Mr.Thomas Startet 2.Juli Link til dette innlegget Startet 2.Juli Jeg har i år blitt nybakt båteier. En Risør 27, som har plass til alle 4 i familien. Hentet skuta 25.6, fra Langesund. Denne tråden blir antagelig 50/50 prosjekt og blogg. Jeg er helt fersk som båteier. Jeg har vært noe på vannet før, men er å anse som fersk amatør. Det var hyggelig med hjelp fra Langesund og til Fredrikstad . Kort om skuta: den er angeivelig fra 1977, eller deromkring. Dieselmotor, en 2015 volvo penta d2. Den går stille og fint, men har en ambisjon om å dempe den enda mer. Den har innlagt septik. I tillegg er det både kaldt og varmt vann. Dusj på badeplattformen. Soveplass til 6, 8 om man virkelig vil. I dag ble stereoanlegget koblet opp og smurt opp stangen til salongbordet. Ganske høyt opp på listen er det å ordne koppholdere. Jeg har gått i fella med land rover prosjekter før og merker det er like før jeg gjør det her og. En kabelskinne langs styrbord ville gjort en del fremtidig arbeid lettere 😅 Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 2.Juli Link til dette innlegget Svart 2.Juli Grattis med ny båt ! Hadde selv en Risør 27 i mange år mens barna var små og det er en ypperlig familiebåt med utrolig mye stuplass. Likte at man kunne ha 4 køyer klare uten å måtte rydde vekk og legge tilbake sengetøy. Det brede dollbordet er også et pluss, god plass til store og små føtter. Håper dere får mange gode turer med skuta ! Sitér dette innlegget Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Mr.Thomas Svart 4.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli Takluka Til cabin foran rikker seg ikke. Jeg er på jobb så får ikke tatt bilde akkuratt nå, men er det noen som har erfaring med dette? Det er en luke du kan dytte opp både foran og bak. Har det noe for seg å forsøke å ta den av for å pusse og smøre? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 4.Juli Link til dette innlegget Svart 4.Juli Kan være en låseskrue på innsiden? Sitér dette innlegget Link to post
Mr.Thomas Svart 4.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli Det er er låseskrue der, men jeg tok den helt ut og det rikket seg fortsatt ikke. Jeg vet ikke hvor mye den tåler, men jeg tok i det jeg følte var trygt. Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 4.Juli Link til dette innlegget Svart 4.Juli Takluken kan være litt hard på disse hvis den er original. Jeg måtte bruke litt makt på min også. Prøv å gi den et lite slag på stangen som ligger på tvers av der du vil åpne, f.eks fremme. Kan være den har "klistret" seg litt fast dersom den ikke har vært i bruk på en god stund. Når den er åpnet så skader det ikke å smøre litt. Sitér dette innlegget Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Mr.Thomas Svart 4.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 4.Juli Det skal testes til uken. tusen takk 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Mr.Thomas Svart 9.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Juli Da har det blitt oppdaget partikler i kaldtvannet. Jeg antar at det er belegg i tanken. Så langt virker det som prosedyren er oppvasktabletter for å løsne drit, deretter klor, for å så skylle til klorsmaken er borte? Testet varmtvannet, og det skummet veldig og hadde en lukt. Min første tanke var eksos i berederen? Er det noen som vet mer om dette? En annen og litt " artig" utfordring er: Den har septiktank. Jeg har ikke funnet et sted langs dollbord for å tømme. Jeg mener å ha noe i retning av at Den OGSÅ kan kjøre septik rett ut i sjøen via pumpe. Den har selvfølgelig ikke tankmåler på septik, så jeg vet ikke hvor full den er. Det virker heller ikke som at det er liv i pumpen som skal tømme ut i sjøen. Det ble kjørt en test et godt stykke ut. Dette ser ut til å være noe skikkelig drit og må undersøkes mer. Vi var på en 8 timers tur i går. Startet dagen med diesel måler på full tank. Da vi skulle starte båten etter pause halvveis, så viste måleren plutselig at den var på reservetank. Etter en god stund krøp den litt opp. Håper dette bare er feil på måler. Selger sa at den ble levert med full tank. Stereon er koblet og fungerer, så jeg kan jo ha musikk mens jeg koser meg med septikslanger... Tips mottas med takk! Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 9.Juli Link til dette innlegget Svart 9.Juli Mr.Thomas skrev for 1 time siden: Startet dagen med diesel måler på full tank. Da vi skulle starte båten etter pause halvveis, så viste måleren plutselig at den var på reservetank. Etter en god stund krøp den litt opp. Håper dette bare er feil på måler. Selger sa at den ble levert med full tank. Det fikk jeg beskjed om en gang å. Lå brått å ventet på redningskøyta i Drøbakk med tom tank. Viste seg at målerarmen i tanken hadde bruket, og viste helt feil nivå. Så ville nok sjekket det opp. Sitér dette innlegget Link to post
Mr.Thomas Svart 10.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Juli Da fungerer takluken og er smurt opp. Bedre inneklime for de i familien som er litt sensitive for reisesyke. Septik: Jeg kikket da jeg kjøpte, men ikke grundig nok. Jeg har slange fra toalett og til tank. Fra tank og ut bunn/skrog. I tillegg så er den siste slangen lufting, tror jeg. Det er en tynn slange på toppen av tanken som går ut skroget. Hvis jeg nå har forstått riktig, så trenger jeg å montere et T - munnstykke på slangen som tømmer septik ut av skroget. Deretter føre en slange fra dette munnstykke og til dollbord? Slik at det er mulig for pumping? Litt usikker på når jeg starter jobben, men tanken så langt er å pumpe en del eddik inn i systeme og la det virke. I to omganger, for å rense. Avløpsslangene inn og ut av tanken ser gamle ut, vurderer å bytte dem i samme slengen. Tar gjerne imot innspill og evnt linker til hva jeg trenger. Jeg vet ikke hva alle deler heter, vet heller ikke hva som er standard mål på koblinger osv. For første gang siden kjøp måtte jeg fylle på med grease til propell akselen. Er det forskjellig kvalitet på disse? BT sitt virker mye mykere enn det som var i den fra før? Forsåvidt første gang jeg har måttet lense og, men det var ikke mye. Den virker ganske tett. Båten har et bryterpanel, dette ser helt likt ut: https://www.westsystem.no/produkt/bryterpanel-modell-4/?gad_source=1&gad_campaignid=17191378700&gclid=CjwKCAjwyb3DBhBlEiwAqZLe5Me59YELSkhdJWvyfDK48vmtIfeNr8IMsO2jtFTRhIvheJHgzrJw8xoC59wQAvD_BwE En av sikringene tror jeg har gått. Selvølgelig den til lensepumpe. Jeg har blitt fortalt av en at man egentlig bare skal kunne skru på " lokket" til sikringen igjen, men det går ikke. Er det noen som vet mer om disse? Lokket er løst, lar seg ikke fest og jeg ser en liten metall sak nedi der, som kanskje er mulig å få opp med pinsett. Sitér dette innlegget Link to post
Trawler 42 Svart 10.Juli Link til dette innlegget Svart 10.Juli Mr.Thomas skrev for 12 timer siden: Da fungerer takluken og er smurt opp. Bedre inneklime for de i familien som er litt sensitive for reisesyke. ått. Selvølgelig den til lensepumpe. Jeg har blitt fortalt av en at man egentlig bare skal kunne skru på " lokket" til sikringen igjen, men det går ikke. Er det noen som vet mer om disse? Lokket er løst, lar seg ikke fest og jeg ser en liten metall sak nedi der, som kanskje er mulig å få opp med pinsett. Bra at takluken er i drift igjen. "Lokket" til sikringen som du nevner har et spor til skrujern og når man har plassert ny sikring i så monteres den ved å trykke litt ned (den skal være fjærbelastet) og så vris den til låse stilling. Sitér dette innlegget Hui 900 FB m/Kad43 kompressor + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking Hjemmehørende i Kristiansand S Link to post
Mr.Thomas Svart 27.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli Fikk ordnet sikringen og tror det fungerer som det skal. Måtte bytte til en av de ubrukte punktene, fordi det ene lokket fikk jeg ikke til å sitte. Var en tur i båten i går og plutselig var det null strøm. Ikke noe reaksjon ved påkobling av verken forbruk eller start batteri. Det kan se ut som forbruksbatteriene har gåttt tom i et forsøk på å lade startbatteriet. I dag har jeg koblet ifra batteriene og separert dem. Start batteriet har ladet til 12,25v, målt med biltema multimeter. Da kunne jeg se det telle ned 12,25- 12,24 - 12,23, etc. Det kan hende det er pga bt multimeter, men forhåpentligvis er det så enkelt som å bytte startbatteri. Nå lader forbruksbatterier over natten og alle måles i morgen. Fikk startet båten og målt spenning fra dynamo, som er 13,40. Krysser fingrene for en enkel fix. På tur forrige helg skulle vi varme pølser på kokeapparatet i båten, wallas 900. Det startet, jeg fikk varme. Stekte 4 pølser, så takket det for seg. Masse røyk rundt apparatets base. Det er montert eksos til apparatet, men har ikke sett røyk gå ut der. Tok apparatet ut istad for å se hvor røyken kommer fra, men nå tenner det ikke. Litt usikker på hva jeg skal gjøre med det videre. Tips eller erfaringen? Vet noen om hvem som kan ta service på en slik en? Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 27.Juli Link til dette innlegget Svart 27.Juli Basert på egen erfaring med wallas kokeapparat så bør du sjekke at det er høy nok spenning frem til apparatet (jeg la opp 6 kvadrat ledning fra sikringsrekke til apparat for å redusere spenningsfall) og at returslangen for parafin har jevnt fall tilbake til kanne/tank. Dette løste problemet med røyk(parafindamp) fra undersiden av apparatet og problem med manglende tenning av apparatet. Sitér dette innlegget Link to post
Mr.Thomas Svart 28.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli 19 hours ago, Fiks said: Basert på egen erfaring med wallas kokeapparat så bør du sjekke at det er høy nok spenning frem til apparatet (jeg la opp 6 kvadrat ledning fra sikringsrekke til apparat for å redusere spenningsfall) og at returslangen for parafin har jevnt fall tilbake til kanne/tank. Dette løste problemet med røyk(parafindamp) fra undersiden av apparatet og problem med manglende tenning av apparatet. Takk, det skal jeg se nærmere på. Sitér dette innlegget Link to post
Mr.Thomas Svart 28.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Juli Nettopp sjekket båten. Forbruksbatteriene har stått til lading over natten, begge målte nå 6,6v. Da tipper jeg at startbatteriet har forsøkt å lade disse. Jeg har lyst til å koble slik at strøm kun kan gå fra forbruk og til startbatteri. Jeg krysser fingrene og håper at nye forbruksbatterier løser alt. Startbatteri målte 11,9v, så det har vært noe fall der og. Det batteriet kunnet ha fått lade mer, så nå står det til lading over natten. Hvor mye forbruksstrøm trenger jeg? Dette kan jeg for lite om. Tror det som sitter i er 2×110ampere batterier. Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 29.Juli Link til dette innlegget Svart 29.Juli Mr.Thomas skrev for 13 timer siden: Hvor mye forbruksstrøm trenger jeg? Dette kan jeg for lite om. Tror det som sitter i er 2×110ampere batterier. Jeg hadde 2x110Ah i min 27 foter da vi brukte den til overnatting, og det holdt greit til mitt bruk. Jeg vet ikke hvordan det er lagt opp i din båt, men du bør ha et skille som hindrer den ene banken i å trekke ned den andre. Enten helt manuelt, eller ved hjelp av et voltsensitivt rele etc. Hos meg er bankene helt adskilt, med hver sin hovedbryter og ingen mellomkopling. Ladingen tar et BEP VSR seg av, det kopler sammen på 13,8 volt og skiller bankene på 12,8 volt. Enkelt og greit, jeg slipper å gjøre noe som helst. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Mr.Thomas Svart 10.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August Jeg har glemt å oppdatere, men skuta fungerer igjen. Det ble 2 stk 115ah batterier( exige?) Fra bilxtra. Nå fungerer den tilsynelatende som den skal. Det har tilogmed vært liv i septikpumpen. Nå mangler det i grunn bare å få tømt vanntanken og kloret denne. Er fortsatt ikke venn med wallas, men har heller ikke hatt tid til å kikke mer på det ennå. Har fått vasket ombord og jeg er litt i tvil om hvilket år det ble gjort sist. Men, nå er det en ny start på bedre vedlikehold 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August Du har hatt en bratt erfarings kurve, som ny båteier. men du har iallfall pågangsmot. Lykke til med noesom blir en god båt snart. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
Mr.Thomas Svart 10.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August Jeg har hatt land rover i noen år, så startet ikke helt på bar bakke 😉 Fått kikket på wallas apparatet i dag. Det tenner, så jeg antar at det ikke tente på grunn av batteriproblemet. Tok det ut og kikket mens det gikk, det er jo bare koblet eksos til den ene brenneren...... så 50% av eksosen går inn i båten. Jeg antar dette blir en kronglete, men enkel fiks. Få en y kobling til eksisterende eksos og koble på den brenneren som mangler eksos. Gleder meg til å gjøre mer kosejobb med treverk og få det fint 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 10.August Link til dette innlegget Svart 10.August Mr.Thomas skrev 1 time siden: Fått kikket på wallas apparatet i dag. Det tenner, så jeg antar at det ikke tente på grunn av batteriproblemet. Tok det ut og kikket mens det gikk, det er jo bare koblet eksos til den ene brenneren...... så 50% av eksosen går inn i båten. Jeg antar dette blir en kronglete, men enkel fiks. Få en y kobling til eksisterende eksos og koble på den brenneren som mangler eksos. Gleder meg til å gjøre mer kosejobb med treverk og få det fint 😊 Wallas kokeapparatet har kun en brenner under venstre plate. Høyre plate varmes av eksosgassen før den går ut i eksosslangen. Se bruksanvisning og installasjonsmanual her: Wallas Sitér dette innlegget Link to post
Mr.Thomas Svart 10.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.August Spesielt, jeg må visst undersøke mer. Fra det jeg kunne se, var det slik: Fra høyre plate var det koblet eksos som gitt ut igjennom skroget. Fra venstre går det en eksos slange, omtrent som en U, hvor stussen var åpen ut under skapet der den er montert. Jeg skal studere litt mer. Bilder kommer. Takk for linken 😊😊 Sitér dette innlegget Link to post
Mr.Thomas Svart 24.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August Jeg er som alltid treg, men: Det ser ut til at mine wallas kokeplater har separat eksos. Det virker å være orginalt. Eksos fra venstre plate gjør i en litt fancy U og går ut i skroget, mens den høyre er påkoblet eksos og går ut av båten via egen eksos slange. På det ene bildet ser man slange ut av venstre brenner og platen den er koblet på, hvor det kommer ut eksos. Det ser ikke ut til åvære en måte å koble eksos fra venstra plate inn på høyre plate. Og apparatet er merket med wallas safeflame 900. Jeg håper det er noen flere lure tips der ute 😊 Sitér dette innlegget Link to post
Hakkannen Svart 24.August Link til dette innlegget Svart 24.August Kjekk og praktisk båt du har fått deg Kan ikke si så mye om Wallasen din, men når det gjelder vanntanken, har du mulighet for adkomst til denne, via mannhull? Rett etter jeg kjøpte båten jeg har nå fikk rusk jeg i tannkosten. Fysj. Da viste det seg å være en form for alger/mikroorganismer som over tid hadde lagt seg på veggene og bunnen i tanken, i tillegg (selvfølgelig) inni alle slanger til tappepunktene. Enkelte slanger er delvis gjennomsiktige, kunne se ting løsne inni der ved å klemme på slangene. Ekkelt. Gjerne ikke direkte farlig, men irriterende, så måtte ta tak. Løsningen for min del ble å åpne mannlokkene til tanken og bruke en ny oppvaskkost til å løsne det verste, så langt jeg kom til. Så løste jeg opp noen oppvaskmaskintabletter (pulver fungerer også fint) i varmt vann, heiv dette i tanken, toppet tanken med kaldt vann og tappet så i alle tappepunkt (kraner, dusj, dass, osv.) slik at løsningen også kunne få gjøre jobben i slangene. Lot dette få stå en stund, mulig det ble et døgn eller to, det husker jeg ikke. For å spare vannpumpa stakk jeg en nedsenkbar pentrypumpe ned i tanken via et av mannhullene og tømte tanken. Fylte den så opp igjen og tappet den på nytt. Så en runde med vann iblandet Klorin. Brukte vel 2-3 flasker på 300-liters tank, og tappet alle tappepunkt for å få herligheten inn i slangene. Dette fikk også stå et par dager, før skylling flere ganger, til klorlukta forsvant. Etter behandlingen ble både tank og slanger gullende rene, uten noen form for synlig belegg. Sitér dette innlegget Link to post
Fiks Svart 24.August Link til dette innlegget Svart 24.August Hei, "Eksosrøret" fra venstre plate er inntaksrøret for forbrenningsluft. Dette rører er koblet til forbrenningsluftviften. Har du et bilde av kokeapparatet fra toppen, det ser ut som at installasjonen ikke er iht. manual. Det skal være en luftspalte i benkeplaten i bakkant av apparatet, Se bildet under av et Wallas 90 apparat der denne viser som en linje mellom aluminiumsprofilene. Det er også viktig at det er god luftilgang i skapet der apparatet er installert, se krav i manual. En oppgradering av installasjonen iht. manualen løste problemene jeg hadde med mitt kokeapparat. Sitér dette innlegget Link to post
Mr.Thomas Svart 24.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.August Hmm, Det du forteller er luftinntak, der kommer det ut røyk, noe som virker kontraproduktivt. Denne slangen er bare ut i skroget, det er jo en del luft å ta av der ( romslig ubrukt rom). Hva med evnt kombinasjonsfeil, defekt for renningsluftvifte og feil montert inntak? Takk for innspill rundt tanken, det har jeg ikke sett etter. Det ble helt på eddik som har ligget der noen uker nå 😅 har vært for opptatt med andre ting Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.