TideRace Svart Onsdag 14:00 Link til dette innlegget Svart Onsdag 14:00 Har kikket litt på trådens tittel og utgangspunkt. Når en fritidsbåt blir skadet av bølger fra et annet fartøy kan det foreligge grunnlag for å hevde ansvar og eventuelt erstatning både etter erstatningsrettslige prinsipper og i sjølovgivningen. Skadeerstatningsloven paragraf 2-1 er alltid sentral, og slår fast at det må foreligge uaktsomhet fra båtførers side for å komme i juridisk erstatningsansvar: "Den som forvolder skade fortsettlig eller uaktsomt, plikter å erstatte skaden". Samme beskrives i Sjøloven kap.8, paragraf 162; det må foreligge skyld (uaktsomhet) for å kunne kreve erstatningsansvar. Så er det Sjøloven paragraf 163 som beskriver "sammenstøt" ved hendelser hvor det har oppstått skade, men uten at det nødvendigvis har vært fysisk kontakt. Hvis skader har oppstått av store bølger som beviselig er som følge av uforsvarlig manøvrering, vil dette kunne være en aktuell hjemmel. Også "Forskrift om bruk av fritidsfartøy" har en generell hjemmel i paragraf 3 om hensynsfull og aktsom adferd i båt. Men som nevnt i begynnelsen av innlegget vil det være krav om- og graden av skyld, som vil avgjøre om hvorvidt det foreligger ansvar eller ikke. Har du lagt deg til ved leia har du kanskje oppsøkt problemet selv da det er påregnelig at andre båter passerer i stor fart. Videre vil det raskt oppstå krav om bevisbyrde som vil ligge på "den som hevder ansvar ovenfor den annen". Og bevisbyrden i slike saker vil være den samme som i andre juridiske sammenhenger. Ofte vil bevisbyrden stoppe en slik sak ganske raskt. Men skjer skaden etter andres bølger vil huskelista være omtrent slik: 1) Dokumenter skadeomfanget. 2) Dokumenter årsakssammenhengen. 3) Dokumenter og bevis at den andre båtføreren har handlet (grovt) uaktsomt. Vitner, videoopptak, m.m. er gull i en slik situasjon. 4) Og: Ha egen kasko i orden, det er ikke hver gang slike saker fører fram. I praksis må dessverre de fleste skadelidte fikse opp i skadene selv. Sitér dette innlegget Link to post
Havarita Svart Onsdag 16:37 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:37 I tillegg bør liv og helse til egen og andres besetning og passasjerer være 1ste prioritet, deretter å begrense skadeomfanget. Om man så har tid til overs, kan man lete etter videokamera. Dessverre blir derfor sjansen for god dokumentasjon forspillt ved at man utøver god sjømannskap og prioriterer riktig når man står oppe i situasjonen. Men det hender at situasjonen tillater å dokumentere, og det er godt det statueres rettskraftige eksempler. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart Onsdag 16:44 Link til dette innlegget Svart Onsdag 16:44 Vitner kan være like mye verd som videoopptak, ogved sivilrettslige saker holder det med sannsynlighetsovervekt. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.