Jump to content

Rense varmeveksler med saltsyre?

C2CV

Recommended Posts

Motoren går varm opptil 90 grader. Ønsker derfor en rask behandling med saltsyre i sjøvannskretsen som holder på å kalke igjen. Vil ikke å plukke kretsen i fra hverandre på dette tidspunketet, men tar den på vinteren. Jeg har ei pumpe som kan pumpe saltsyreoppløsning på sirkulasjon i kjølekretsen uten å åpne kjølekretsen. Motoren er en BMW D636.

Spørsmål:

1) Kan jeg kjøre 30% saltsyre rett inn på saltvannskretsen for en sjokkbehandling og så etter kort tid tømme på ferskvann slik at sirkulasjonsløsningen blir 15% konsentrasjon, eller blir dette for voldsomt? 

2) Dere som har foretatt slik behandling tidligere, hvor sterk løsning pumper dere rundt?

3) Må kretsen med girkassa tas med, eller holder det å sirkulere i motoren?

Takknemlig for svar. 

For fire år siden tok jeg ut rør-enheten i varmevekslere til min VP D1-30F. (Bare preventivt vedlikehold, jeg hadde ikke problemer med varmgang.) Jeg la denne i en beholder og fylte på 30% saltsyre tynnet med lik mengde vann dvs til 15% som du var inne på. Den lå der et par timer og ble helt ren av dette. Jeg gjorde det samme med eksosbendet. Motoren var da 10 år gammel og hadde gått ca 600 timer. 

Jeg har vært teknisk sjef hos en fabrikk hvor det var mye prosessutstyr med de absolutt største krav til renhold (farmasøytisk produksjon), og alle rørsystem ble rengjort på minst ukentlig basis. Med det er mitt perspektiv som følger:

1. Unngå saltsyre – det er altfor aggressivt og kan skade impellerhus, varmeveksler, aluminium, pakninger og tetninger. Selv 15 % er i grenseland. Maks anbefalt konsentrasjon er 5 % saltsyre, og da kun i kort tid og med full kontroll.

2. Bruk heller 5-7 % sitronsyre. Det er trygt, effektivt og langt mer skånsomt. Varm blandingen opp til 30–40 grader for bedre effekt. Sirkuler i 30–60 minutter og følg med på pH. Når pH stiger, er syren nøytralisert. Det er også verdt å nevne at produkter som Systemrens er uforholdsmessig dyre og ikke gir bedre resultat enn vanlig sitronsyre i korrekt blanding og temperatur.

3. Hvis girkassens oljekjøler er koblet til samme sjøvannsløp som motoren, bør den inkluderes. Men merk at enkelte oljekjølere er mer utsatt for syreskader, noe som gjør det ekstra viktig å holde konsentrasjonen moderat og eksponeringstiden kort.

Rydlyme Marine Descaler er den eneste væska som er godkjent av US Marines, til slike oppdrag. Den trenger ikke varme og kan tømmes rett i sjøen etter bruk. Blir jo ikke enklere enn det. 749,- gir 7,58 liter ferdig væske. Ok literpris etter min mening og nok til trådstarers maskin.

Bøtta jeg linket til lenger opp, er med pumpe som tåler syre. Det er noe de fleste andre pumper ikke gjør. Det må jo sirkuleres.

Worry II skrev 31 minutter siden:

Rydlyme Marine Descaler er den eneste væska som er godkjent av US Marines, til slike oppdrag. Den trenger ikke varme og kan tømmes rett i sjøen etter bruk. Blir jo ikke enklere enn det. 749,- gir 7,58 liter ferdig væske. Ok literpris etter min mening og nok til trådstarers maskin.

Bøtta jeg linket til lenger opp, er med pumpe som tåler syre. Det er noe de fleste andre pumper ikke gjør. Det må jo sirkuleres.

Rydlyme er absolutt et relevant produkt, og det er positivt at det er godkjent til marint bruk og kan tømmes rett i sjø. Men det betyr ikke at det er det beste verktøyet, og i hvert fall ikke det mest kostnadseffektive. Hele poenget med syrevask i kjølesystemer er å løse opp basiske avleiringer, hovedsakelig kalk. Det handler om grunnleggende kjemi: man tilfører en syre med lav pH som reagerer med kalsiumkarbonat og danner løselige salter og CO₂. Dette krever ikke et spesialprodukt. Sitronsyre gjør nøyaktig samme jobb. Varmes blandingen opp til 30–40 °C, går reaksjonen langt raskere. Det handler ikke om merkevaren, men om riktig kjemisk prinsipp brukt riktig.

Så til økonomien: 5 kg sitronsyre koster 349 kr og gir 100 liter 5 % løsning – 3,49 kr/liter. Rydlyme koster 749 kr for 7,58 liter, altså 99 kr/liter. Jeg brukte 50 liter da jeg syrevasket mine to D6-motorer i våres. Med sitronsyre kostet det meg 174,50 kr. Rydlyme ville kostet 4 943 kr – 2 730 % dyrere, for samme jobb.

Poenget mitt er ikke at Rydlyme ikke fungerer, det gjør det sikkert. Men det følger samme kjemiske prinsipp som sitronsyre, og fungerer etter de samme termodynamiske lovene (Rydlyme er ikke fritatt for Arrhenius’ lov og fungerer også bedre med varme). Det er ikke mer effektivt, tryggere eller enklere. Det er bare langt dyrere.

Når det gjelder pumpe så selger Biltema en pumpe til 199 kr. Hvis den brukes én gang i året og ikke holder i 20 år, er ikke problemet syra, da er det noe galt med pumpa.

Sitronsyre dumper man rett i sjøen.  Sitronsyre virker også uten oppvarming, det tar bare lengre tid.  Et raskt internettsøk fortalte meg at det var en myte at Pentagon også kjøper hammere til 600 USD pr stykk, men det er ikke fritt for at jeg tenker mitt om militære kostnader når jeg ser at denne blir brukt militært.  (Militæret er et stort hull man dumper penger inn i, uten å få noe synlig i retur, det var inntrykket min fra da jeg var vernepliktig - og det blir neppe bedre av at det nå er et uttalt mål å dumpe enda mer penger inn i forsvarsbudsjettene)

749 kroner er sikkert egentlig ikke mye sammenlignet med tidsbruken man legger ned i denne renseprossessen, men 700 kroner spart er 700 kroner spart.  Kjøper man alltid det dyreste og "beste", så kan det fort bli snakk om ekstrakostnader i hundretusenkronersklassen på årlig basis.  Småpenger for enkelte kanskje, men betydelig béløp for de fleste.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Worry II skrev for 6 timer siden:

Hva trengs i en båt for å varme opp syra du foreslår ? Det er bortkastet å varme opp Rydlyme.

Saltsyre har ikke andre bruksområder i båt enn å fjerne rur fra glassfiberskrog.

Emnet ble nylig diskutert her. Rydlyme ser ut til å ha klart å løse noen fundamentale problemstillinger: 

• Bruke saltsyre uten at det angriper bart metall.
  • Lage en kjemisk prosess som er uavhengig av temperatur.

Noen som har en vitenskapelig forklaring på hvordan dette er mulig?

Ingar skrev 10 minutter siden:

..

De startet utviklingen av Rydlyme på 1940-tallet. Amerikanske Apex produserer dette. Alt som er skadelig for en varmeveksler eller resten sløyfa, er nøytralisert. De er ikke smågutter de her :-) Om det er av interresse, Ingar: Apex Engineering Products | Biodegradable Descalers & Cleaners

Worry II skrev 49 minutter siden:

Hva trengs i en båt for å varme opp syra du foreslår ? Det er bortkastet å varme opp Rydlyme. Og hvor skal den sirkulerte væska leveres etter bruk ? Det er snakk om at jobben skal foretas, samt at det skal være enkelt.

Man trenger ikke varme opp syra, man blander pulveret i varmtvann du allerede har i båten. Sitronsyre kan tømmes rett ut i naturen/sjøen da det er en biologisk nedbrytbar syre som forekommer naturlig i naturen, og den akkumuleres ikke i miljøet (ikke persistent), og den har lav toksisitet.

tobixen skrev 29 minutter siden:

749 kroner er sikkert egentlig ikke mye sammenlignet med tidsbruken man legger ned i denne renseprossessen, men 700 kroner spart er 700 kroner spart.  Kjøper man alltid det dyreste og "beste", så kan det fort bli snakk om ekstrakostnader i hundretusenkronersklassen på årlig basis.  Småpenger for enkelte kanskje, men betydelig béløp for de fleste.

749 kommer du ikke langt med. For 2 stk D6 må du kjøpe Rydlyme for 5000 kroner for å ha nok! Ved bruk at sitronsyrepulver koster den samme behandlinger 174 kroner og 50 øre.

Ingar skrev 10 minutter siden:

Emnet ble nylig diskutert her. Rydlyme ser ut til å ha klart å løse noen fundamentale problemstillinger: 

• Bruke saltsyre uten at det angriper bart metall.
  • Lage en kjemisk prosess som er uavhengig av temperatur.

Rydlyme er eksotermisk. Dvs at den selv utvikler varme i møte med andre stoffer. Akkurat som håndvarmere man putter i en vott.

Sequoia skrev 14 minutter siden:

749 kommer du ikke langt med. For 2 stk D6 må du kjøpe Rydlyme for 5000 kroner for å ha nok! Ved bruk at sitronsyrepulver koster den samme behandlinger 174 kroner og 50 øre.

Jeg stiller meg kritisk til din kompetanse. 2 x 749,- er hva det koster for 2 x D6. det vet jeg alt om, ref tidligere tråder. Du anbefaler ukritisk båtfolket å bruke sitronsyre. For det har du brukt på medisinsk utsytyr hver uke ? Anbefaler du sitronsyre på gummipakinger og slagnger også, ukritisk..? Hva skjer om du søler ren sitronsyre på fingern ved blanding ? Rydlyme kan du legge hånda nedi.

4 hours ago, tobixen said:

Svært ite, men det er anbefalt å skylle vekk sitronsyra med vann.

Visstnok kan blandinger med mer enn 10% være uheldig for fingeren, mens svakere løsninger av sitronsyre kan være heldig for huden.

Jeg jobber med å polere skipsklokka nå med sitronsyre og fikk litt kraftigere oppløsning på fingrene.  Fingrene har ikke falt av, enn så lenge.

Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/

Jeg helte en gang en god klunk aceton i hendene for å få bort noe drit, trodde jeg. Men det var feil flaske, det var 35% saltsyre jeg gnei inn i hendene. Heldigvis hadde jeg rennende vann 1 minutt unna. Det ble dermed null problemer.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Worry II skrev for 5 timer siden:

Jeg stiller meg kritisk til din kompetanse. 2 x 749,- er hva det koster for 2 x D6. det vet jeg alt om, ref tidligere tråder. Du anbefaler ukritisk båtfolket å bruke sitronsyre. For det har du brukt på medisinsk utsytyr hver uke ? Anbefaler du sitronsyre på gummipakinger og slagnger også, ukritisk..? Hva skjer om du søler ren sitronsyre på fingern ved blanding ? Rydlyme kan du legge hånda nedi.

Det er helt legitimt å stille spørsmål ved anbefalinger på et åpent forum, og jeg synes det er bra at vi er kritiske til hverandres påstander. Nettopp derfor forsøker jeg å holde en saklig og faktabasert linje, uten egeninteresse. Jeg selger ikke sitronsyre og har ingen tilknytning til noe leverandør. 

Det virker som du har et uavklart forhold til hva sitronsyre faktisk er. Dette er ikke noe eksperimentelt eller “ukjent” stoff, det brukes i næringsmiddelindustri, i legemiddelproduksjon og i husholdninger. Det er helt vanlig i produkter vi inntar og omgås med daglig. Ja, sitronsyre kan svi hvis det treffer et sår, akkurat som salt eller appelsinjuice, men en 5-15 % oppløsning brukt i en times sirkulasjon i et kjølesystem er verken farlig for mennesker, komponenter eller miljø.

Det er også verdt å merke seg at sitronsyre i slike konsentrasjoner kan slippes rett i sjøen, i motsetning til Rydlyme, hvor det i sikkerhetsdatabladet står eksplisitt “Unngå utslipp til miljøet”, noe som er i direkte konflikt med dine påstander og importørens markedsføring. Rydlyme er ikke nødvendigvis “farlig”, men det er klassifisert som irriterende for hud, øyne og luftveier, og inneholder 5–9 % saltsyre med tilsatte penetranter. Dette står i tydelig kontrast til markedsføringen som gir inntrykk av at det nærmest kan sammenlignes med håndsåpe. Sikkerhetsdatabladet stiller forresten krav til vernehansker, så jeg blir usikker på om du blindt fremsnakker noe du ikke helt har satt deg inn i.

Når det gjelder pris og mengde: Ifølge produsentens eget blandingsforhold (1:1) og et reelt behov på ca. 50 liter ferdig væske for to D6-motorer i serie, kreves 25 liter konsentrat. Det tilsvarer 6,6 flasker Rydlyme à 749 kr, altså 4 998 kr. Jeg løste samme oppgave med 5 kg sitronsyre til 174 kr. Dette er en kostnadsforskjell på over 2 700 %. At to flasker skal være tilstrekkelig til 2xD6 samsvarer derfor ikke med verken volumbehov eller produsentens anbefaling. Da går du i så fall fra et 1:1 forhold til 1:5,6.

Sitronsyre i lav konsentrasjon er godt dokumentert som skånsomt mot vanlige materialer som nitril, EPDM, silikon og viton. Myk PVC tåler det også fint i kort eksponeringstid. Ved sirkulasjon i 1–2 timer er dette uproblematisk. Dette er også i tråd med erfaringer fra industriell bruk.

Det er ikke mitt poeng å argumentere for at Rydlyme ikke virker, det gjør det helt sikkert. Men det følger de samme kjemiske universelle prinsippene som sitronsyre, og oppnår samme resultat, bare til en langt høyere kostnad, og med større miljøhensyn og vernebehov. 

For meg handler dette om å gjøre informerte valg. Og da bør man få vite at det finnes alternativer som er både rimeligere, like effektive og godt dokumentert trygge. Det handler om prinsipp, ikke blind produktlojalitet.

I en periode på jobben hos FFI hadde jeg noen store børster (for sjøvannsbatterier) som måtte renses daglig. Da ble det å ha hendene nedi aceton til langt over håndleddene. Jeg har fremdeles to hender med fem fingre på hver hånd.

Og når man jobber med bil eller båtmotoren, hendene blir jo ikke rene for olje og fett uten white spirit og ren Zalo?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 1 time siden:

I en periode på jobben hos FFI hadde jeg noen store børster (for sjøvannsbatterier) som måtte renses daglig. Da ble det å ha hendene nedi aceton til langt over håndleddene. Jeg har fremdeles to hender med fem fingre på hver hånd.

Og når man jobber med bil eller båtmotoren, hendene blir jo ikke rene for olje og fett uten white spirit og ren Zalo?

Det meste går, uten at det nødvendigvis er sunt. Håndrens av den kornete typen synes jeg fønker bra. Er det bare olje så fønker det med mer olje (matolje) og deretter håndsåpe. Og i nøden vaskepulver med litt vann. Det er såpass kornete at det renser bra. 

Jeg holdt i sin tid på å bli gal av at kidsa kom hjem fra barnehagen med ansiktsmaling. Var et styr å få det av med grining og sjau og røde ansikt. Helt til jeg prøvde med matolje på kjøkkenpapir. Problem solved. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...