Jump to content

Ny båt, Risør 27

Mr.Thomas

Recommended Posts

Jeg har i år blitt nybakt båteier. En Risør 27, som har plass til alle 4 i familien. Hentet skuta 25.6, fra Langesund. Denne tråden blir antagelig 50/50 prosjekt og blogg.

Jeg er helt fersk som båteier. Jeg har vært noe på vannet før, men er å anse som fersk amatør. Det var hyggelig med hjelp fra Langesund og til Fredrikstad . 

Kort om skuta: den er angeivelig fra 1977, eller deromkring.

Dieselmotor, en 2015 volvo penta d2. Den går stille og fint, men har en ambisjon om å dempe den enda mer.

Den har innlagt septik.

I tillegg er det både kaldt og varmt vann. 

Dusj på badeplattformen.

Soveplass til 6, 8 om man virkelig vil.

I dag ble stereoanlegget koblet opp og smurt opp stangen til salongbordet. 

Ganske høyt opp på listen er det å ordne koppholdere.

Jeg har gått i fella med land rover prosjekter før og merker det er like før jeg gjør det her og. En kabelskinne langs styrbord ville gjort en del fremtidig arbeid lettere 😅

20250628_163346.jpg

20250628_163331.jpg

Grattis med ny båt !

Hadde selv en Risør 27 i mange år mens barna var små og det er en ypperlig familiebåt med utrolig mye stuplass.

Likte at man kunne ha 4 køyer klare uten å måtte rydde vekk og legge tilbake sengetøy.

Det brede dollbordet er også et pluss, god plass til store og små føtter.

Håper dere får mange gode turer med skuta ! :tommel_opp:

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Takluken kan være litt hard på disse hvis den er original.

Jeg måtte bruke litt makt på min også. Prøv å gi den et lite slag på stangen som ligger på tvers av der du vil åpne, f.eks fremme.

Kan være den har "klistret" seg litt fast dersom den ikke har vært i bruk på en god stund. Når den er åpnet så skader det ikke å smøre litt.

42 Trawler Europa Style 2 x 180 hk Cummins m/turbo + 11' Rib m 10hk(15) Mercury Viking

Hjemmehørende i Kristiansand S

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...