wilma Startet Torsdag 07:30 Link til dette innlegget Startet Torsdag 07:30 Har byttet båt, og i utgangspunktet veldig fornøyd med det. Men, når man har hatt 230v i kontaktene i uthavn til vaffelsteking, kaffemaskin og airfryer i gamlebåten er man blitt litt bortskjemt. Tenker etterhvert å få skilt ut forbruk i egen bank, og sette inn lithium. (er koblet sammen med styrbord motor i dag, og muligens thruster foran, har ikke full oversikt ennå). Som en foreløpig og grei løsning før ferien ser jeg for meg å sette inn en ny lithium bank som skal drifte en inverter som via en vendebryter vil gi strøm til 230 v anlegget. Men, denne banken må jo ha lading. Jeg har god plass akter hvor landstrøm kommer inn, batteriene og inverter kan plasseres der, OG der er det allerede at 105ah AGM batteri som drifter ankervinsj og thruster bak. Tenker rett og slett og koble til en DC-DC lader fra dette batteriet til den nye banken. Høres det greit ut? Ser for meg 2 x 200a skanbatt lithiumbatteri med Victron smartshunt (da batteriet jeg ser på ikke har bluetooth), 2000 w skanbatt inverter og Victron DC-DC lader 30ah. Etterhvert er jo planen og bruke disse batteriene som forbruksbank, men må bli litt mer kjent med båten og hvordan ting er bygget opp. Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Torsdag 08:42 Link til dette innlegget Svart Torsdag 08:42 Jeg synes det ser greit ut. Du tenker da en Skanbatt kombinert lader og inverter? Ellers skal vistnok Victron XS 50A DC-DC være bra nå, med ny software (den støyet på VHF). Foruten strømstyrken har 50A laderen noen fordeler, blant annet kan en se ladestrømmen. Egentlig burde jo samme enhet kunne takle både inverter, solceller, AC-DC lading og DC-DC lading, men det er ikke så lett å finne gode alternativer som har det. Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart Torsdag 09:03 Link til dette innlegget Svart Torsdag 09:03 Problemet er at etter noen dager ute med vaffelsteking og annet, så har du brukt litt strøm, som du i utgangspunktet her mye av, la oss si du har tappet 200ah. Så tipper jeg du må kjøre i ca åtte timer for å lade opp igjen. Den 30ah laderen leverer ca 25ah. Hva slags opplegg har du for å lade det 105ah når du ligger på landstrøm? Du må sørge for du har en lader som leverer mer enn 30ah, for å unngå at det tappes ned. Ja, det er en beskyttelse for at det ikke skal tappes helt ned i DC-DC laderen, men for at ting skal fungere så må dette batteriet få stabil lading. Jeg ville vel gitt lithiumbatteriene direkte lading fra din landsrømlader for å gjøre det enklere. Sitér dette innlegget Link to post
wilma Svart Torsdag 10:00 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Torsdag 10:00 Tanken med DC-DC lader var å få ladet lithiumbanken uten tilgang til landstrøm. Hadde egentlig ikke tenkt på kombinert inverter/lader, men er åpen for alternativer. Er på drodlestadiet nå.... Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart Torsdag 11:13 Link til dette innlegget Svart Torsdag 11:13 Hvis du vil ha en komplett løsning, så kanskje en Victron EasyPlus C 12/1600/70-16, og en Victron XS 50A DC-DC (evt. to, en forsynt fra hver motor) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.