Jump to content

Norskt par i seilbåt angrepet av spekkhoggere utenfor Portugal

Bellil

Recommended Posts

Ja, det er rart med det... Hvert år drepes flere hundre tusen hval og delfiner verden over, uten at det heves mange øyebryn av den grunn. For ikke å snakke om hvor mange dyr som slaktes til mat hver dag. Å frede en håndfull spekkhoggere fordi de er søte, men ikke bry seg om andre, er artssjåvinisme. For en rotte, ulv, bjørn, gris eller hest har vel like mye livets rett som spekkhoggerne har?

Portugiserne praktiserer forøvrig tyrefekting (tortur som underholdning), så krokodilletårene kan de spare seg for.

Captain A skrev for 2 timer siden:

Alle seil båter burde hatt dette om bord ved seilas i område med spekkhoggere som angriper , tips er tape den  fast til ein liten stein som synker. Er kruttlunte som brenner unna vann.

Spekkhoggere får jævlig fart på seg da når dette detonerer under vann…

Så her såg våre ut da vi seilte i Biscaya............som tur var såg vi inga spekkhoggere......

Bangers.jpg.87d8a608965b1c4f97e099b752193f2e.jpg

S/Y Gunga Din

Vi har også mottiltak ombord. Vi fikk kinaputter limt til steiner av en annen norsk båt som hadde mista roret 2 ganger. En gang hver vei. Og vi har litt andre «smellbongbonger» som kan brukes.  Alt ligger klar til bruk når vi er i Orca area. 

i tillegg henger vi alltid ut denne pingeren

https://www.f3mt.net/whale---pal.html

så vidt jeg vet er ingen remedier som kan gi negativ påvirkning på spekkhuggerne lovlige. De har visst ømtåelige ører som ikke liker smell. Men for meg så er dette nødverge om vi blir angrepet. Da får vi bruke det vi har. 

men det viktigste er å unngå å være i hotspots. Det er trackere på en del av orcanen, det er båter ute og ser etter de, og på Telegram rapporterer mange båter observasjoner og ikke minst NTR nothing to report når de har gått en strekning. 

jeg fikk vite om Telegram gruppen og orcas.pt av @Enzo som var i området. 

disse marinbiologene som synser minner meg om en meteorolog vi plukket opp på Bjørnøya da jeg var i KV. Vi hadde 14 dager med sterk storm da han var ombord. Han spydde hele tida og vi fora han med vann og knekkebrød. Da han gikk i land sa han at hadde fått et helt nytt syn på været til sjøs etter å ha følt det på kroppen selv 😊

Sand er ikke med på lista over anbefalte tiltak nå.  Det betyr ikke nødvendigvis at det ikke virker.

Jeg har fått bekreftet at denne båten fulgte et utdatert råd om å stå stille ved angrep - det ble fortalt i VHF-konversasjonen med kystvakta.  Gjeldende råd nå er "full speed ahead", gjerne i retning mot grunnere vann.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Captain A skrev 2 minutter siden:

Spekkhoggere går jo opp på stranden enkelte plasser og henter sel og når du ser kor dei styrer på med nisejakt på grunt vann. Så grunt vann er dei ikkje redd for

Jeg tenker det er klokt å forholde seg til de rådene som gis på orcas.pt. Det er mange tusen båter som har fulgt disse rådene med hell. 

Gunga Din skrev 56 minutter siden:

Jeg møtte en hollandsk charterskipper i Lefkas…….han hadde hatt to møten med orcas utenfor Gibraltar…

det var med gråten i halsen, han fortalte om sine Mayday-anrop og hur båten kastes rundt da dyren går til anfall /lek !

Er jo egentlig heilt vanvittig at dette ikkje blir satt ein stopper for 

Er jo ikkje noe utryddingstruet art vi snakker om

Nærmeste man kan sammenligne spekkhogger på land  er jo ulveflokker

Dei hadde jo blitt satt inn helikopter asap viste noe tilsvarende hadde skjedde i Norge med ulv

Måserede var noe søkt sammenlignet. Dei er nå faktisk talt på rød listen over truede arter. Spekkhoggere er dei ikkje det så vidt eg veit.  Og når man snakker om skade dyr som senker fartøy, så burde det vert skutt noen ja, tatt ut noen voksne individer så hadde dette hjulpet Har til gode og høre om måser som senker fartøy  

hadde bare noen kastet noen slike kanonslag på havet i spekkhogger gjengen så løser det seg fort.  Dei lærer fort ….

3 hours ago, Captain A said:

Spekkhoggere går jo opp på stranden enkelte plasser og henter sel og når du ser kor dei styrer på med nisejakt på grunt vann. Så grunt vann er dei ikkje redd for

All erfaring tilsier at risikoen for å ha uheldige møter med disse spekkhoggerfamiliene reduseres vesentlig ved å holde seg på under 20 meters dyp, samt at man ved observasjon eller angrep så har man ofte mulighet til å komme seg unna dersom man seiler rett mot grunnere vann.

Bakgrunnen er utvilsomt at de spekkhoggerene som ødelegger seilbåtror ikke spiser sel eller nise, men tunfisk - og tunfisk trives på dypere vann. 

Så kan man jo undre seg videre på årsakssammenhengen.  Kan det være at disse spekkhoggerene rett og slett foretrekker å holde seg der maten er, og ikke gidder følge etter båter mot grunnere vann?  Kanskje de rett og slett angriper fordi de ikke liker båter i matfatet sitt?  Kanskje disse spekkhoggerene ikke har noe særlig erfaring med å gå på grunt vann?  Naturen er jo også forskjellig, det er ikke noen skjærgård, det er mye storhav som kommer rett inn mot sandstrender og klipper - da kan det rett og slett være farlig, selv for en spekkhogger, å bevege seg for nært land.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Har ikke forsket på orcas, har ikke utdannelse som normalt vil være egnet til å forstå orcas, ei heller har jeg vært i en seilbåt og følt på redselen for å bli utsatt for nærkontakt med orcas.

Men, vi snakker om et ganske intelligent men også fryktløst sjøpattedyr... de lever i flokk, de har en leder som gir ordrer.. de kan samhandle og de setter eget liv til for å beskytte ungene.

Det siste jeg ville gjort var å provosere orcas med eksplosiver... 

Anser meg selv som en over snittet dyre/fugleinteressert en som liker å studere levende liv. Ikke finner jeg et eneste argument for at noen klarer å skremme en orcas fra å angripe, dersom den føler seg truet eller provosert på en eller annen måte..

At man derimot provoserer frem en reaksjon og skaper en situasjon som kan bli fatal, ved bruk av sprengstoff, det er jeg overbevist om...

De som tror de kan stoppe en 10tonn skikkelig forbanna tryte, med en båtshake, når "tryta" holder 56km/t mangler nok elementær kunnskap om massefart...

dieselfan skrev 41 minutter siden:

Har ikke forsket på orcas, har ikke utdannelse som normalt vil være egnet til å forstå orcas, ei heller har jeg vært i en seilbåt og følt på redselen for å bli utsatt for nærkontakt med orcas.

Men, vi snakker om et ganske intelligent men også fryktløst sjøpattedyr... de lever i flokk, de har en leder som gir ordrer.. de kan samhandle og de setter eget liv til for å beskytte ungene.

Det siste jeg ville gjort var å provosere orcas med eksplosiver... 

Anser meg selv som en over snittet dyre/fugleinteressert en som liker å studere levende liv. Ikke finner jeg et eneste argument for at noen klarer å skremme en orcas fra å angripe, dersom den føler seg truet eller provosert på en eller annen måte..

At man derimot provoserer frem en reaksjon og skaper en situasjon som kan bli fatal, ved bruk av sprengstoff, det er jeg overbevist om...

De som tror de kan stoppe en 10tonn skikkelig forbanna tryte, med en båtshake, når "tryta" holder 56km/t mangler nok elementær kunnskap om massefart...

Handler ikkje om og provosere noe når desse greier begynner og gnage på din farkost så må mann til med første hjelp  

knall skudd er utrolig effektivt..,

Bare og prøve 

kor intelligent er eit dyr..,?

.

De som har brukt kinaputter sier at det virker. Inkludert de som jeg fikk mine fra. 

så kan jo dere som ikke vet hvordan kysten der ser ut der, har seilt der og heller ikke lest dere opp på orcas.pt og Telegramgruppene synse i vei. Det finnes videoer av disse angrepene, bla i nrk linken. Det er ikke snakk om høy fart. Men kraft har de. 

et godt råd er kun å lytte til de som har gjort det du selv vil. 

Jeg vet feks ikke:

-hvor mange angrep som totalt er registrert

-hvor mange angrep som er avverget med eksplosiver

-hvor mange orcas som er skadet av selfiekåte bøller i båt

-hvor mange orcas flokkledere som har gitt ordre om å angripe ved den minste tvil..

Men jeg har lest om evolusjon..

Min mening er at de av dere som tror at det blir tryggere rundt Gibraltar jo mer eksplosiver dere kaster etter en gretten orcas, tar feil. 

En dag kommer en båt mellom mor og unge, og da vil jeg heller være på innsida av Møkkalasset fyr...

Har vært på studietur til den franske middelhavkysten siste uker. Besøkt fire marinader for å plukke opp litt om overflate drev, bare for å oppdage at folk med 65fotere er redde for orcas..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...