Jump to content

AD41A / TAM41A /TAMD41 dyser - shims

stianlok

Recommended Posts

stianlok skrev 15 minutter siden:

Disse shimsene er 1mm tykke. Finnes det tynnere, eller må man planslipe?

Shims finnes vanligvis fra 1mm til 2mm, med 0.05 mm mellom hver tykkelse.  Shims finnes i mange forskjellige diameter, få tak i riktige.

I området som du er i vil en økning i tykkelse på 0,05 mm gi ca 5-10 bar økning, men dette må testes. 

Hvis du må ha mer enn 4mm med shims bør fjæren byttes. 

Med nye dysespisser sier Bosch testprosedyre 8 bar over oppgitt dysetrykk.

Er dysene brukte er 250 bar det korrekte hvis det er det som står i motorens spec .

Shims kan muligens kjøpes hos et dyseverksted nær deg. 

Tidligere kostet et shimssett fra kr 2000,- og oppover.

Ikke finn på og klipp ut shims av metallark, da de blir fort oppspist og da faller trykket igjen. 

Mort1 skrev 1 time siden:

Shims finnes vanligvis fra 1mm til 2mm, med 0.05 mm mellom hver tykkelse.  Shims finnes i mange forskjellige diameter, få tak i riktige.

I området som du er i vil en økning i tykkelse på 0,05 mm gi ca 5-10 bar økning, men dette må testes. 

Hvis du må ha mer enn 4mm med shims bør fjæren byttes. 

Med nye dysespisser sier Bosch testprosedyre 8 bar over oppgitt dysetrykk.

Er dysene brukte er 250 bar det korrekte hvis det er det som står i motorens spec .

Shims kan muligens kjøpes hos et dyseverksted nær deg. 

Tidligere kostet et shimssett fra kr 2000,- og oppover.

Ikke finn på og klipp ut shims av metallark, da de blir fort oppspist og da faller trykket igjen. 

Det finnes bare dette dele nr, etter hva jeg kan finne ut. Delen på dele nr er 1mm tykke, jeg har kjøpt 10 stk, kjøpt på VP.

Ingen dyseverksteder har disse dysene. Spurt de fleste oppover og nedover.

Da blir det 255-260 bar med nye spisser.

Takker

stianlok skrev for 9 timer siden:

Det finnes bare dette dele nr, etter hva jeg kan finne ut. Delen på dele nr er 1mm tykke, jeg har kjøpt 10 stk, kjøpt på VP.

Sjekk denne linken og se på hvor mange delenr det er på part nr 3. Det er ett delenr pr tykkelse.

https://www.volvopenta.com/shop/0/part-sections/54168806

stianlok skrev for 9 timer siden:

Ingen dyseverksteder har disse dysene. Spurt de fleste oppover og nedover.

Mener du shims? Alle verksteder som reparerer denne typen dyser må ha shims som passer.  Om de vil selge shims er en annen sak.

Maritim Diesel i Bergen har slikt f.eks. Jeg antar at Vestfold Elektro-Diesel og Minges Universal Diesel også har, feks. 

Mort1 skrev for 11 timer siden:

Sjekk denne linken og se på hvor mange delenr det er på part nr 3. Det er ett delenr pr tykkelse.

https://www.volvopenta.com/shop/0/part-sections/54168806

Mener du shims? Alle verksteder som reparerer denne typen dyser må ha shims som passer.  Om de vil selge shims er en annen sak.

Maritim Diesel i Bergen har slikt f.eks. Jeg antar at Vestfold Elektro-Diesel og Minges Universal Diesel også har, feks. 

Greit å nevne dette. 

Vestfold Elektro diesel har ikke

Minges har ikke.

VP har 1,05mm som er dele no 11705718.

Jeg trykka dysene igår. Dysene er ca 18 år gamle, trykkene var spredt før spiss-skifte på 230bar, 240 og 1 stk på 250 bar.

Det var 2 shims pr dyse, i snitt, 1 dyse hadde 1 shims på 1,95.

Litt puslespill så ble det perfekt. Alle endte på 260 bar, til 263 bar ish.

(tok ut feks 1 stk 0,98 shims og satt inn 1,05 shims. da hadde jeg 1 ekstra til overs, og brukte den på en annen dyse.)

Så er det info til noen som kanskje søker på dette om 5-10 år..

stianlok skrev for 11 timer siden:

Vestfold Elektro diesel har ikke

Minges har ikke.

Da vil de ikke hjelpe.  Eller så er de sluttet med å reparere den typen dyser, det kan jeg ikke tenke meg.

Da jeg jobbet med dette hadde vi 8-10 forskjellige shims set for å dekke de fleste dysetyper. Shims kjøpte vi bla gjennom Bosch. Kunder som kom innom fikk kjøpe shims.  Skal man drive med dysetrykkjustering profesjonelt må man ha shims sett for å få effektivitet.

At VP og marinaer ikke har er som forventet.

Flott at du fikk det til.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...