Jump to content

Rask førstegangs båt uten fast båtplass, helst under 100k

Mboat

Recommended Posts

borisboris skrev for 1 time siden:

Klare ein lang tynn cigar aktig båt det samme som ribben på den andre videoen?

Hva trur du? 

Vis meg 1 rib, som gir like høy fart og gode kjøreegenskaper som denne gamle haugen av en tintopieta med en slapp 115hk 4takt bakpå. Den gjorde 65knop før den blei tatt ut av racing, fikk baksete og en gammel optimax 150 og nå gjør den 67knop. Spol til 5:20 hvis dere vil ha en snarvei til litt action 

Det der er en båt man faktisk kan få for 100k med litt flaks (med en gammel v6 2takt) vis meg en rib som hamler opp med tintopieta'n til under 300k. 

Eika skrev 1 time siden:

Hva trur du? 

Vis meg 1 rib, som gir like høy fart og gode kjøreegenskaper som denne gamle haugen av en tintopieta med en slapp 115hk 4takt bakpå. Den gjorde 65knop før den blei tatt ut av racing, fikk baksete og en gammel optimax 150 og nå gjør den 67knop. Spol til 5:20 hvis dere vil ha en snarvei til litt action 

Det der er en båt man faktisk kan få for 100k med litt flaks (med en gammel v6 2takt) vis meg en rib som hamler opp med tintopieta'n til under 300k. 

Synes fremdeles denne Ribben er meir imponerende når det kommer til grov sjø:)

https://www.youtube.com/watch?v=Q3u-iRCZBtw

Har aldri sagt at Rib er bedre enn speedbåt når det gjelder toppfart. Tintopietaen va imponerende

borisboris skrev 25 minutter siden:

Har aldri sagt at Rib er bedre enn speedbåt når det gjelder toppfart. Tintopietaen va imponerende

Blir mer imponert over disse 24-28 foterene og farta de greier og holde :) den 40fot ribben/lokomotivet der kjører i 20-30knop. 

borisboris skrev 26 minutter siden:

Absolutt imponerede ja:)

Denne tintorera threestep'n gjør 63 med 115 4takt, men med en gammel 150-200 Yamaha eller mercury, så hender det de dukker opp til 75-100k

Noen som kan vise meg en rib til dobbelt av prisen, som kan hamle opp med denne ? 

Ville dere virkelig hatt ståstoler og pongtonger som ikke rekker dere opp til knea engang, istedenfor for og sitte godt i noen bøtte stoler ? 

Nå postes det mye fristelser her :) Da var prøven i boks så det formelle er på plass. Høyhastighetskurs neste, men først litt finn.no leting etter den rette. Jo mer jeg ser på ren speedbåt jo mer ser jeg at det gjerne ikke er helt egnet å ta med familien i så tror det må utgå. Jeg ser også at omtrent alle av RIBene i min prisklasse enten lekker eller har hatt lekkasjer så vet ikke om det er noe jeg orker å ta sjangsen på med så lite kunnskap om båt generelt.  

image.png.9af11935602e8c816c0ae178e46e32ba.png

Mboat skrev 49 minutter siden:

Nå postes det mye fristelser her :) Da var prøven i boks så det formelle er på plass. Høyhastighetskurs neste, men først litt finn.no leting etter den rette. Jo mer jeg ser på ren speedbåt jo mer ser jeg at det gjerne ikke er helt egnet å ta med familien i så tror det må utgå. Jeg ser også at omtrent alle av RIBene i min prisklasse enten lekker eller har hatt lekkasjer så vet ikke om det er noe jeg orker å ta sjangsen på med så lite kunnskap om båt generelt.  

Gratulerer 

Hvorfor er ikke det en fin familiebåt ? Hvor gamle er kidsa? Den går jo ikke fortere enn det du vil at den skal gå, det avhenger bare hvor tung gassfot du har. Svært økonomiske er de også, hvis man regner liter pr nm 

Eika skrev 5 minutter siden:

Gratulerer 

Hvorfor er ikke det en fin familiebåt ? Hvor gamle er kidsa? Den går jo ikke fortere enn det du vil at den skal gå, det avhenger bare hvor tung gassfot du har. Svært økonomiske er de også, hvis man regner liter pr nm 

De fleste ser ut til å være veldig trange og sikkert føles litt ustabile for de. De er 6 og 11. Jeg tipper at 80% av bruken blir meg/kamerat. Jeg er litt redd for at det ikke blir mye brukt om jeg ender med en traust sak som gjør 30knop.. 

Mboat skrev 31 minutter siden:

De fleste ser ut til å være veldig trange og sikkert føles litt ustabile for de. De er 6 og 11. Jeg tipper at 80% av bruken blir meg/kamerat. Jeg er litt redd for at det ikke blir mye brukt om jeg ender med en traust sak som gjør 30knop.. 

Selv har jeg Skibsplast Familyship som er 19 fot og har overbygg foran og åpent bak over sånn sett også burde fungere fint som familiebåt. Veier ca 900 kg turklar. Har brukt den på mange overnattingsturer (kun en person).

Kjøpte båt og motor for 45.000 kr i 2020, men de har nok steget litt i pris siden dengang hvis du dkal kjøpe noe lignende nå.

Toppfart pleier å ligge på 60 km/t +- 2, målt med GPS, så det skulle bli rundt 32 knop.

V-bunn gjør at den takler bølger ganske bra, også i noe fart. Men kjører selvfølgelig ikke på full gass i høye bølger.

Legger med et bilde jeg tok fra båten, men da i rolig tempo. Gode marginer dr og fullførte den turen utaskjærs uten å dyppe gummilista nedi vannet engang.

Screenshot_20250702_014431_Gallery.jpg

borisboris skrev for 3 timer siden:

Nå er det vel tredje gangen i denne tråden at du poster samme videoen og eneste godkjent dra de to gørste r st fu ikke tok med bildet, slik at man trodde du kom med ny film denne gangen.

Synes riben slår mye mot vannet så det lett blir brutalt for ryggen. Og noen ganger kommer den skjevt ned. Og som Eika nevner så er det fribord til knærne.

Og skal man fiske eller dra opp teiner eller dreng så kommer msn ikke ordentlig ut til ripa annet enn ved å stå oppå pontongen. Og kommer en fiskekrok borti pontonget så skulle man NPK ønsket den heller subbet mot et glassfiberskrog.

Rib gir også lite innvendig plass i girhold til hvilken plass båten tar. Det gjelder både i bredden og i lengden.

Rib er kjekt om man skal dunke mot skipssider uten å lage skade, og jeg har selv brukt rib til dette.

Men til vanlige båtturer så har jeg to båter med glassfiberskrog.

Mboat skrev On 28.6.2025 at 19.15:

2 takt på crosser er morro ihvertfall, men alt vedlikeholdet er ikke like gøy. Jeg får vel holde meg til 4takter som var planen tenker jeg..

Hva slags vedlikehold er det det blir mer av på 2 takt enn 4 takt for en påhengsmotor?

På crosser er det vel bruken som gir vedlikeholdsbehandling og ikke at drt er 2 takter?

Jeg har selv begge deler på båtene mine og min erfaring er at forskjellen ligger i at man må bytte olje på 4 takteren. Også står det at ventilene må justeres ved 1000 timer på 4 takteren, noe man slipper på 2 taktere.

2 takterne på 30 og 100 hk har fungert bra i mitt eie. Begge har fått nye plugger en gang tror jeg. 100 hk har jeg byttet membran til bensinpumpe en gang. På 30 hk har jeg strammet en løs kontakt en gang siden 2008. Drt var det av vedlikehold foruten årlig oljeskift på undervannshus, som ikke har noe med 2/4 takt å gjøre. Også har jeg byttet en propell pga ødelagt vulking. Begge 2 takterne har blitt brukt mye og har fått over 4000 liter bensin hver i mitt eie.

4 takteren blir det som nevnt noen oljeskift på, det er hver 100 timer, så da har det blitt endel av dem. Og etterfylte 1-2 dl motorolje forrige helg, da var det 2 mnd siden forrige oljeskift.

Tennplugghetta må jeg dytte innpå iblant, for den rister seg løs så motoren stopper iblant om jeg ikke gjør det i tide. Vibrasjonene gjør også at festene til intern bensintank blir stadig mer slarkete og det same gjeldr andre steder til tross gor at motoren er bare såvidt over 3 år, mens 2 takterne mine er passert 20 år med god margin, eldste er 28 år. Girspaken er litt treg, selv om den får en omgang med fettpressa 1-2 ganger i året.

Vedlikeholdsmesdig er min erfaring at 2 takt er greiest.

Men bendingorbruket er hyggeligere med 4 takt. Kun 2 liter i timen på full gass på 4 takteren min, men så er den bare 6 hk. Nærmer meg vel 800 liter på den nå.

Eika skrev for 7 timer siden:

Av speedbåter så har jeg hatt og har: en gammel s850 formel båt, tintorera 610, Hydrolift r20, Gilbert 21, argocat 18, procat 18, argocat 23, twister 24 enda en twister 24. 3 av de båtene har vunnet offshore VM.

Jeg var på båttur ved Lyngør da det lørdag ca kl 15 passerte noen racerbåter i god fart og få minutter senere kom det et rush av raske båter, sikkert minst 50 stykker.

Har du peiling på hvilket båtrace det var?

20250628_150539.jpg

Eika skrev for 12 timer siden:

Ville dere virkelig hatt ståstoler og pongtonger som ikke rekker dere opp til knea engang, istedenfor for og sitte godt i noen bøtte stoler ? 

ryggen min er veldig glad i ståstoler når det begynner å bli humpete , men pontonger / rekke i knehøyde gir meg ikke godfølelsen akkurat :fniser:

Mboat skrev for 11 timer siden:

jo mer jeg ser på ren speedbåt jo mer ser jeg at det gjerne ikke er helt egnet å ta med familien i så tror det må utgå.

jeg tenker kidsa vil synes speedbåt er bare kult - så lenge du ikke skremmer vettet av de på første turen :ler:
Men en typisk "konemor" setter gjerne pris på litt mer plass / bekvemmeligheter / fribord osv. 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 39 minutter siden:

ryggen min er veldig glad i ståstoler når det begynner å bli humpete , men pontonger / rekke i knehøyde gir meg ikke godfølelsen akkurat :fniser:

jeg tenker kidsa vil synes speedbåt er bare kult - så lenge du ikke skremmer vettet av de på første turen :ler:
Men en typisk "konemor" setter gjerne prs p ålitt mer plass / bekvemmeligheter / fribord osv. 

Hehe det er vel noe der. Jeg har en feeling på at jeg burde funnet noe i mellom for at båt kjøpet skal bli en positiv greie :) 

en annen "familevennlig" ting å tenke på - sitteplasser i ly.   Ingen problem å dra ut i knall sol og vindstille. Men fort litt lettere for at det blir sure miner når man skal hjem igjen, det har begynt å regne litt og det kommer en sur vindtrekk, og folk begynner å bli kalde.. 

Kinderegg fins jo helt sikkert. som både gir fart, kjøreglede og værbeskyttelse for mer enn føreren. 
Så, det jeg kanskje ville vurdert, kjøpt noe litt mindre ekstremt som førstebåt, få solgt inn ideen om at dette er tingen til hele familien, for så å skrape i hop mer midler til neste båt :ler: 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

ivar skrev 3 minutter siden:

en annen "familevennlig" ting å tenke på - sitteplasser i ly.   Ingen problem å dra ut i knall sol og vindstille. Men fort litt lettere for at det blir sure miner når man skal hjem igjen, det har begynt å regne litt og det kommer en sur vindtrekk, og folk begynner å bli kalde.. 

Kinderegg fins jo helt sikkert. som både gir fart, kjøreglede og værbeskyttelse for mer enn føreren. 
Så, det jeg kanskje ville vurdert, kjøpt noe litt mindre ekstremt som førstebåt, få solgt inn ideen om at dette er tingen til hele familien, for så å skrape i hop mer midler til neste båt :ler: 

Selv om jeg aller har aller mest lyst på speedbåt så er det noe i det ja. Om det blir en positiv greie vi bruker en del så kan det heller komme en cat speedbåt neste år siden de er mye mer "stabile for familien" :) 

Noe slikt med kabin du tenkte på? 

https://www.finn.no/414823090

evt noe bowrider aktig...?   

Tipper Eika kan ha noen tips der til hva som er bra mtp kjøreegenskaper og slikt, mitt inntrykk er at uttern er litt på den trauste sida ..? 

ivar skrev 14 minutter siden:

evt noe bowrider aktig...?   

Tipper Eika kan ha noen tips der til hva som er bra mtp kjøreegenskaper og slikt, mitt inntrykk er at uttern er litt på den trauste sida ..? 

Det går vel gjerne med en kalesje også.

Uttern leste jeg litt om i noen tråder her at den gjerne ikke var det beste slik sett og spessielt ikke med stor utenbords motor pga skroget. Så bare den med diesel som lå i nærheten. 

Mboat skrev for 12 timer siden:

Jeg tror du er inne på noe der. Gøy med speedbåt. Har hatt en liten en selv. De blir veldig ensformig på en måte. Man må sitte i setene hele tiden. Barn liker å klatre rundt. Legge seg på solsenga foran, sitte bak ved siden av en voksen å kjøre båten osv.

jeg solgte speedbåten etter en sesong. 

uten å virke for gammel og kjedelig, så tenker jeg at 60-70 knop er i overkant på første båten. Det er mye som kan skje i den farten. 

ivar skrev for 2 timer siden:

Men en typisk "konemor" setter gjerne pris på litt mer plass / bekvemmeligheter / fribord osv. 

veldig enig. Jeg kjente det i ryggen da jeg hadde sånn båt. Sitter på rompa uten mulighet for å fjære litt med bena.. gøy i noen uker da..

Mboat skrev 36 minutter siden:

Selv om jeg aller har aller mest lyst på speedbåt så er det noe i det ja. Om det blir en positiv greie vi bruker en del så kan det heller komme en cat speedbåt neste år siden de er mye mer "stabile for familien" :) 

Noe slikt med kabin du tenkte på? 

https://www.finn.no/414823090

Finnes alternativer som er mer sportslige enn Uttern, men de blir gjerne litt dyrere. 

Jeg har hatt båter som går 30-40 knop stort sett og aldri, noen gang i hele mitt liv fått beskjed av ungene om at det er kjedelig fordi det går for sakte.🤣 men en ting er viktig uansett båt. Ikke kjøp for liten motor.

akkurat nå har jeg en liten Morgan 445. Den går drøyt 30 knop med 50 hk. Overraskende morsom og leken båt det også faktisk👍 🤣

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Du får kanskje ikke så voldsomt mye Fjordling 17 for et budsjett på 100 laken inkludert henger, men kanskje en Wesling eller en Fjordling 18 er innenfor rekkevidde. Draco 20 med GT-skrog kan også gå fælt gitt nok motor, men er fort litt tung å bale med opp og ned av henger. Jeg har Aqualift-skrog og DC-overbygg på min, med 190hk diesel gjør den ca 41 knop (GPS).

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...