Roger og Olina Startet igår klokken 20:02 Link til dette innlegget Startet igår klokken 20:02 Nå har jeg kommet til kort. For en stund siden kjøpte jeg en batterimonitor fra en selger på Finn.no som var ubrukt. Dette er en TBS Expert Modular med Intelligent Shunt på 600 ampere. Litt bakgrunn: Jeg har to motorer i båten. Styrbord motor lader styrbord batteri, som for det meste brukes til forbruk ombord, med unntak av aktre ankervinsj, trøster. Men det brukes til start av styrbord motor. Batteriet er på 220 Ah. Jeg syntes dette var litt i knappeste laget, og gikk derfor til innkjøp av et ekstra 220 Ah batteri. Deretter kjøpte jeg en 3-trinns bryter for å hindre at batteri 1 (som brukes til start) blir tappet for mye når vi ligger i uthavn. På råd her inne, valgte jeg å installere en BEP VSR for å lade batteri 2, som nå primært brukes til forbruk. I tillegg ønsket jeg en nøyaktig batterimonitor for å ha kontroll på batteri 2 og forbruket, slik at jeg unngår å tappe det for langt ned. Hvordan jeg har koblet opp: - Shunten er koblet slik at minus fra batteri 2 går inn i shunten, og ut fra shunten til forbrukets jord. Minusen fra batteri 1 er koblet på minusen på batteri 2. Når jeg starter motoren, opplever jeg noe rart: monitoren viser at i stedet for å lade, så tappes batteriet med eks -7,5 A. Volt måler 14,45 V. Så det vises riktig. - Når jeg kobler til landstrøm eller solcellepanel, viser monitoren riktig lading. Men så snart jeg starter motoren, viser den motsatt – altså at det ikke lades, men tappes. Jag har også prøvd å koble ut 3-trinns bryteren midlertidig for å utelukke den som årsak, men resultatet er det samme. Jeg har også forsøkt å bytte om på kablene til shunten. Da viste monitoren lading ved motorstart, men når landstrømmen er tilkoblet, viser den at batteriet tappes. Ytterligere info: Det er en indikatorlampe på shunten som blinker grønt, noe som ifølge manualen er riktig. Jeg har gått gjennom menyene på monitoren flere ganger for å finne innstillinger for shunten, men uten hell – det finnes ingen egne innstillinger for dette. Så nå er jeg rimelig rådvill. Hva kan jeg gjøre for å finne ut av dette? Tips mottas med stor takk Mvh, Roger Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart igår klokken 20:31 Link til dette innlegget Svart igår klokken 20:31 Det kan høres ut som om minus fra dynamo går direkte til minus på batteriet, og ikke via shunten. Kun shunten skal være koplet til batteri minus, minus til forbruk og lading skal være tilkoblet andre siden av shunten. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Roger og Olina Svart igår klokken 20:42 Emnestarter Link til dette innlegget Svart igår klokken 20:42 Brigg skrev 7 minutter siden: andre siden av shunten. Takk for tilbakemelding. Litt usikker på hva du mener. Men minus på batteri 1, er koblet til blokka på motoren. Så går det en minus fra batteri 1 til minus på batteri 2. Denne går ned på venstre side av shunten. Så går det en minus fra høyre side på shunten som går til minus "tavla" til forbruk. Det går ingen minus kabel fra dynamo til shunten. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart igår klokken 20:46 Link til dette innlegget Svart igår klokken 20:46 Roger og Olina skrev Just now: Så går det en minus fra batteri 1 til minus på batteri 2. Dersom minuskoblingen mellom batteri 1 og 2 er koblet direkte på minus på batteri 2 og ikke på «yttersiden» av shunten er dette årsaken. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Vestkystseiler Svart igår klokken 23:23 Link til dette innlegget Svart igår klokken 23:23 Hva mener du med venstre og høyre side av shunten? Dersom det er batteri 2 som skal overvåkes, er det bare minus til batteri 2 som skal til ene siden av shunten, alle andre minustilkoblinger skal være på motsatt side av shunten. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 23 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Brigg skrev for 3 timer siden: yttersiden» av shunten er dette årsaken Jeg har forsøkt det også. Med samme resultat Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 23 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Vestkystseiler skrev 1 time siden: andre Vestkystseiler skrev 1 time siden: alle andre minustilkoblinger skal være på motsatt side av shunten De skal være på samme side som minus forbrukslån skinne er? Det har jeg også forsøkt, uten at det har hjulpet noe dessverre. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Kan du legge ut et koblingsskjema? Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 22 timer siden Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Du sier at spenningen når motoren går er 14.45 volt. Hvordan måler du denne? Prøv og mål spenningen med et multimeter direkte på polene til batteri 2 når motoren går. Det er teknisk umulig at batterispenningen er 14.45 volt samtidig som batteriet tappes med 7.5 A. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 22 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22 timer siden Jeg skal forsøke å lage ett koblingsskjema. Men det får bli seinere. Nå er det loppekassa her Sitér dette innlegget Link to post
J-Å Svart 19 timer siden Link til dette innlegget Svart 19 timer siden Roger og Olina skrev for 8 timer siden: Minusen fra batteri 1 er koblet på minusen på batteri 2. Jeg tror det er feilen, hvis du skal monitorere batteri 2, så skal det kun være én kobling til minus batteri 2, og den skal komme fra shunt, hvor heller ingenting annet skal være koblet til den siden. Minus batteri 1 (og motorblokk) kobles på motsatt side av shunt (sammen med alle andre minus). Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 18 timer siden Link til dette innlegget Svart 18 timer siden Vestkystseiler skrev for 4 timer siden: Det er teknisk umulig at batterispenningen er 14.45 volt samtidig som batteriet tappes med 7.5 A. Ja det er teknisk umulig, men samtidig en helt naturlig måling når minus fra dynamo kommer direkte inn på batteriet og ikke via shunten. Vi er vel tre som påpeker dette her nå, så vi får håpe at TS tar seg tid til å lese hva vi skriver når han våkner og er uthvilt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Hulda Svart 17 timer siden Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Da blir Hulda nr. 4 som påpeker det samme. Fint om du ikke blander begrepene 'minus' og 'jord'. Hobbyelektrikeren sporer av. Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 17 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17 timer siden Brigg skrev 45 minutter siden: TS tar seg tid til å lese hva vi skriver Det gjør han absolutt og setter veldig pris på gode forslag. Tar meg en tur i båten å tester før jeg går på kontoret i dag. For dette har irritert meg veldig... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 16 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 16 timer siden Takker og bukker. Nå har jeg fulgt beskrivelsen fra dere til punkt og prikke. Så nå fungerer det slik det skal. Så igjen, takk Mvh, Roger Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.