Jump to content

Luktfritt toalett med sjøvannsfilter?

Torsen67

Recommended Posts

Hei.

Jeg har ingen utfordringer med vond toalettlukt i dag, men har hatt det i tidligere båter. I forrige båt renset eller skiftet jeg det meste, men det ble aldri helt bra. Kullfilter på utluftinga gjorde susen den veien, men det luktet vondt inne på dassen. Skjønte etter hvert at selve dassen luktet dritt. Fikk renset opp en del ved å rengjøre fra der vannet kom inn og gjennom hele flushesystemet. Men, om man monterer et lite sjøvannsfilter på spyleslangen mellom skroggjennomføringen og dassen, og fyller denne med ett par tabletter for toaletthygiene, så bør jo det kunne holde toalettet rent? Monterer man denne litt høyt, så har man stående vann inn på pumpa på dassen med klor eller hva det er i disse tablettene? Om man ikke har noe remedier i filteret, så har man en fin mulighet til å helle oppi feks eddiksyre når man skal rengjøre systemet. Samtidig så sparer man kanskje pumpa for slitasje også, siden fremmedlegemer vil bli stoppet av filteret.

Hva tenker båtfolket?

Screenshot_20250626_140241_Chrome.jpg

Det er mange forskjellige årsaker til at dass kan begynne å lukte vondt.

En særlig ting her er selve sjøvannssiden.  Der blir det tidvis stående sjøvann uten oksygentilførsel og uten dagslys i dager eller uker - sjøvann inneholder mye biologisk materiale, og man får en  anaerob forråtningsprossess og utvikling av hydrogensulfid.  Denne gassen lukter temmelig vondt (i store konsentrasjoner er den også giftig og eksplosjonsfarlig).  Har man først fått dette problemet så er det ikke særlig man kan gjøre annet enn å skylle ned helt til det slutter å lukte hydrogensulfid.  Jeg antar at bakteriene som produserer gassen setter seg fast på innsiden av slagnene, min erfaring er i allefall at når jeg først har fått dette problemet, så kommer det tilbake meget fort igjen selv om jeg skyller veldig godt. 

Et filter av typen ovenfor vil kanskje kunne hjelpe noe på for å filtrere ut biologisk materiale samt at man også får en flate med lufttilgang, pluss enkel mulighet til å tilsette kjemikalier (som f.eks. klor eller sitronsyre) direkte til sjøvannet ... men jeg vil heller anbefale vendekran for å velge mellom ferskvansspyling eller sjøvannsspyling.  Dersom man spyler med ferskvann før man forlater båten, så blir det aldri noe problemer med "råttent skyllevann". 

Kobler du et system av typen du viser til over, så kan man jo enkelt helle oppi en dunk med ferskvann i filteret også før båten forlates for lengre tid.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Det heter seg videre at kloakkslangene som går fra doen begynner å lukte etter en stund, og da er det på tide å skifte ut disse slangene.   Jeg sliter med luktproblemer fra slanger, men eksperimenterer med å vaske slangene i stedet for å bytte dem ut.  Konklusjonen er at det trolig ikke lønner seg mtp tidsbruk og slit. 

Svært ofte setter det seg urinsten både på innsiden av kloakkslangene og i toalettsystemet/pumper, dette er en kalkforbindelse som skilles ut fra sjøvannet når det blir stående urin på tanken.  Såvidt jeg forstår det er urin bare katalysator.  Bruk av ferskvann i stedet for sjøvann løser dette problemet.  Tilsetting av sitronsyre eller eddik daglig forebygger problemet.  Eddik i seg selv er ikke tilstrekkelig for å løse opp i gammel urinsten.  Urinsten kan føre til at pumper slutter å fungere, tilbakerenning av kloakk til toalettet, men det lukter heller ikke særlig godt.  Jeg tror urinstenen i seg selv er luktfri, men at det medfører til at slangen holder mer på vonde lukter.  Jeg har ikke eksperimentert særlig med det enda, men hypotesen min er at slangene kan holdes luktfrie dersom man unngår urinsten og skyller godt.

Og til slutt, innholdet på tanken.  Tanken bør tømmes så ofte som mulig, og ellers er det viktig å sørge for best mulig luftsirkulasjon, aerob nedbryting genererer ikke like ille lukt som anarob nedbrytning.  Det finnes remedier man kan helle på for å unngå ubehagelig lukt, det er i hovedsak to typer sanitærvæske, bakteriedrepende midler samt mer "grønne" sanitærvæsker som bidrar til aerob nedbrytning.

Det bør ikke være nødvendig med kullfilter på ventilasjonen.

Nei, forresten ... det er mer.  Selve dassen kan også begynne å lukte om den ikke blir godt nok renholdt.  Ved stående pissing kommer det alltid noen dråper på avveie, i en dårlig ventilert båt kan det etterhvert begynne å lukte urin fra veggene på do også.

En innretning av typen over vil kunne hjelpe på det meste (bortsett fra selve toaettet og veggene rundt) dersom det blir anvendt eller modifisert tilstrekkelig, f.eks. lage noe system hvor sitronsyre sakte men sikkert blir tilsatt skyllevannet.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...