Jump to content

Selene 43. Hvilket fabrikat oppheng rorstamme? Hvordan demontere roret?

Arejane

Recommended Posts

Må bytte rorstammetettingene, og må senke rorene nok til å gjøre jobben.

Det er "hengende ror", uten feste/støtte i underkant ror.

Under oppheng, vist på bilder, går stammen gjennom PSS tetting og ned i hylserøret.

Noen som kjenner fabrikat på rorstammeopphenget? Båten er bygget i nærheten av Hongkong, med vestlig utstyr.

Er det kun å ta av det rustfrie styrestaget med klave,  samt klaven i bronse under, så kan roret senkes?

Topp rorstamme med styrestag og oppheng

20250623_153543.jpg.0337553d4e06d63b6d3e4f468f795cea.jpg

20250623_153622.jpg.c63d50f6c0d5fcdaaf307a07198716e3.jpg

Underside festeplate for oppheng

20250623_153604.jpg.c038e9a257c03d0465f7121207bebd49.jpg

Mh Arejane

Ser jo ut som det gjøres slik du beskriver. At roret hviler på de to delene i bronse med fettsmøring i mellom. Ville støtte op med en jekk under, før jeg løsnet på dette, så det blir en kontrollert nedsenking av rotet. Tetningen sitter i underkant av bildet under innfestingen?

PSS forbinder jeg med keramisk tetning. @Chilli Solbris er forhandler av dette mener jeg. 

Av ren nysgjerrighet, er det belgen som lekker?

Har ikke greie på keramisk tetning, men trodde dette var forbeholdt ting som roterte mere enn en roraksling?

Ikke at jeg tror det er galt, heller overkill, men artig om noen kan noe mere om det, feks @Hulda@Komodo@Chilli Solbris eller andre kan si noe. 
Ser ut som utgjevningsforbindelsen din trenger litt service for god kontakt. 

@Gullfisk belgen lekker ikke, men har lite spenst igjen. Belgen skal gi press mellom den keramiske ringen og den syrefaste ringen estet på selve rorstammen. Ringen på stammen trykkes ned ca en cm, for å gi passende trykk.

Rengjorde i fjor "ringene" og babord ble helt tett, mens styrbord lekker noen dråper, ser en liten stripe på dørken.

@Hulda og @Gullfisk Det er vel ikke optimal tetting på fritidsbåt med få brukstimer. Blir for lite rotasjon mellom de to ringene som tetter. Men PSS leverer systemet også som tetting for rorstammer.

Mh Arejane

Arejane skrev for 1 time siden:

Men kan det være kun de to klammerne, som hindrer roret i seile til bunns?

Det er en del amerikansk utstyr I båten, noen som kjenner til leverandører som kan ha levert dette. 

Hva heter dette på engelsk for å få et bedre søk?

Hvilket moment skal brukes ved montering?

Har du forsøkt kontakt med båtprodusenten?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...