Cheyenne Startet 3.Juli Link til dette innlegget Startet 3.Juli Som emnetittelen sier, hvor mye får man ut av et 100 watt panel. Når solen sto på sitt høyeste i dag og skinte fra skyfri himmel fikk jeg ca 40 watt. Har nylig installert panel, så har ikke prøvd dette før. Har Victron smartsolar regulator mellom panel og lifepo4 bank på snaue 600ah. Kan godt være at dette er helt normalt, bare lurer. Panelet ligger flatt på hardtop uten noen form for skygge. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart 3.Juli Link til dette innlegget Svart 3.Juli Har 100w panel, victron regulator og 280 ah lithium. Panelet ligger flatt på fordekket. Maks i dag har vært 76w og totalt 470wh. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
SveinHa Svart 3.Juli Link til dette innlegget Svart 3.Juli 76W på flatt panel høres fornuftig ut men 40W er lite... Sikker på at der ikke er litt skygge? Bare skyggen av et tau kan gjøre mye selv om det ser veldig lite ut... Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Fantino Svart 3.Juli Link til dette innlegget Svart 3.Juli Cheyenne skrev 55 minutter siden: Som emnetittelen sier, hvor mye får man ut av et 100 watt panel. Når solen sto på sitt høyeste i dag og skinte fra skyfri himmel fikk jeg ca 40 watt. Har nylig installert panel, så har ikke prøvd dette før. Har Victron smartsolar regulator mellom panel og lifepo4 bank på snaue 600ah. Kan godt være at dette er helt normalt, bare lurer. Panelet ligger flatt på hardtop uten noen form for skygge. Hva var status på MPPT? Dersom den ikke var i bulk-modus så sier egentlig tallet ingenting fordi den da regulerer ned effekten. 40W kl 1300 nær St Hans fra skyfri himmel på horisontalt panel er for lite. Skal være mulig å få opp mot nominell effekt under slike forhold. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 3.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli Fantino skrev 8 minutter siden: Hva var status på MPPT? Dersom den ikke var i bulk-modus så sier egentlig tallet ingenting fordi den da regulerer ned effekten. 40W kl 1300 nær St Hans fra skyfri himmel på horisontalt panel er for lite. Skal være mulig å få opp mot nominell effekt under slike forhold. Var i bulkmodus, er det enda. Har ladet 260wh i løpet av dagen. Ikke noe som helst skygge på det midt på dagen. Må kanskje finne meg et annet panel. Det jeg har er et sånt tynt fleksibelt. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 3.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli SveinHa skrev 36 minutter siden: 76W på flatt panel høres fornuftig ut men 40W er lite... Sikker på at der ikke er litt skygge? Bare skyggen av et tau kan gjøre mye selv om det ser veldig lite ut... Ingenting skygge midt på dagen. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 3.Juli Emnestarter Link til dette innlegget Svart 3.Juli lurvetass skrev 1 time siden: Har 100w panel, victron regulator og 280 ah lithium. Panelet ligger flatt på fordekket. Maks i dag har vært 76w og totalt 470wh. Max 40W og 260 wh i dag. Hva slags panel har du? Jeg har et sånt tynt fleksibelt. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 3.Juli Link til dette innlegget Svart 3.Juli Skal du ha nominell effekt fra panelet må du ha skyfri himmel, panelet vinkelrett på solstrålene, og helt skyggefritt panel. Vind er gunstig, da panelet yter mindre hvis det blir veldig varmt. Så, sterk sol i kjølig vær. Jeg kjører skrytebildet mitt igjen. Panelet er 370 W, altså grovt 30 A nominelt. Det er 14. november, kl. 10.24. Ladet jevnt 20-21 A. Vinkel mot sola er viktig. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
lurvetass Svart 3.Juli Link til dette innlegget Svart 3.Juli Panelet vårt er vel semifleksibelt. Skal tåle å bli bøyd og gått på. Tror Panel med fast ramme og glass vare lenger. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
Cheyenne Svart Søndag 08:20 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 08:20 Kan det ha noe med virkningsgrad på panelet at noe av det ytterste plastlaget over selve cellene er borte?Synes det gir mindre og mindre effekt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart Søndag 08:43 Link til dette innlegget Svart Søndag 08:43 Cheyenne skrev 17 minutter siden: Kan det ha noe med virkningsgrad på panelet at noe av det ytterste plastlaget over selve cellene er borte?Synes det gir mindre og mindre effekt. Jeg hadde semifleksible på taket i 4 år før de ble kassert og erstattet med slike i ‘glass og ramme’. Effekten droppet merkbart på de semifleksible, antakelig pga matting av plast men også korrosjon inni koplingsbokser som satt på oversida og ikke var veldig vanntette. Etter 4 år var de også ‘kjeks’ når en tok i de. Så ikke overraskende at de på bildet over gir for lite effekt. De nye har ingen merkbar reduksjon i effekt etter 6 år på taket. Sitér dette innlegget Link to post
lurvetass Svart Søndag 09:25 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:25 Har samme erfaring som @Fantino. Vi er på vårt tredje semifleksible. De andre bare sluttet å virke. Sitér dette innlegget Hilsen Lurvetass Link to post
baatglede Svart Søndag 09:44 Link til dette innlegget Svart Søndag 09:44 Jeg har to sånne bøybare paneler som jeg legger ut på dekk ved behov. Oppgitt effekt er på ca 100 watt på hvert panel. Jeg har koblet disse i parallel og har en Victron mttp regulator. I ferien i år har jeg sett maks litt over 100 watt fra begge panelene til sammen. Ikke uvanlig med 80 watt tilsammen selv om solen skinner. Har forsøkt å koble ut et av panelene og da halveres effekten. Jeg tror at vinkelen i forhold til solen har veldig mye å si og når panelene ligger flatt på dekk så kommer solen på skrått inn i panelet og det er ikke optimalt. Sitér dette innlegget Link to post
Ask Svart Søndag 10:27 Link til dette innlegget Svart Søndag 10:27 Angåande levwtida på solcellepanel kan eg nemna at me har to panel med aluramma. Det eine kjøpte eg brukt i 2004. Det andre kjøpte eg brukt 3-4 år seinare. Begge lever i beste velgåande. Til saman skal panela gi litt under 7,5 amp. Nett no ladar dei med 5,67 amp. Båten ligg på svai på Sørlandet, og eg gjer ikkje noko for å vinkla panela optimalt mot sola. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart Søndag 11:15 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 11:15 Så da er konklusjonen at et nytt panel ikke burde være av den fleksible sorten? Sitér dette innlegget Link to post
Popeye70 Svart Søndag 16:34 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:34 Cheyenne skrev for 5 timer siden: Så da er konklusjonen at et nytt panel ikke burde være av den fleksible sorten? Ja, for lang levetid og bedre lading utover i levetiden er stive paneler bedre. De har glass i stedet for laminert plast som beskyttelse på oversiden. Når det er sagt så har vi et semifleksibelt 100W panel som leverer som da det var nytt, men det pakkes vekk når det ikke er i bruk. På vårt 100W panel har jeg regelmessig sett over 6,5A fra regulator (Victron SmartSolar 75/15) til batteri når batteriet vinkles mot sola. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post
Fantino Svart Søndag 16:43 Link til dette innlegget Svart Søndag 16:43 For fastmontering er nok absolutt panel med ramme/glass å foretrekke. Men om en stuer det bort mellom bruk blir det jo noe helt annet. Er jo rett og slett sola/UV som bryter ned plasten. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart Søndag 16:59 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 16:59 Popeye70 skrev 20 minutter siden: Ja, for lang levetid og bedre lading utover i levetiden er stive paneler bedre. De har glass i stedet for laminert plast som beskyttelse på oversiden. Når det er sagt så har vi et semifleksibelt 100W panel som leverer som da det var nytt, men det pakkes vekk når det ikke er i bruk. På vårt 100W panel har jeg regelmessig sett over 6,5A fra regulator (Victron SmartSolar 75/15) til batteri når batteriet vinkles mot sola. Jeg har samme regulator. Panelet har blitt brukt en eller to sesonger der det ble pakket bort etter bruk. Jeg fastmonterte det i månedsskiftet april/mai i år. Det har fått merkbart mindre effekt på disse månedene. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart Søndag 17:08 Link til dette innlegget Svart Søndag 17:08 Vil det ha noen effekt å polere opp plastoverflaten på slike fleksible paneler? Ala polering av plast frontlykter på bil når disse har blit matte. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Cheyenne Svart Søndag 17:40 Emnestarter Link til dette innlegget Svart Søndag 17:40 Brigg skrev 30 minutter siden: Vil det ha noen effekt å polere opp plastoverflaten på slike fleksible paneler? Ala polering av plast frontlykter på bil når disse har blit matte. Hmm, tror ikke det. Der hvor plasten er på plass er det matt, og der plasten er borte er det blankt. Sitér dette innlegget Link to post
Arne2 Svart Søndag 21:06 Link til dette innlegget Svart Søndag 21:06 Har for tiden 1 stk fast/stivt 160 watt panel, som står koblet opp hele tiden, og som er koblet opp via en Victron reguator. Har den fordel at det lader alltid litt, selv i overskyet vær og dårlige solforhold, slik at det alltid klarer å holde tritt med kjøleboksen. Dir vel i praksis 80-120 watt på en normal dag med litt solskinn. Har også 2 stk semifleksible 100 watt paneler som jeg henter fram og koblet opp, når/hvis jeg har behov for litt ekstra strøm. Kjører disse med en ekstra Victron regulator. Vil vel si at de to semifleksible panelene yter sånn omtrent det samme som det faste panelet, men en enkelt dag med mye solskinn så var det faktisk oppe i 180 watt. (Men det er ikke særlig ofte.) En forskjell mellom stive paneler og semifleksible, det er jo også at de sistnevnte er mye lettere, og de et også tynnere, hvis man skal stable dem vekk. Har alle mine flatt på dekk, og det er nok jikke helt optimalt. Et stivt panel montert på ett eller annet "stativ" slik som vist på bildet til @Steihy over er nok en mye bedre løsning. Når man skal planlegge kapasitet, så er det jo litt vikrig å først planlegge forbruk. Selv om 100 Watt høres lite ut, så blir det i praksis ganske mye, hvis det dreier seg om et panel som er koblet opp hele tiden og som lader kontinuerlig. For min del så har jeg nok stort sett mer strøm enn det jeg klarer å forbruke. Når batteriene stort sett ligger rundt 90- 100% så spiller det jo egentlig ikke så stor rolle om ladingen er helt optimal, eller ikke. Vil si at den største fordelen med et panel med litt størrelse på, det er at du kanskje får 20-30 Watt i stedet for 0 Watt under veldig dårlige solforhold, sslik at du klarer å holde en viss grad av lading kjørende i perioder med dårlig vær og om vinteren. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.