Arejane Startet Mandag 19:18 Link til dette innlegget Startet Mandag 19:18 Må bytte rorstammetettingene, og må senke rorene nok til å gjøre jobben. Det er "hengende ror", uten feste/støtte i underkant ror. Under oppheng, vist på bilder, går stammen gjennom PSS tetting og ned i hylserøret. Noen som kjenner fabrikat på rorstammeopphenget? Båten er bygget i nærheten av Hongkong, med vestlig utstyr. Er det kun å ta av det rustfrie styrestaget med klave, samt klaven i bronse under, så kan roret senkes? Topp rorstamme med styrestag og oppheng Underside festeplate for oppheng Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Arejane Svart Tirsdag 07:43 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 07:43 Noen av som har tips/forslag? Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Gullfisk Svart Tirsdag 12:48 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:48 Ser jo ut som det gjøres slik du beskriver. At roret hviler på de to delene i bronse med fettsmøring i mellom. Ville støtte op med en jekk under, før jeg løsnet på dette, så det blir en kontrollert nedsenking av rotet. Tetningen sitter i underkant av bildet under innfestingen? PSS forbinder jeg med keramisk tetning. @Chilli Solbris er forhandler av dette mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Chilli Solbris Svart Tirsdag 12:58 Link til dette innlegget Svart Tirsdag 12:58 Det stemmer at jeg har keramisk tegning fra PSS. Vet ikke om det er det som er her. Sitér dette innlegget Mvh Chilli Solbris Båtlivet gir meg de største gleder! Og de største sorger!😂 Trenger du noe? www.solbrismaritime.no Link to post
Arejane Svart Tirsdag 19:19 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Tirsdag 19:19 Takk for bidrag @Gullfisk, da bruker jeg denne fremgangsmåten. Og ja det er keramisk tetting, og service sett til begge ror er levert av @Chilli Solbris, og ligger klart. Tettingen ser slik ut, dog rengjort ved slippsett i fjor. Må bytte belgen og en o-ring, og rengjøring. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Gullfisk Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Av ren nysgjerrighet, er det belgen som lekker? Har ikke greie på keramisk tetning, men trodde dette var forbeholdt ting som roterte mere enn en roraksling? Ikke at jeg tror det er galt, heller overkill, men artig om noen kan noe mere om det, feks @Hulda@Komodo@Chilli Solbris eller andre kan si noe. Ser ut som utgjevningsforbindelsen din trenger litt service for god kontakt. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Uten å gå i detalj, dette bryter med fysikken som styrer bruken av mekaniske (radial) tetninger. Så du har rett i antakelsen @Gullfisk. Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden @Gullfisk belgen lekker ikke, men har lite spenst igjen. Belgen skal gi press mellom den keramiske ringen og den syrefaste ringen estet på selve rorstammen. Ringen på stammen trykkes ned ca en cm, for å gi passende trykk. Rengjorde i fjor "ringene" og babord ble helt tett, mens styrbord lekker noen dråper, ser en liten stripe på dørken. @Hulda og @Gullfisk Det er vel ikke optimal tetting på fritidsbåt med få brukstimer. Blir for lite rotasjon mellom de to ringene som tetter. Men PSS leverer systemet også som tetting for rorstammer. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Arejane Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Men kan det være kun de to klammerne, som hindrer roret i seile til bunns? Det er en del amerikansk utstyr I båten, noen som kjenner til leverandører som kan ha levert dette. Hva heter dette på engelsk for å få et bedre søk? Hvilket moment skal brukes ved montering? Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Hulda Svart 21 timer siden Link til dette innlegget Svart 21 timer siden Ikke misforstå. Er det tett, så gjør tetningene jobben. Hulda har en Volvo-kondom som tetting rundt rorakslingen. Og den har holdt potte tett i 25 år så langt, og det er ikke planer om å skifte denne. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden Arejane skrev for 1 time siden: Men kan det være kun de to klammerne, som hindrer roret i seile til bunns? Det er en del amerikansk utstyr I båten, noen som kjenner til leverandører som kan ha levert dette. Hva heter dette på engelsk for å få et bedre søk? Hvilket moment skal brukes ved montering? Har du forsøkt kontakt med båtprodusenten? Sitér dette innlegget Link to post
Arejane Svart 18 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Gullfisk skrev 1 time siden: Har du forsøkt kontakt med båtprodusenten? Nei, har ikke prøvd. Mener tidlige eier sa der var lite hjelp å få. Men verd et forsøk. Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.