Nordkapp16.5 Startet 27.Juni Link til dette innlegget Startet 27.Juni Hei, på vår 16.5' Nordkapp er det nå en bakoverlysende hvit lanterne på akterspeilet og på dekk sitter en liten mast med en kombinert rød/grønn og en hvit som lyser fremover og sideveis. Problemet er at denne masten er fort gjort å ta tak i og etter at den nå har blitt revet av dekk for 2. gang ser jeg etter en bedre løsning. Jeg leser i reglene at båten egentlig skal ha en rundtlysende lanterne plassert minst 1 meter høyere enn rød/grønn. Separate rød/grønn lanterner er allerede kjøpt. Men jeg kvier meg litt for den rundtlysende som må være 1 meter høyere enn sidelanternene. Eneste sted det kan passe er bak ved motoren og da må den nok på en 1.2-1.3 meter høy stang for å komme høyt nok. Så jeg lurer på: Hvis jeg beholder det hvite fremoverlysende og fester den til vindskjermen - frafaller da kravet om at den hvite må være 1m høyere opp enn rød/grønn? Altså hvit bakoverlysende på akterspeil, hvit som lyser fremover og til sidene på vindskjerm - de to blir til sammen 360 grader. Rød og grønn på sidene av båten rett nedenfor vindskjermen. Sitér dette innlegget Link to post
Amfea Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Forslaget ditt burde være innafor. Ikke lett å montere lanterner fullstendig etter regelverket på så lav båt. Viktig også at du ikke blir blendet av den hvite på vindskjerm. Sitér dette innlegget Frod'n Fjellet nytes best fra fjorden Medlem i SagaKlubben Link to post
Jens_P Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Når båten er kortere en 12 meter er kravet at topplanterne skal være minimum 0,5 meter over sidelanterner. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
theppan07 Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Hvit fremoverlysende lanterne på en slik båt skaper mye gjenskinn forover og går ut over siktet. Jeg ville sterkt vurdert en hvit rundtlysende lanterne akter på f. eks 1.5 meter lang stang. Da blir du ikke blendet fremover. Sitér dette innlegget Link to post
mor10a Svart 27.Juni Link til dette innlegget Svart 27.Juni Hadde en Nordkapp 605 Ranger med hvit rundtlysende lanterne ved akterspeil. Det var helt umulig å bruke denne. Den lyste opp hele kalesjeteltet gjennom bakvinduet. Enten må man ha en høyere lanterne enn 1 m, eller så må man ha en "skjerm" som hindrer lys framover. Det monterte jeg... Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Hvis båten reelt skal brukes i mørke ville jeg hatt faste lanterner bak og til sidene. Topplanterna forover ville jeg hatt på en løs stang for montering ved mørkekjøring. Da kan du ha lanterna en meter over hodehøyde og skjerm tett oppunder lanterna for å stoppe lys som reflekterer i båten. Topplanterna burde hatt svært markert lysvinkel slik at den ikke lyser ned i båten, men jeg har ikke sett det på markedet. Noen som har? Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gunga Din Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni du mener noe slikt ? https://www.hjertmans.se/sv/produkt/el-belysning/lanternor/lanterntillbehor/blandskydd-sma-lanternor Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Luske_Ludvig Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Jeg ferdes ikke så ofte i mørke. Men har en sånn hvit rundtlysende lanterne med sugekopp som settes oppå motordekselet og bruker det de fø gangene jeg trenger. Også effektivt som nødlanterne og ankerlanterne. Tre AAA batterier varer i evigheter Sitér dette innlegget Link to post
Jannmar Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Jens_P skrev for 23 timer siden: Når båten er kortere en 12 meter er kravet at topplanterne skal være minimum 0,5 meter over sidelanterner. Hvor har du det fra? Spør fordi jeg aldri har sett en slik regel. Det jeg har sett er 1 m over sidelanterner. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 28.Juni Link til dette innlegget Svart 28.Juni Jannmar skrev 1 minutt siden: Hvor har du det fra? Sjøveisreglene regel 46 b. Særnorsk regel. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
mons Svart Søndag 07:33 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:33 Gunga Din - det ser ut for å være en bra dekkplate, men med dagens lysteknologi burde det finnes lanterner som ikke gir strølys ned i båten. Sitér dette innlegget Mons Link to post
Gunga Din Svart Søndag 07:57 Link til dette innlegget Svart Søndag 07:57 Hadde en snekke en gang, en Joda 24…….der satte jeg svart tape på innsiden pulpit for att ikke topplanternen skulle reflektere…det hjelpte enhel del Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.