Lars H. Svart Fredag 20:34 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:34 Fantino skrev 10 minutter siden: Jeg holdt i sin tid på å bli gal av at kidsa kom hjem fra barnehagen med ansiktsmaling Jo takk, da jeg var russ var jeg utkledd som neger (om det er lov å bruke det ordet?) i russetoget og absolutt hele ansiktet sminket køl svart. Selvfølgelig hadde jeg ikke hørt om underkrem eller noe slikt, så det ble et helv . . e med å få det bort! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Sequoia Svart Fredag 20:37 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:37 Lars H. skrev 1 time siden: Sequoia, hvor får en kjøpt sitronsyre, og i hvilken form er den? @Lars H.: Jeg kjøpte hos MotorMarine i Skien sist, men det er også å få hos Felleskjøpet (usikker på pris). Jeg googlet litt kjapt nå og da finner jeg også at Bondekompaniet har det til den laveste prisen jeg har sett. 599,- for 25 kg er faktisk 1/3 av det jeg betalte per kilo sist. Da ville en fullstendig syrevasking med 5% på 2x D6 kostet 58 kroner. Det er da over 8600% dyrere å bruke Rydlyme. Systemrens har jeg ikke regnet på men det koster vel stort sett 349,- per liter/flaske nå. Fryktelig kostbart det også. Jeg bruker også sitronsyre blandet på en spruteflaske til å tørke over kalesjevinduene, og generelt alt som er eksponert for vann. Nå kom jeg også på at du Lars pleier vel å være flink til å helle en skvett eddik i toalettet? Det kan også sitronsyre brukes til. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Fredag 20:48 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:48 599,- for 25 kg var veldig rimelig. Jeg gav i underkant av 1000 for 20 kg på Felleskjøpet for noen år siden og har mye igjen ennå. Brukes til mye rart. Har bla et gammelt kaffeglass stående i skapet på toalettet i båten. Drysser litt i slik at det blir stående i slangen og holder den rein for urinstein. La merke til at Normal hadde sitronsyre i noen poser nå. Gjerne et par kg. Men glemte å sjekke prisen. Sitér dette innlegget Link to post
Worry II Svart Fredag 20:51 Link til dette innlegget Svart Fredag 20:51 Sikkert fint å bruke om septiktanken er syrefast, eller i plast. (Saga har ikke syrefaste septiktanker, meg bekjent) Husk at 1 dunk Rydlyme holder til rens av 1 stk D4 eller D6. (Eller 4LH/6LP..osv..) Det finnes også Rydlyme som fjerner lukt, om det er av interesse. Men det kan man jo lese seg opp på. Sitér dette innlegget Link to post
Hekri Svart Fredag 21:28 Link til dette innlegget Svart Fredag 21:28 Felleskjøpet. Husker ikke prisen, men skrekkelig dyrt var det ikke. Sitér dette innlegget Var på Radich i -74 - og driver fortsatt med båt.... men har gjort mye annet også... Har solgt båten - leter etter ny.... ca 40'. Ikke drev! Link to post
atletico1 Svart Fredag 23:53 Link til dette innlegget Svart Fredag 23:53 Sitronsyre er en svak syre og uansett hvor sterk du prøver å lage den blir den aldri surere enn pH 2.1, Coca Cola har vel pH rundt 2.5 for sammenlikning. Saltsyre er en sterk syre med pH 0 og kan produseres til maksimalt 37%, i butikker selges den som regel i 30 % løsning. Vil man tynne ut sterke syrer gjelder huskeregelen: vann i syre blir uhyre, syre i vann går an. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart Lørdag 03:59 Link til dette innlegget Svart Lørdag 03:59 Sequoia skrev for 7 timer siden: Systemrens har jeg ikke regnet på men det koster vel stort sett 349,- per liter/flaske nå. Fryktelig kostbart det også. Systemrens er jo sitronsyre og fosforsyre Ifølge databladet: Sitronsyre 5 -15 %, Fosforsyre < 10 % Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
tobixen Svart Lørdag 05:42 Link til dette innlegget Svart Lørdag 05:42 9 hours ago, Lars H. said: da jeg var russ var jeg utkledd som neger (om det er lov å bruke det ordet?) Det er visst politisk ukorrekt - og også politisk ukorrekt å farge ansiktet svart. Ref skandalen med Justin Trudeau later det til at enkelte mener denne nye regelen også har tilbakevirkende kraft, så du bør være forsiktig med å komme med slike innrømmelser :-) (Sagt av en venn av meg til en annen venn i badstua: "Jeg er feit, og du er neger. Det er visst forbudt å si det, men det er jo ikke akkurat noen hemmelighet - alle kan jo se det!") Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.