Jump to content

Volvo Penta TAMD60B - dårlig flow gjennom sjøvannsfilteret


n5k

Recommended Posts

Kjøpte en gammel Wiking 28ac for noen uker siden, og sliter med dårlig flow gjennom sjøvannsfilteret, og dermed litt høy temperatur om jeg drar på.

Har bytta impeller, og sjekka og rensa sjøvannsfilteret. Har testa å stenge inntakene, fylle filteret med vann, og starte motoren - da svelger den unna, mens jeg står med bøtte og etterfyller, men det går ikke fort. Ser at det forsvinner vann ut i slangen som går inn på eksosen også.

Så da oppstår det et par spørsmål - spesielt fra meg, som egentlig ikke skjønner opp og ned på en motor.

Først av alt - hvor stor gjennomstrømming skal det være fra sjøvannsfilteret? Noen som har en video der man ser flowen? Hadde vært greit å se for sammenligning. Er det like stor gjennomstrømming ved tomgang på kaien som ute på sjøen i f.eks. 10 knop? Må motoren bli varm før den begynner å strømme skikkelig? Filteret har jeg klart å identifisere som Vetus 525, om det skulle ha noe å si.

 

Ringte og snakket med et verksted jeg fikk tips om, og hørte om de kunne kjøre gjennom noe godstoff i systemet. Han som tipset meg sa det kunne være lurt, for å fjerne eventuelle avleiringer osv. som kan ligge på saltvannssiden. De hadde såklart ikke kapasitet til å se på det, men han sa også at han tvilte på det var der problemet lå. Hvorfor han tvilte fikk jeg ikke svar på, men jeg tenker at det kan vel ikke skade å rense opp uansett? Gudene vet når det ble gjort sist. Hvilket stoff kjøper jeg, og hvordan går jeg fram? Han jeg snakket med sa at han pleide å bruke sitronsyre.

 

Så neste spørsmål - etter litt lesing her inne så har jeg kommet fram til at jeg må sjekke anodene i motoren også. Så da er spørsmålet: hvor finner jeg disse? Og hvor mange er det snakk om?

Alt av tips og triks som kan sjekkes for en nybegynner settes stor pris på! 

Link to post

Problemet ditt er nok at en eller flere av kjølerne dine er tette av avleiringer. Nå kjenner jeg ikke din motor men du har gjerne en oljekjøler, varmeveksler, giroljekjøler og en aftercooler. Alle disse kan være synderen til dårlig flow. Å rense de med system rens kan hjelpe men tipper du har såpass restriksjoner at du bør åpne og rense. Vedlagt bilde er fra giroljekjøler på den ene motoren min. 

IMG_0539.jpeg

Link to post

 

Har du ingen i båthavna du kan spørre om litt hjelp,  for en som ser opp ned på en motor et dette i grunn en grei sak,  kan det ligge rester av zink noen plass som blokkerer flowen til sjøvann, ta ut annodene ta av slanger og se om åpningene ser tette ut.

Annodene for sjøvann er på punkt 3, 4 og 6.

 

Screenshot_20250704_230400_Adobe Acrobat.jpg

Link to post

Takker for svar!

@owie Jeg har en kar som hjelper meg mye, men han er fire uker på sjøen nå, hehe, så det er begrensa med fysisk veiledning. Men takk for tegning - den hjalp masse - tegningene og bildene jeg har funnet til nå har sett ut som de var scanna i 1985, eller noe, og umulige å tyde når man zoomer inn. Nå har jeg funnet fire anoder, og da tror jeg jeg kan si meg fornøyd - de tre på tegningen og en til.

 

I følge Google og ChatGPT - som bare har gitt meg generelle svar, eller svar om helt andre motorer enn jeg har søkt på, så skulle det være to anoder. Jeg har funnet tre små og en stor, og alle er nesten vekktæret. Sikkert fordi båten nesten ikke har vært i bruk de to siste årene, kan jeg tenke meg. Så nå må jeg bare finne ut hvilke det er, og svinge innom Maritim senere og få kjøpt nye.

Link to post

Får du mye hvit "eksos" bak båten når motor begynner å bli veldig varm? Hvis røyk som forsvinner bare noen meter bak båten? Det kan tyde på at det er varmt saltvann, ig da er flow ofte dårlig i sjøvannssløyfen.

 

Dersom det ikke er hvit røyk som fprvinner raskt kan det være dårlig flow i kjølevæske-sløyfen.

 

Årsaker til dårlig flow i sjøvannssløyfen kan være:

- Dårlig impeller

- rester av gammel impeller et sted som tetter for flow (har din motor sjøvannsfilter før eller etter sjøvannspumpen?)

- tett varmeveksler

- tett oljekjøler

- tett intercooler

- tett eksoskne/ eksoskrok

- slange som tetter seg (men skjer hovedsaklig ved varm motor)

- tett i drev (men du har aksling)

 

Ja, flow er vesentlig lavere ved tomgang enn ved høyere turtall. Sjøvannspumpen påvirkes direkte av turtall på motor.

 

Når jeg tenker etter håper jeg du har sjøvannsfilter før sjøvannspumpe, i og med at du har helt ned vann i sjøvannsfilteret mens motoren har gått, og det ikke har kommet vann i filteret fra pumpen.

 

Det som krever minst mekking er å prøve syrebehandling.  Bruk av System Rens er nok den tryggeste. Finnes også andre løsninger.

 

Da ville jeg gjort følgende: 

- Funnet dimensjonen på slangen som går inn på sjøvannspumpen, ig kjøpt et par meter av den (men kan kjøpes billigversjon, bare den ikke suges flat). 

- Funnet dimensjonen på slangen som går til eksoskne, og kjøpt tilsvarende til den.

- skrudd av de slangene fra eksoskne (dvs der slangen kommer fra) og festet dem slik at det ikke kan komme vann inn i båten (lukk inntaket hvis du har kran/ ventil der). Husk at disse står i direkte forbindelse med sjøen utenfor, så sørg for at enden på dem er godt over vannflaten ute.

- Blandet passende mengde System Rens i en stor kanne (20 liter?). Du må da ha flere flasker.

- Ta de nye slangene til sjøvannspumpe og eksoskne opp i den, og sørg for at de er godt ned i kannen. Må festes. 

- Hatt en vannslange som kan dytte vann inn i eksoskne ETTER at motor er startet og stoppe dem FØR motor stoppes (da vil du kjøle eksos, samtidig som du hindrer vann inn i turbo når motor ikke går)

- Starte motor og la den sirkulere blandingen til den er varm. 

-Stoppe motor når den er varm

- Gjenta å kjøre motor innimellom. Sirkulasjon og varme er din venn.

 

med andre ord:

-Start motor og se at den suger fra kannen

- åpne umiddelbart vannslangen slik at den leverer kjølende vann til eksoskne/ eksosanlegget

- Kjør til motor er god og varm (går ganske raskt egentlig)

- skru av vannslangen til eksoskne

- stopp motor (innen noen sekunder etter at vannet til eksoskne er skrudd av)

- gjenta hver time/ anmenhver time helst.

 

Gjøre dette over ca 1 døgn. 

 

Da vil et nok løse opp mye drit, blåskjell, salter etc, og vannet vil bli skittent.

 

Syrebehandling virker best ved rotasjon og varme.

 

Du kan også evt bruke en lensepumpe og dytte vannet rundt manuelt, det er beskrevet her inne i flere tråder. Men da må du muligens ta ut termostat(er) og impeller. Sjekk trådene.

 

Ved å gjøre det over vil syre løse opp skitt, skjell og salter, og du vil kunne få bedre kjøleeffekt. 

 

Dette er et alternativ til å skru motor fra hverandre, nå som du ikke har mekkehjelp neste måneden.

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
n5k skrev 1 time siden:

Jeg har funnet tre små og en stor, og alle er nesten vekktæret. Sikkert fordi båten nesten ikke har vært i bruk de to siste årene, kan jeg tenke meg. Så nå må jeg bare finne ut hvilke det er, og svinge innom Maritim senere og få kjøpt nye.

De tæres hele tiden. Bør bytte anoder etter syrebehandling. De blir ødelagt av denne behandlingen hvis du gjør den.

 

Sjekk også i giret ditt. Er ofte anoder der. Men der kan du oppleve at vannet renner hele tiden da det er så lavt i båten. Sjøvannet trykkes inn. Kan stenge bunnventil for å hindre mye vann.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Tusen takk for utfyllende og oppklarende post, @Grand Banks jr! Masse gode tips å ta med seg videre.

Jeg må innom Maritim i dag og handle litt, så tenkte å plukke med anoder i samme slengen. Har du peiling på hvilke jeg skal ha? Fikk svar på mail at de antageligvis har liggende, men han måtte vite delenummeret på dem, eller så måtte jeg ta dem med inn. Og det siste der er en umulighet, for de er jo tæret vekk, hehe

 

Link to post

Sitter ikke sinken på enden av en sekskant-bolt-liknende på den motoren? I så tilfelle er det bare å ga med seg den du skrur inn i motor, så finner de riktig til deg. Vær obs på at skinken kan være for lang, og da må du kappe den ned. 

 

Husk også sink i girkasse. 

 

Jeg har aldri hatt den motoren, så kjenner den ikke. Men mange VP motorer har samme løsning på sink. 

 

Hvis du noen gang skal bytte eller toppe opp frostvæske, så vær klar over at ikke alle grønne frostvæsker kan blandes...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Fikk fatt i anoder til slutt. Maritim var ubrukelige. De kunne ikke hjelpe en pøck med mindre jeg kom inn med de jeg hadde. Det hjalp ikke at jeg sa jeg ikke hadde noen (tæret vekk alt sammen). Det var så mange typer at da gikk det ikke, sa dem. Men Båt-teknikk på Hundvåg fiksa det på bo-time. Så det var digg. Fant frem til alle og, og fikk bytta dem.

 

har kjørt systemrens i to døgn, og alt så ut til å gå greit. Hadde gang på motoren i går, og sjøvannsfilteret var fullt, og jeg syns det så ut som det flowet greit, selv om jeg bare kjørte den på tomgang i ca. 15 min. 
 

i dag returnerte jeg til båten og satte inn de nye anodene, og da ble jeg møtt av et sjøvannsfilter uten vann. Jeg bytta anoder og startet opp, og det er såvidt det er vann i filteret. Det er dukk på glasset, så jeg klarer ikke se om det er noe sirkulasjon, men motoren sveiv i fem min. uten at temperaturen steg nevneverdig. 
 

Så da blir spørsmålet - tør jeg legge ut på en test-tur og gamble på at filteret fyller seg opp og oppfører seg normalt? Impelleren er sjekket (bytta den for en uke siden) og den ser helt fin ut.
 

Det vanskeligste hittil har vist seg å være å finne info. F.eks. det med at noen anoder kan være for lange og må kappes. Hvordan kan jeg vite om det gjelder noen av mine? Manualen sier ingenting om det, og Google gir meg bare en hel haug med svada som jeg ikke er interessert i. Før fant jeg alt jeg trengte på Google, men det siste året har det glidd ut, og nå er det bare fjas som kommer…

 

Men hovedspørsmålet: kjører jeg testtur eller må jeg vente til kameraten min kommer hjem og kan ta en titt? Hva hadde dere gjort? 

Link to post

Noen ganger må sjøvannspumpen primes. Jeg gjør det hvert år jeg sjøsetter. Da åpner jeg sjøvannsfilteret og heller et par liter vann oppi der. Poenget er at jeg vil ha litt vann på impeller. Både fordi vann kjøler/ smører, og fordi det hjelper impeller med å skape seg til å suge opp sjøvannet.

 

Jeg går alltid også akter for å se at det kommer vann ut eksosen.

 

Husket du å åpne ventiler dersom du stengte dem før du åpnet for å sjekke anoder?

 

(Hvis impeller har vært kjørt tørr i 5 minutter så kan det være den bør byttes. )

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Kranene for sjøvann er åpne, ja. Vanskelig å se på eksosen, for den kommer ut under vannlinja. Hadde av lokket på impelleren og, for å sjekke hvordan den så ut, og der så alt bra ut. Mulig pakningen på sjøvannsfilteret er dårlig - har bestilt ny pakning fra Danmark som ankommer i morgen. BoatSupply skulle ha ca. 880 kroner for den, så da gikk jeg for en direkte fra produsenten til en fjerdedel av prisen heller. 

Link to post
n5k skrev for 2 timer siden:

i dag returnerte jeg til båten og satte inn de nye anodene, og da ble jeg møtt av et sjøvannsfilter uten vann.

Var sjøvannsfilteret tomt FØR du skrudde ut de originale anodene, eller etterpå? Ved å skru dem ut kommer det luft inn i kretsen, og da kan vannet renne ut.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hmm, nå spør du bra. Jeg er 78% sikker på at det var tomt før, ja. 
 

Sitter og leser masse på allslags forum nå, og har funnet ut at jeg kanskje må ta en sjekk på om lokket på sjøvannsfilteret er 100%. Er jeg «heldig» så er det en sprekk her. Jeg sier heldig fordi da kan det være kilden til problemene, og jeg kan fikse det. Det kjipe er at det lokket koster alt for mye til å bare være et enkelt, flatt stykke plexiglass/akryl med 8 skruehull…

Link to post

Dersom sjøvassfilteret er over vasslina, og vatnet minkar/ det kjem meir luft i filterhuset når båten ligg i ro, tyder det på at det lek luft inn i saltvasskretsen.

 

Du kan sjå etter luftlekkasjar ved å ta av slangen der slangen går inn til impellerhuset, kopla på ei pumpa, ha litt Zalo på slangar, skøytar, og filterhuset. 

Pump opp litt overtrykk, slik at vatnet blir pressa ut, stengt Inntaket, og sjå etter luftbobler.

Det er ok å vera to.

 

Det kan òg tenkjast at kjølevassinntaket er blokkert. 

 

Link to post

En liten update her, for de som måtte være interesserte.

Hadde første langtur med overnatting i helga.

Båten sviver fint, og problemet kan se ut å ha vært luftlekkasje i sjøvannsfilteret. Pakningen var dårlig, og har ikke blitt bedre av at jeg har åpna opp filteret for å rense det for sesongen osv. Ny pakning er på vei. Burde fått fatt på nytt lokk og, men det er det ingen som kan skaffe bortsett fra BoatSupply, og de skal ha 1400 kroner for det. Det syns jeg er drøyt for en flat plate i polycabonat, eller hva det er laget av. Så det kan få laget billigere en annen plass.

Fredag tok jeg av lokket, rengjorde det og toppen av filteret skikkelig, og smurte pakningen raust inn med silikonfett. Så var det bare å prime med en bøtte med vann, og få på lokket igjen. Funka som bare juling, så med en ny pakning der så tror jeg jeg kan si meg fornøyd.

 

Når det gjelder anodene så ordna de opp på Båtteknikk på Hundvåg. De fant ut hvilke jeg trengte på to minutter. Det hadde de ikke tid til på Maritim, selv med tom butikk. Så da blir det å handle på Båtteknikk fremover. Det er frustrerende når man leser at "noen anoder på kanskje kappes" rundt om på nettet, og det ikke står noe om det i den elendige manualen som finnes på motoren. Manualen viser heller ikke alle fire anodene på det dårlige fotografiet den er utrusta med. Og ingen delenummer står lista opp. Men nå har jeg korrekte delenummer på kvitteringen, og kan ta det med videre som en erfaring. Om noen anoder må kappes aner jeg ikke, for det finner jeg ikke info om, så da er alle montert hele. Bortsett fra den soms skal i varmeveksleren. Der knakk skrua av ca. midt på gjengene, så den må jeg få boret ut på et vis, og bytta. Men det er tett ihvertfall, så da kan jeg bruke båten til jeg finner en bra måte å løse det problemet på.

 

Takk for all hjelp og gode tips!

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...