Jump to content

Ny Batterimonitor viser at batteriet tappes for strøm i stede for at det lades når jeg starter.

Roger og Olina

Recommended Posts

Nå har jeg kommet til kort. For en stund siden kjøpte jeg en batterimonitor fra en selger på Finn.no som var ubrukt.

Dette er en TBS Expert Modular med Intelligent Shunt på 600 ampere.

Litt bakgrunn:
Jeg har to motorer i båten. Styrbord motor lader styrbord batteri, som for det meste brukes til forbruk ombord, med unntak av aktre ankervinsj, trøster. Men det brukes til start av styrbord motor.

Batteriet er på 220 Ah. Jeg syntes dette var litt i knappeste laget, og gikk derfor til innkjøp av et ekstra 220 Ah batteri.

Deretter kjøpte jeg en 3-trinns bryter for å hindre at batteri 1 (som brukes til start) blir tappet for mye når vi ligger i uthavn. På råd her inne, valgte jeg å installere en BEP VSR for å lade batteri 2, som nå primært brukes til forbruk. I tillegg ønsket jeg en nøyaktig batterimonitor for å ha kontroll på batteri 2 og forbruket, slik at jeg unngår å tappe det for langt ned.

Hvordan jeg har koblet opp:
- Shunten er koblet slik at minus fra batteri 2 går inn i shunten, og ut fra shunten til forbrukets jord.  Minusen fra batteri 1 er koblet på minusen på batteri 2.

Når jeg starter motoren, opplever jeg noe rart: monitoren viser at i stedet for å lade, så tappes batteriet med eks -7,5 A. Volt måler 14,45 V.  Så det vises riktig.
- Når jeg kobler til landstrøm eller solcellepanel, viser monitoren riktig lading. Men så snart jeg starter motoren, viser den motsatt – altså at det ikke lades, men tappes.

Jag har også prøvd å koble ut 3-trinns bryteren midlertidig for å utelukke den som årsak, men resultatet er det samme.  
Jeg har også forsøkt å bytte om på kablene til shunten. Da viste monitoren lading ved motorstart, men når landstrømmen er tilkoblet, viser den at batteriet tappes.

Ytterligere info:
Det er en indikatorlampe på shunten som blinker grønt, noe som ifølge manualen er riktig.  
Jeg har gått gjennom menyene på monitoren flere ganger for å finne innstillinger for shunten, men uten hell – det finnes ingen egne innstillinger for dette.

Så nå er jeg rimelig rådvill. Hva kan jeg gjøre for å finne ut av dette?  

Tips mottas med stor takk  

Mvh, Roger

3b748eba-3607-43a0-958a-fba8f9e976ee.jpg

335cd39d-4782-4a97-9d02-606afd4eb4cb.jpg

557847dd-2af0-40bd-8b66-1103af90cae5.jpg

f0589cf2-468a-44b6-8a04-edd718525f72.png

Det kan høres ut som om minus fra dynamo går direkte til minus på batteriet, og ikke via shunten. Kun shunten skal være koplet til batteri minus, minus til  forbruk og lading skal være tilkoblet andre siden av shunten. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Brigg skrev 7 minutter siden:

andre siden av shunten. 

Takk for tilbakemelding.

Litt usikker på hva du mener. Men minus på batteri 1, er koblet til blokka på motoren. Så går det en minus fra batteri 1 til minus på batteri 2. Denne går ned på venstre  side av shunten. Så går det en minus fra høyre side på shunten som går til minus "tavla" til forbruk. Det går ingen minus kabel fra dynamo til shunten. 

Roger og Olina skrev Just now:

Så går det en minus fra batteri 1 til minus på batteri 2.

Dersom minuskoblingen mellom batteri 1 og 2 er koblet direkte på minus på batteri 2 og ikke på «yttersiden» av shunten er dette årsaken. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

Roger og Olina skrev for 8 timer siden:

Minusen fra batteri 1 er koblet på minusen på batteri 2.

Jeg tror det er feilen, hvis du skal monitorere batteri 2, så skal det kun være én kobling til minus batteri 2, og den skal komme fra shunt, hvor heller ingenting annet skal være koblet til den siden. Minus batteri 1 (og motorblokk) kobles på motsatt side av shunt (sammen med alle andre minus). 

Vestkystseiler skrev for 4 timer siden:

Det er teknisk umulig at batterispenningen er 14.45 volt samtidig som batteriet tappes med 7.5 A.

Ja det er teknisk umulig, men samtidig en helt naturlig måling når minus fra dynamo kommer direkte inn på batteriet og ikke via shunten. Vi er vel tre som påpeker dette her nå, så vi får håpe at TS tar seg tid til å lese hva vi skriver når han våkner og er uthvilt. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...