tebi Startet Torsdag 05:14 Link til dette innlegget Startet Torsdag 05:14 Hei godtfolk. Jeg skal hente en båt i Stavern og gå den hjem til Stord nå i ferien og trenger innspill til fine havner lags sørlandskysten. Både uthavner og gjestehavner er av interesse Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart Torsdag 06:14 Link til dette innlegget Svart Torsdag 06:14 Hva slags båt? Motorbåt/ seilbåt? Kommentar fra moderator: Lagt til i tittelen Lengde... Det er mange fine plasser, men en del plasser jeg liker er ikke alltid egnet for andre. Det er mye vestavind på Sørlandet om ettermiddagen (ettermiddagsbrisen), og derfor er mange av plassene jeg liker i le for vestavind. Men jeg har jo favoritter for østavind og sønnavind også. I Arendal (som jeg antar er første mulige naturlige stopp på den reisen mtp avstand til Stavern) så er det noen fine plasser inne i elva (Nidelva), og i Sømskilen (der er også god dieselpumpe ved Marex). Videre vestover utenfor Fevik er det bra på Ryvingen, og i "lagunen " til Valøyene. I Grimstad er det mange plasser, men de mest populære er disse: Lenger vestover er det flere fine plasser i Kaldvellfjorden (men grunt for seilbåter ofte). Ytterst på Auesøya er "Sokken" sol mange liker å ligge i når det ikke er svell fra havet og inn. Skauerøya (Lillesand) har mange plasser, fine brygger etc. Både på vestsiden og østsiden. Deretter er en favoritt "Nilen" utenfor Høvåg (vestenden av Blindleia). Det finnes jo mange andre plasser, men dette er noen av de fineste tenker jeg. Sikkert noen jeg har glemt 😊 Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tebi Svart Torsdag 06:24 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 06:24 Ferden går ned en Nimbus 26 Epoca. Tenkte meg at det kom gode tips her. Det ser ut for at reiseruten er nærmest klar. Takk! Sitér dette innlegget Link to post
fritidsfiskeren Svart Torsdag 07:09 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:09 Hvis du skal overnatte i Mandal, så er Sandøy fin for både motorbåt og seilbåt. Nyoppusset uthavn, dog utsatt ved vestavind. Ligger rett før du kommer til Ryvingen. De to markeringene på Skjernøy er også fine plasser, spesielt dersom det er litt vind (ganske i le for vestavinden). Gode muligheter for å strekke på beina der også. Ellers er det jo fint i Mandal sentrum også, med butikker, fasiliteter og det hele. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart Torsdag 07:20 Link til dette innlegget Svart Torsdag 07:20 Annen informasjon for reisen: Homborside (mellom Grimstad og Lillesand) kan være ganske plaskete dersom bølgene kommer inn fra havet. Svabergene der går nesten loddrett ned i sjøen, så det kan bli veldig plaskete der ved pålandsvind med bølger. Hvis du har med familie så vær obs på det. Det er ikke noe langt strekk, så det er ikke en deal breaker. Men greit å vite. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
tebi Svart Torsdag 16:04 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 16:04 Takk Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.