n5k Startet Torsdag 07:26 Link til dette innlegget Startet Torsdag 07:26 Kjøpte en gammel Wiking 28ac for noen uker siden, og sliter med dårlig flow gjennom sjøvannsfilteret, og dermed litt høy temperatur om jeg drar på. Har bytta impeller, og sjekka og rensa sjøvannsfilteret. Har testa å stenge inntakene, fylle filteret med vann, og starte motoren - da svelger den unna, mens jeg står med bøtte og etterfyller, men det går ikke fort. Ser at det forsvinner vann ut i slangen som går inn på eksosen også. Så da oppstår det et par spørsmål - spesielt fra meg, som egentlig ikke skjønner opp og ned på en motor. Først av alt - hvor stor gjennomstrømming skal det være fra sjøvannsfilteret? Noen som har en video der man ser flowen? Hadde vært greit å se for sammenligning. Er det like stor gjennomstrømming ved tomgang på kaien som ute på sjøen i f.eks. 10 knop? Må motoren bli varm før den begynner å strømme skikkelig? Filteret har jeg klart å identifisere som Vetus 525, om det skulle ha noe å si. Ringte og snakket med et verksted jeg fikk tips om, og hørte om de kunne kjøre gjennom noe godstoff i systemet. Han som tipset meg sa det kunne være lurt, for å fjerne eventuelle avleiringer osv. som kan ligge på saltvannssiden. De hadde såklart ikke kapasitet til å se på det, men han sa også at han tvilte på det var der problemet lå. Hvorfor han tvilte fikk jeg ikke svar på, men jeg tenker at det kan vel ikke skade å rense opp uansett? Gudene vet når det ble gjort sist. Hvilket stoff kjøper jeg, og hvordan går jeg fram? Han jeg snakket med sa at han pleide å bruke sitronsyre. Så neste spørsmål - etter litt lesing her inne så har jeg kommet fram til at jeg må sjekke anodene i motoren også. Så da er spørsmålet: hvor finner jeg disse? Og hvor mange er det snakk om? Alt av tips og triks som kan sjekkes for en nybegynner settes stor pris på! Sitér dette innlegget Link to post
Mr_Stian Svart 23 timer siden Link til dette innlegget Svart 23 timer siden Problemet ditt er nok at en eller flere av kjølerne dine er tette av avleiringer. Nå kjenner jeg ikke din motor men du har gjerne en oljekjøler, varmeveksler, giroljekjøler og en aftercooler. Alle disse kan være synderen til dårlig flow. Å rense de med system rens kan hjelpe men tipper du har såpass restriksjoner at du bør åpne og rense. Vedlagt bilde er fra giroljekjøler på den ene motoren min. Sitér dette innlegget Link to post
owie Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Har du ingen i båthavna du kan spørre om litt hjelp, for en som ser opp ned på en motor et dette i grunn en grei sak, kan det ligge rester av zink noen plass som blokkerer flowen til sjøvann, ta ut annodene ta av slanger og se om åpningene ser tette ut. Annodene for sjøvann er på punkt 3, 4 og 6. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.