Sjeldenutpå Startet igår klokken 14:56 Link til dette innlegget Startet igår klokken 14:56 Måtte bytte ut septikpumpa nå, vi hadde typen med kniv og impeller, og nå var impeller gåen. Tilfeldigheter førte til att eg monterte ei brukt membranpumpe. Tømmestuss fra tank er plassert nederst på eine kortsida på tanken, og 38mm slange går tålig vannrett halvannen meter bak til pumpa. Når eg testa ut den "nye" pumpa fyllte eg tanken heilt opp med sjøvatn for å sjekke att opplegget er tett. Så gjekk eg på land eit ærend. Når eg kom tilbake så var septiktaken tom. Klaffeventilene heldt truleg ikkje tett, men de såg heilt ok ut når eg rensa pumpa før montering. Utforming av klaffene er jo sånn att det kanskje er å forvente att tanken tømmer seg. Manual seie ikkje noko om plasseringshøyde vs tank. Burde pumpa vert over tank? Vil klaffene holde tett for papir og dritt ? Nokon tanker om dette? Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Arejane Svart igår klokken 14:59 Link til dette innlegget Svart igår klokken 14:59 Jeg satte inn en Trudesign kuleventil mellom tank å pumpa. For enklere å kunne skifte pumpe, når den tid kommer, og tanken er full. Og pumpa står på nivå med bunn av tanken Sitér dette innlegget Mh Arejane Link to post
NilsPils Svart igår klokken 15:27 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:27 Jeg har dårlig erfaring med en membranpumpe som ekstra lensepumpe. Det setter seg av og til rusk i klaffene så den ikke virker. Jeg ville ikke valgt en slik som septikpumpe . . . Hos meg er den praktisk som selvsugende, så jeg kan bruke den til å suge ut siste vannskvetten. Men heldigvis har jeg to vanlige lensepumperi tillegg. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Sjeldenutpå Svart 7 timer siden Emnestarter Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Vist ingen har erfaring med membranpumpe over vs under tanken, så kan eg teste det ut litt i sommer. Stengeventil var ikkje dumt, noteres til neste gang eg må gjere inngrep. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
to-vid Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Har brukt membranpumpe til tømming av septiktank de siste 15 årene. Noen få ganger har det vært problemer med å få den til å suge, ellers har det fungert problemfritt. Tilbakeslagsventilene som er i pumpa tetter bare en vei (mot tank). Er nivå i tank over utvendig nivå så vil tanken tømmes til nivået er likt. Løsningen er å montere stengeventil, montere pumpe over tank eller en svanehals på slangen som går over tank. Hvis en lar pumpa gå til det kommer ut luft, så har en også brutt heverten slik at innholdet forblir i tanken. Hos meg så er pumpa montert over tank. Men hvis jeg stopper den mens det enda er guffe i slanger og pumpe, så blir det som en hevert og nivå i tank synker etterhvert til samme nivå som utvendig. Må derfor alltid la pumpa gå til det er helt tomt, eller stenge ventilen. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.