Jump to content

Isotherm kjøleskap 85 L starter og starter altfor ofte

Berodd

Recommended Posts

30 minutes ago, Berodd said:

Hva kan det være?

Vanlige termostater til kjøleskap slår inn på en høy temperatur og av på en levere temperatur. Hvis avstanden mellom temperatur for av og på blir for liten, så får man en ganske nøyaktig temperaturkontroll, men alt for mage inn og utkoblinger. Hvis avstanden blir for stor så vil temperaturen pendle mellom en øvre og en nedre verdi, med merkbar forskjell, og inn og utkobling kommer sjeldnere. 

På noen termostater så er det mulig å stille inn temperatur som kobler inn og temperatur som kobler ut. Hvis du har partnummer eller noe som kan identifisere termostaten, så er det kanskje mulig å undersøke.

Arne2 skrev 27 minutter siden:

På noen termostater så er det mulig å stille inn temperatur som kobler inn og temperatur som kobler ut.

Det opplegget har jeg aldri hørt noe om at "båtkjøleskap" har.

Men som Ingar sier: "Symptomet kan minne om spenningstap frem til skapet. Da vil det slå seg av og prøve på nytt" er ganske vanlig årsak til slikt problem.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Lars H. skrev 27 minutter siden:

Jeg laget styring med en termometer-modul fra Frithjof Arngren som gjorde at jeg kunne stille inn to setpunkt. Ett for vanlig drift og et annet når dynamoen ladet. For å hindre at skapet frosset på lengre turer. Men den hadde ikke variabel hysterese, mener den var ca 1 grad. Mer presis enn mekaniske termostater.
Og det krever termistor i selve skapet. Gir presis temperaturkontroll der, men temperaturen vil variere i frysedelen.

Står noe om temaet her: Kjøleskap i båt, reduksjon av strømforbruk.

22 minutes ago, Lars H. said:

Alle termostater fungerer jo på den måten, og dette er jo også grunnprinsippet for det som vi på norsk kaller for "av-på" regulering. (Termostater, pressostater, osv.)

Godt mulig at innstillingen ikke er "åpent tilgjengelig" men inne i termostaten eller med et "skruhull", fra utsiden, så kan det jo tenkes. Har man fabrikat og partnummer, så vet man det.

Det kan jo også være at det ikke dreier seg om en feil innstilling som kan stilles om, men en feilproduksjon ved termostaten som medfører at delta t mellom inn og utkobling ligger for lavt. Jeg mener i alle fall å ha sett at noen av de Danfoss termostatene jeg har vært borte i, har har hatt mulighet for å stille inn delta t mellom inn og utkobling. (Termostater for å styre varmepumper.)

Selvfølgelig er en slik hysterese bakgrunnen for temperaturreguleringen i et kjøleskap. Men denne hysteresen settes av produsenten. At det skulle være et lite "skruhull" tilgjengelig for "hvermansen", får du dokumentere. kanskje du har et fabrikat og partnummer for skap med slikt?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Ingar skrev 10 minutter siden:

Jeg laget styring med en termometer-modul fra Frithjof Arngren som gjorde at jeg kunne stille inn to setpunkt

Akkurat det har jeg ikke gjort, men jeg mekket et opplegg slik at skapet gikk for "full peising" på vei til uthavn når dynamoen ladet. Da tok det lang tid før skapet slo seg på i uthavn. Men dette er "selvmekking".

32 minutes ago, Lars H. said:

At det skulle være et lite "skruhull" tilgjengelig for "hvermansen", får du dokumentere. kanskje du har et fabrikat og partnummer for skap med slikt?

De jeg har sett har vært for varmepumper, altså større enn kjøleskap. Da er det litt viktig å ha kontroll på denne delta t'en mellom av og på. Prinsippet blir jo det samme for et kjøleskap, og er det ikke innstillbart så kan det jo eventuelt være en produksjonsfeil. 

Helt generelt: Ved en for hurtig inn og utkobling i en av-på regulering av temperatur, så vil feilen normalt ligge i for liten delta t verdi mellom av og på, med mindre det ligger en feil i selve prosessen.

Når man kjører kurs for kuldemontører, så var da dette ett av de viktige prinsippene å lære, og hadde ikke termostatene vært innstillbare, så hadde det vel heller ikke vært mulig å gjennomføre øvelser i dette.

Når jeg tenker meg enda litt bedre om, så var vel flesteparten av de regulatorene (termostatene) vi brukte til disse øvelsene elektroniske, men mener å huske at de elektromekaniske i fra Danfoss også hadde muligheten for å stille inn delta t. mellom høy og lav.

2 hours ago, Berodd said:

Har ett Isotherm kjøleskap på 85 L som starter og starter igjen ca annet hver minutt.

I løpet av de årene som jeg underviste automatisering for kuldemontører, så pleide jeg å fortelle dem at når dette skjer, så skyldes det vanligvis, eller ofte, feil avstand mellom delta t i termostaten, dvs den temperatur som termostaten kobler inn og ut på. Riktig nok så brukte vi fysisk større utstyr enn det som er ombord i en seilbåt, men virkemåten må vel være noenlunde den samme. Tenkte det allikevel kunne være relevant.

Eller formulert slik: Ny termostat kan være defekt, feilkonfigurert, eller feilmontert. Da kan man få denne feilen.

Jeg har samme kjøleskap, fra 2005. Har opplevd lignende symptomer. Helt konkret at kompressoren starter og går normal tid før den stopper. Så starter kompressoren på nytt etter få sekunder, går en kort stund og stopper. Så står den normal tid/ ganske lenge før det hele gjentar seg. 

Kjøleskapet har vært inne hos hvitevarereperasjonsfirma som konkluderer med at kjøleteknisk er skapet helt i orden. Jeg har etter dette fokusert på det som er spesielt ombord i båten; strømforsyning og temperatur i rommet der skapet står. 

For å ta det siste først så har jeg montert en 3’’ datavifte koblet i parallell med den originale viften på bak på skapet, og som suger luft ut av rommet i bakkant av kjøleskapet når kompressoren går for å senke temperaturen her. Spesielt på varme sommerdager har jeg opplevd at temperaturen i bakkant av kjøleskapet har vært langt over normal romtemperatur. 

Videre har jeg byttet kabler fra originalt fra fabrikk 4 kvadrat til 6 kvadrat samtidig som jeg har tatt bort en (unødvendig) skjøt som var på kablene mellom båtens koblingskinne og kjøleskapet. 

Originalt var koblingen av strømforsyningen inn på skapet litt merkelig, dette er originalt fra Isoterm. Ledningene til lyset inne i kjøleskapet var koblet på strøm inn på skapet, så var strømforsyning fra samleskinne koblet på en ekstra flatstift inn på ledningene til lyset. Jeg har snudd om på dette for å unngå en unødvendig kobling på strøm inn slik at det nå er lyset som er koblet på den ekstra flatstiften. 

Til tross for alle disse tiltakene oppførte kjøleskapet seg likedan. Helt til jeg nylig byttet ut en sliten bly/syre forbruksbank med et overdimensjonert LiFePo4-batteri. Jeg har ikke fått testet dette mye enda, men har intrykk av at skapet nå har sluttet med den korte ekstrarunden på tampen av hver syklus. 

Konklusjon @Berodd: Jeg ville først fokusert på strømforsyningen inn på skapet og dernest på temperaturen i rommet der skapet står. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Har opplevd det samme når tempen i cabin er høy. Virker kjøleskap har for lite luft på baksiden, det kjøleskap mitt jo og en egen dør på fram siden. Den bruker og og ha åpen  på varme dager. Det bruker og hjelpe på start og stopp hele tiden 

i uthavn så bruker eg og stenge det av på varme dager pga strømforbruk antas og være høyt med alle desse start og stopp.  Har 3 kjøleskap, så klarer meg med 2 av og til

Berodd kan nå ikkje vere på Vestlandet for tiden for her trenger jo man ikkje kjøleskap for tiden 

Dra kjøleskapet ut og se om det endrer seg. Gjør det det, så får kompressor for lite lufting. Dårlig lufting er ofte problemet. Endrer det seg ikke, så strekk kabler i riktig dim rett på forbruksbatteriet. Tenker en av disse tiltakene vil løse problemet. Hvis ikke ville jeg byttet termostat.

NB: Sjekk at det ikke er irr på noen av kontaktpunktene, samt sikringsholder på + ledningen.

On 6/27/2025 at 10:46 PM, Ask said:

Kanskje skapet har same funksjon som mange luftvarmarar, at det slår seg av når spenninga kjem under eit visst nivå.? 

Eit nivå som er satt litt høgt fordi ein skal ha staum til navigasjon og kommunikasjon. 

I kombinasjon med dårlege kablar, og/eller dårleg batteri kan kanskje dette vera årsaka?

I dag så hadde jeg en feil på det elektriske anlegget onbord, og da kom jeg til å huske på denne tråden.

Kjøleboksen slo seg av og på og av og på, mens den fortsatt hadde høy invendig temperatur, ca 16-16 grader.

Det viste seg å skyldes spenningsfall fram til kjøleboksen. Når den koblet i fra så steg spenningen, slik at boksen koblet til, og når den koblet til, så sank spenningen, slik at den koblet i fra, osv, osv.

Trodde først at det skyldtes feil med kjøleboksen, men så fant jeg ut at problemet var spenneingsfall fram til boksen, da jeg skiftet de gamle kablene med nye kabler med bedre dimensjon og nye bedre koblinger, så var problemet borte.

Jeg foreslo selv, i tråden over, feil med termostaten, ved at den hadde for kort intervall (delta t) mellom inn og utkobling, men ved en slik feil så vil den ligge å "pendle" rundt riktig temperatur med korte inn og utkoblinger. I dette tilfellet så slo den seg av og på ved forholdsvis høy temperatur inne i boksen, og da skyldtes det spenningsfall i kabelnettet som følge av for lav kabeldimensjon og for dårlige koblinger. 

Så jo dette alternativet var i alle fall til stede i min båt, nå i dag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...