overvekt av saker som forsterker denne meningen eller troen. Jeg har observert steile konflikter oppstå uten at det har vært "vond vilje" involvert (hvor to fraksjoner står steilt mot hverandre ikke basert på personlige, saklige, velfunderte meninger, men basert på hvilke personer og hvilket sett med "fakta" de velger å stole på). Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
S/Y Emma Svart Lørdag 06:13 Link til dette innlegget Svart Lørdag 06:13 Merkelig at det ikke er mulig å gjøre noe med desse hellige dyrene... Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
tobixen Svart Lørdag 06:19 Link til dette innlegget Svart Lørdag 06:19 2 minutes ago, S/Y Emma said: Merkelig at det ikke er mulig å gjøre noe med desse hellige dyrene... Det er vel kanskje slik at det er et demokrati i Portugal og Spania - og selv om begge landene har lang kystlinje og sterke maritime tradisjoner, så bor de fleste velgerene på land og har ikke båt. Å ha seilbåt er også en luksusting i Spania og Portugal. Sympatien for spekkhoggerene er dermed høyere enn sympatien for de som får båtene sine ødelagt. Det finnes til og med de som applauderer hvert angrep, ettersom det bare er "rike jævler" som eier seilbåt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.