Jump to content

Spørsmål rundt lanterneoppsett på småbåt

Nordkapp16.5

Recommended Posts

Hei, på vår 16.5' Nordkapp er det nå en bakoverlysende hvit lanterne på akterspeilet og på dekk sitter en liten mast med en kombinert rød/grønn og en hvit som lyser fremover og sideveis.

Problemet er at denne masten er fort gjort å ta tak i og etter at den nå har blitt revet av dekk for 2. gang ser jeg etter en bedre løsning.

Jeg leser i reglene at båten egentlig skal ha en rundtlysende lanterne plassert minst 1 meter høyere enn rød/grønn. Separate rød/grønn lanterner er allerede kjøpt. Men jeg kvier meg litt for den rundtlysende som må være 1 meter høyere enn sidelanternene. Eneste sted det kan passe er bak ved motoren og da må den nok på en 1.2-1.3 meter høy stang for å komme høyt nok. 

Så jeg lurer på: Hvis jeg beholder det hvite fremoverlysende og fester den til vindskjermen - frafaller da kravet om at den hvite må være 1m høyere opp enn rød/grønn?
Altså hvit bakoverlysende på akterspeil, hvit som lyser fremover og til sidene på vindskjerm  - de to blir til sammen 360 grader. Rød og grønn på sidene av båten rett nedenfor vindskjermen. 

Hadde en Nordkapp 605 Ranger med hvit rundtlysende lanterne ved akterspeil. Det var helt umulig å bruke denne. Den lyste opp hele kalesjeteltet gjennom bakvinduet. Enten må man ha en høyere lanterne enn 1 m, eller så må man ha en "skjerm" som hindrer lys framover. Det monterte jeg...

Hvis båten reelt skal brukes i mørke ville jeg hatt faste lanterner bak og til sidene.

Topplanterna forover ville jeg hatt på en løs stang for montering ved mørkekjøring. Da kan du ha lanterna en meter over hodehøyde og skjerm tett oppunder lanterna for å stoppe lys som reflekterer i båten.

Topplanterna burde hatt svært markert lysvinkel slik at den ikke lyser ned i båten, men jeg har ikke sett det på markedet. Noen som har?

Mons

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...