Cheyenne Svart 15.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August Fantino skrev 34 minutter siden: Det var da fryktelig rask nedbryting - ikke reklamasjonsgrunn?.. Tror ikke det. Var et panel jeg fikk tak i av en som hadde kjøpt nytt. Jeg monterte det med borrelås på hardtopen. Dette var visstnok veldig fy fy på dette panelet. Derfor tålte det visstnok ikke sol. Ikke det første de hadde vært borti. Skulle i følge produsenten holde mye lenger hvis du brukte regulator fra de, forhandleren hadde ingen tro på dette. Ser rett og slett ut til å være et mindre bra produkt. Sitér dette innlegget Link to post
Fantino Svart 15.August Link til dette innlegget Svart 15.August Cheyenne skrev 1 minutt siden: Tror ikke det. Var et panel jeg fikk tak i av en som hadde kjøpt nytt. Jeg monterte det med borrelås på hardtopen. Dette var visstnok veldig fy fy på dette panelet. Derfor tålte det visstnok ikke sol. Ikke det første de hadde vært borti. Skulle i følge produsenten holde mye lenger hvis du brukte regulator fra de, forhandleren hadde ingen tro på dette. Ser rett og slett ut til å være et mindre bra produkt. Ja det høres definitivt slik ut 😝 Sikkert ikke noe å bruke krefter på. Sitér dette innlegget Link to post
Cheyenne Svart 15.August Emnestarter Link til dette innlegget Svart 15.August Fantino skrev 2 minutter siden: Ja det høres definitivt slik ut 😝 Sikkert ikke noe å bruke krefter på. Neida, er nå klassifisert som e-avfall her i huset. 😊 Det nye ser ut til å levere sånn ca det det er oppgitt til. Nå er jo ikke solen på det høyeste lenger så kan ikke forvente full effekt når det ligger flatt på hardtopen men er så langt fornøyd. Det har litt å jobbe med. Har lifepo4 bank på ca 600ah. Sitér dette innlegget Link to post
Nerellih Svart igår klokken 15:13 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:13 Hva er definisjonen på en 100 W solcelle? Ved hvilken breddegrad gir den 100 W? Ekvator? Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart igår klokken 15:43 Link til dette innlegget Svart igår klokken 15:43 Nerellih skrev 28 minutter siden: Hva er definisjonen på en 100 W solcelle? Enkelt forklart så må du ha 1000W innstråling pr m2 og 25 grader så måler du hva du får ut... Litt mer her: https://www.alternative-energy-tutorials.com/photovoltaics/standard-test-conditions.html Sitér dette innlegget Vaksinehistorie, forelesning om propaganda fra Free University of Toronto (kortversjon 6 min). Brosjyre Barnevaksiner. Link to post
Arne2 Svart 20 timer siden Link til dette innlegget Svart 20 timer siden 11 hours ago, Nerellih said: Hva er definisjonen på en 100 W solcelle? Ved hvilken breddegrad gir den 100 W? Ekvator? Utsagnet over om 1.000 watt innstrålt effekt og en virkningsgrad på ca 25% kan vel stemme sånn noenlunde med de praktiske erfaringene ombord. Dvs at et 100 Watt solcellepanel er ca 1 x 0.5 kvadratmeter, litt mer og litt større fysisk størrelse hvis det dreier seg om et polykrystallinsk panel. Ved ekvator så fungerer solcellepaneler heller dårlig på grunn av for høy innstrålt effekt og påfølgende for høy driftstemperatur. Solcellepaneler blir sånn sett best egnet for "tempererte land", som for eksempel Tyskland og Frankrike. Min erfaring med de semifleksible panelene i fra Ecofolow som er solgt som 100 Watt det er at de faktisk kan gi 100 Watt her i Norge (på sydvest landet), men det kommer an på to faktorer: 1. Været. 2. Den type solcelleregulator man bruker. Min erfaring det er at forskjellen mellom en MPPT regulator av god kvalitet, og en pulsbredderegulator i praksis er større enn det som oppgis i reklamen, når man befinner seg på syd-vest landet. Det kommer seg av en sammenheng mellom været og typen av solcelleregulator. I overskyet vær, så kan MPPT regulatoren kanskje gi 20-30 Watt med innput i fra mine 2x100Watt solcellepaneler koblet i serie. Det er akkurat nok til å trekke kjøleboksen, slik at det hele går i balanse, uten at batteriene tappes ned. Ved bruk av pulsbredde regulator, så får jeg gjerne 0 Watt, slik at batteriene tappes ned. Spørsmålet: Hva får jeg ut i fra et 100 Watt solcellepanel, blir da som å spørre: Hva er gjennomsnittlig vær i juni, og hvilken type regulator bruker je? I mai, juli og august så gikk ladingen fint i balanse. I juni så ladet jeg batteriene fulle ved hjelp av landstrøm, en gang. Jeg har ellers ca 360 Watt med solcellepaneler ombord, men bare 160 Watt er koblet opp hele tiden. De to semifleksible panelene på 100 Watt hver, kobles opp ved behov, for eksempel hvis jeg ønsker drift av to kjøleskap samtidig, eller hvis batteriene har blitt litt lave. Grunnen er at 360 Watt med solcellepaneler på dekk tar for mye plass og er for mye i veien. Hadde jeg hatt en targabøyle eller noe slikt, så hadde jeg kanskje hatt plass til 500 Watt, eller noe slikt kontinuerlig. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Arne2 skrev for 6 timer siden: Hadde jeg hatt en targabøyle eller noe slikt, så hadde jeg kanskje hatt plass til 500 Watt, eller noe slikt kontinuerlig. En annen fordel med targabøyle er mulighet for vinkling, som du også påpekte tidligere i tråden. Nye lesere, se bilde på side 1. En må mangedoble arealet for å kompensere for lav sol, i forhold til å vinkle. Det kan være så lyst det vil, med stråleretning nærmest parallelt med panelet blir det nesten ingen amping. Selvsagt stor forskjell på vinter- og sommerbruk. Har nettopp hatt en lang diskusjon med ghatgpt om nettopp det bildet. Data: Panel 370W (ca 30A) nominelt, 1,65 m², tilnærmet vinkelrett mot sola. 14. november, kl. 10.23. 20A lading. Vestland N59,92°. Beregningen viser innstrålt effekt ca 760-810W/m², og tilnærmet full nominell effekt etter forholdene. I tillegg til 1000W/m² og celletemperatur 25°C, inneholder grunnformelen også luftmasse (am, airmass) der effekten faller med vinkelen gjennom atmosfæren. Ved lav sol må strålene gjennom mer atmosfære enn korteste vei med sola rett over hodet. Am 0 er utenfor atmosfæren, am 1 er med sola rett opp. I praksis regner man am 1,5 hos oss. I mitt eksempel tilsier solhøyden am 5. Så kommer evt. forurensning i tillegg. I mitt eksempel er altså lav sol (høy luftmasse) ugunstig, mens kaldt, klart vær, ren luft, rett vinkel mot sola og null skygge på panelet, gunstig. Jeg lader ofte 30A om sommeren, altså full nominell effekt. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Arne2 Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden 3 hours ago, Steihy said: En må mangedoble arealet for å kompensere for lav sol, i forhold til å vinkle. Det kan være så lyst det vil, med stråleretning nærmest parallelt med panelet blir det nesten ingen amping. Ja, det stemmer. Vinkelen mellom sola og panelet har også kjempemye å si. Hvis man endrer litt på retningen til panelet, så kan man mangedoble avgitt effekt og ampere. Det er også grunnen til at jeg beholdt løsningen med et fastmnontert panel på 160 Watt. Dette gir litt lading hele tiden, slik at det holder tritt med en kjøleboks og et moderat forbruk. Men når det ligger flatt på dekk, så gir det kanskje ikke mer enn 20-30-40 Watt, men det viser seg stort sett å være tilstrekkelig for å holde tritt med forbruket. De to "løse" 100 Watt panelene kan jeg så plassere akkurat i rett retning i forhold til sola, for eksempel i uthavn, for eksempel styrbord eller babord rekke, eller akterut, avhengig av i hvilken retning sola står. De to 100 Watt panelene lader da forholdvis mye mer enn det som ligger flatt på dekk. Jeg bruker ellers 2 stk 15A regulatorer, slik at jeg har en som er koblet inn hele tiden, og en som kobles inn ved behov. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.