Ingar Startet 16 timer siden Link til dette innlegget Startet 16 timer siden Pluss-artikkel i Båtmagasinet: Har tiden løpt fra 80-tallet bobåter? Fra artikkelen: "En ekte sjøulk og båtmann sa engang at 80-tallets bobåter vil dø med skipperen. Den nye generasjon båtfolk trer ikke på seg kjeledressen og hopper ned i motorrommet med verktøykassa. Eget vedlikehold på gamle dieselslitere frister ikke på samme måten som før. Kunnskap og praktisk håndlag forsvinner sakte, men sikkert." "Moderne mennesker ønsker enkel håndtering og enkelt vedlikehold. Ikke nødvendigvis billig. Trenden er kraftige utenbordsmotorer på lettmanøvrerte skrog og et opplest vedlikeholdsprogram som er overlatt til forhandler. På godt og vondt." Er det samme i ferd med å skje på sjøen som ellers i samfunnet, man betaler andre, eller bruker maskiner, for å gjøre alt? (åpne bakluken på bilen, bytte dekk, klippe gress, støvsuge) Og ikke bare reparasjoner og vedlikehold, å kjøre båten blir også for slitsomt: Er selvparkerende båter nødvendig for å få nyrekruttering til båtlivet? Sitér dette innlegget Link to post
Vaagen Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Jeg tror svaret ikke er ja eller nei. Noen gamle skippere likte, og liker, nok å stelle med båten sin på 'gamlemåten', bli skitten på fingrene og la resten av familien kose seg på ferien. Noen gjorde, og gjør, det fordi de måtte, og ser gjerne at samme fremskritt som er gjort andre steder i samfunnet, kommer båtfolket til gode også. Slik sett har vi fått et 'valg': bli skitten på fingrene og ha billig båt, eller være ren på fingrene, hvis man har råd. Alle har selvsagt ikke valget, med mange har det (tydeligvis). Da synker etterspørselen etter eldre, gode båter som krever mer vedlikehold, og de blir enda billigere. Er ikke det bra, da, for de familiene som da får råd til å bli båtfolk? Noen av disse eldre, gode båtene vil da ikke få nye eiere, kun de aller beste. Et annet poeng er vel, at dette bare er en ny versjon av et evig tema. Sjøulken, som ble nevnt over, var sikkert, når han var ung på 80-tallet, ikke så lysten på gammel trebåt med 22 hk Sabb. Han ville ha plast med marinisert Mercedes eller Ford. Uten at jeg vet det for sikkert, kan det tenkes at det på Båtplassen den gangen (steintavleversjonen), ble klaget over disse unge som ville frese av gårde i 12 knop i halvplanernerne sine, og ikke gadd å bruke tid på båtpuss med Owatrol, både 1 og 2. Verden går fremover, og det er bare delvis frivillig å henge med. Sitér dette innlegget 1988 Silver Viking 462, Mercury 35hk 1986 Fjord Touring 930 CC, VP AD41A 2016 Terhi 445C, Tohatsu 30hk Link to post
SveinHa Svart 15 timer siden Link til dette innlegget Svart 15 timer siden Ja, jeg vil nå mene at der er skuffende mye sannhet i det der... Og det har også med at vi oversvømmes av en mengde lover og regler slik at nesten må ha høyere utdanning for å få lov å åpne en malingsboks og en eksamen til om en skal finne fram malerkosten... For min del så fatter jeg ikke at det skal være så gøy å betale andre for å gjøre alt mulig i stedet for å få tilfredsstillelsen av å tilegne seg ny kunnskap og få til ting selv... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Lucky Strike Svart 14 timer siden Link til dette innlegget Svart 14 timer siden Heldigvis så er dette forum en sterk bidragsyter til at flere klarer å fikse ting selv. Takk! Og mange søker hit for råd, det betyr vel at mange fremdeles prøver å være DIY. Det som er mer bekymringsfullt er kanskje at det kommer flere og flere direktiver for hvem som kan gjøre hva, og på hvilken måte. Det fremmer kanskje sikkerheten noe, men skremmer nok en del fra å ta et tak selv. Sitér dette innlegget Link to post
Hulda Svart 13 timer siden Link til dette innlegget Svart 13 timer siden Nei, jeg er ikke sikker @Lucky Strike. Jeg tror mange driter i både sikkerhet og vedlikehold når de må betale 2000 kr/time for å fikse selvfølgeligheter. Bare å sette riggen på Hulda er ikke den spesialisten født som gjør det under 5 timer. Plukke ned riggen, sjekke alle forbindelser, mast opp og justeres er 20 timer. Som en bryggenabo: "Riggen min er perfekt, har ikke vært nede på 20 år". Velbkomme fra Hulda :-) Sitér dette innlegget Link to post
glalaks Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Det er nok mange, inkl meg selv som kanskje mangler kunnskapen som trengs for å drifte en gammel båt. Sammen med litt for lite tid i småbarnslivet har stor båt blitt satt på vent. Å betale andre for å gjøre ting er blitt for dyrt på en sånn type båt. drømmen er en båt på 25-30 fot med plass til familien på tur. Men det blir nok ikke med det første. kjøpte heller en liten skjærgårdsjeep i år. Bare for å komme meg på sjøen i finværet. Håper heller det blir en større båt senere i livet👍 litt kjedelig å gå fra 21 - 15 fot, men enklere og mindre forpliktelser rundt båten 👍 Sitér dette innlegget Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! Link to post
index Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Jeg tror nok at Ingar har et poeng her. Jeg ser ikke helt hvordan min 49 år gamle snekke med 35 år gammel motor skal være attraktiv for yngre folk med mindre kompetanse. For meg som har krøpet under gamle biler sammen med min far siden før jeg var stødig nok til å gå helt på egen hånd så er den gamle snekka en logisk sak som enkelt repareres og vedlikeholdes i mange år til. Men for en yngre person som ikke er vokst opp i samme miljø så må den fremstå som et fullstendig mareritt. Det betyr ikke at jeg er noe bedre menneske enn andre, kun at jeg velger å bruke min fritid til å holde gamle ting i gang i stedet for å sette det bort til fagfolk. Deres løsning er sikkert bedre enn min, da den gir mer fritid. Men jeg liker å være i stand til å fikse tingene mine selv, og ikke stå der med lua i hånda og stole på andre. Sånn er jeg skrudd sammen, på godt og vondt. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Lars H. Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Ikke alle yngre får panikk av gamle båter. Jeg registrerer stadig at yngre, gjerne folk med småbarn går løs på gamle Saga 27 snekker fra 70-tallet, spesielt i Danmark, men også i Norge og Sverige. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
ohio Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Problemet er at det gamle er blitt for gammelt og de gamle med know how har blitt for gamle og dagens ungdom har ikke peiling på fuel motor 90 % av ungdommene som tar lappen i dag tar det for automat og kjører foreldrenes el bil og har vel knapt sett en dieselmotor fra 80 tallet Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Det er ikke noe problem! Den gamle snekka tåler fint en Elmotor også. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Okkaby Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Når jeg solgte Baljen 1(22 fots snekke av ukjent fabrikat med 18hk Sabb) for ca 7 år siden, så var det faktisk et par gutter i 18-19 års alderen som kjøpte den. Denne har det faktisk shina opp å renovert en del, så den tøffer ennå rundt i området med musikk å øl om sommeren. Så noen ungdom kan/vil ennå. Men så bor jeg også uten for storbyen, hvor det er bønder å arbeidsfolk ennå. Sitér dette innlegget Link to post
ohio Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Ja untak fins Sitér dette innlegget Link to post
Sørlandet2 Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden For å sitere selgeren i motorsag/gressklipper butikken min,- De vil helst ikke selge gressklippere som går på bensin. Folk får ikke til å starte de. De vet ikke hvordan en choke fungerer, så det blir bare tull. Enklere med batteri. Det får folk til. Nå er det i stor grad slutt på at ungdommen kjører moped. El-sykler og el-sparkesykler har tatt over. Med det så mister ungdommen kunnskap og gleden av forbrenningsmotorer. Vi ser hva som skjer i bilbransjen. Det blir stadig en mindre gruppe som har kjennskap til forgasser og stifter i et treningsanlegg, noe som var det normale på 80-tallet. Eller alle forbrenningsmotorer forøvrig. Jeg tror absolutt det blir en stadig mindre gruppe som kan mestre, og finner gleden av å drifte en eldre vedlikeholds tung båt. En ser jo tydelig at 16-22 for daycruiser er det som selger, og holder seg i verdi. Denne type båt er også relativt enkelt å sette bort for vinteropplag og service, til en pris som "normale" arbeidsfolk kan betale for. Er vel også en mindre gruppe unge, med barn som tar en 14 dagers tur i båt. Dagstur er mer passende for rastløse barn og voksne. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Jeg er så heldig at jeg har fått lov til å vokse opp på gård. Oppveksten besto i praktisk arbeid sammen med to generasjoner eldre enn meg. Jeg mener at dette er den viktigste kompetansen jeg har, selv om jeg har et diplom fra en vitenskapelig høyskole hengende på veggen. Selv om generasjonen etter meg har blitt nødt til å vokse opp i byen har jeg prøvd å videreformidle noe av det jeg lærte når det gjelder praktisk arbeid. I morgen debuterer den yngste i seniorklassen i bilcross med egen bil, noe som betyr mye skruing, sveising og annet praktisk. At han tar dette steget er jeg veldig fornøyd med. Totalforsvaret er et begrep som ofte blir brukt nå for tiden. Jeg mener at det at befolkningen har grunneleggende forståelse av hvordan tekniske innretninger virker, hvordan de skal vedlikeholdes og at det finnes nødvendig verktøy og utstyr for å kunne vedlikeholde ikke blir vektlagt nok når man snakker om totalforsvaret. Jeg tror det kommer en dag da evnen til å vedlikeholde og å holde gamle ting i drift blir avgjørende. Forhåpentligvis blir dette når det går opp for «folk flest» at vi ikke kan redde verden ved å hele tiden å kjøpe nye ting, men at vi må holde det gamle i drift så lenge som mulig. Og frykten er at dette vil tvinge seg på som følge av dramatiske hendelser. Ukrainerne er for eksempel i denne situasjonen akkurat nå. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Grønnskollingen Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Det eneste som er helt sikkert er at gamle gubber vil klage over at «dagens unge» er ubrukelige - i dag - for tusen år siden - og om tusen år. Og de samme gamle gubbene kan søren ikke bestille en frisørtime på telefonen fordi de er så digitalt inkompetente. Ironien er slående, men de selvsamme gubbene vil ikke innse at verden går videre om den så traff dem midt i fjeset. De er mer opptatt over å bygge mausoleer over et liv som ble levd før, som om ikke deres egen ungdomstid ble sett på som «lettvektig» av generasjonen før dem. Jeg er rimelig sikker på at ungdommene som bygger droner i Kyiv nå har null, zilch, nada, nytte av kunnskapen om hvordan man renser en forgasser. Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Grønnskollingen skrev 2 minutter siden: Jeg er rimelig sikker på at ungdommene som bygger droner i Kyiv nå har null, zilch, nada, nytte av kunnskapen om hvordan man renser en forgasser. Men krigsmaskineriet i Ukraina er helt avhengig av at det finnes noen som har kompetanse på dieselmotorer, girkasser, drivakslinger og alt annet som må vedlikeholdes for at et maskinavhengig forsvar skal fungere. Om ingen i Ukraina hadde kunnskaper om annet enn droner hadde nok krigen vært over for lengst, og da ikke i Ukrainas favør. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
TåT Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Grønnskollingen skrev 32 minutter siden: Og de samme gamle gubbene kan søren ikke bestille en frisørtime på telefonen fordi de er så digitalt inkompetente. Null problem! Jeg har ikke vært hos frisøren på 30 år! Og håret er kort og innenfor det jeg vil anse som anstendig. Men til temaet for tråden, så fikk jeg en liten aha-opplevelse da jeg oppdaget at det var voksne mennesker på jobben, som leverer sykkelen sin til verksted for å få lappet en slange eller satt på vinterdekk … Sitér dette innlegget Link to post
Korsfjord Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Tja... De båtene fra 80-taklet som det refereres til er rundt 40 år gamle nå. Så tenker jeg tilbake til min barndom på samme tiåret. 40 år gamle båter var da fra 40-tallet. Det var i tilfelle snakk om robåter og en og annen skøyte eller seilbåt. Med andre ord: det var ingen, nesten, den gangen heller som bakset med så gamle båter. På 90-tallet var båtsalget lavt, og da det tok seg opp på 2000-tallet ble båtene stadig større og mer teknisk komplisert. Det krever faktisk mer å gjøre ting selv nå enn da. Alt kan læres, men det tar tid. Og ofte krever det mer enn noe enkelt verktøy. Så må vi vel kanskje erkjenne at praktiske ferdigheter kan ha hatt lavere status enn de akademiske, bevisst eller ubevisst. Akkurat det holder visst på å snu nå, heldigvis. Samtidig er det mange andre ting enn å skru på motorer som frister ungdommer i dag. Vi lever mer organisert enn før, med flere fritidstilbud som tar av den samme tiden som kunne gått til å bygge, skru, fikse osv. Dette gjelder både for voksne og barn/ungdom. Sitér dette innlegget Link to post
dieselfan Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Grønnskollingen skrev 32 minutter siden: Ironien er slående, men de selvsamme gubbene vil ikke innse at verden går videre om den så traff dem midt i fjeset. ...og med " verden går videre" mener de unge som sitter med kopetryne og stirrer ned på enda en æppp at de overhode ikke trenger å kunne ane en himmelretning ved å se hvor sola står, ikke ane om en motor får for mye eller for lite bensin, ikke ane hvordan man kan lappe et sykkel/mopedhjul, ikke ane hvordan man slakter et dyr, ikke ane hvordan man fyrer en vedovn.... til disse som tror så enormt godt om seg selv og tror de er en nådegave for planeten... dere er fortapte om vil sulte ihjel på to uker den dagen det virkelig smeller... dere vil ikke klare å ta dere av barna eller på noen måte være nyttige for det gjenlevende samfunnet, kun være en byrde... Sitér dette innlegget Link to post
AMI Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Eg trur nok at dette varierer mykje frå person til person, men at andelen som kan utføre slikt arbeid er nok lågare no enn før. I min omgangskrets har eg likevel fleire som eg er overtydd om at utan store problem kunne lese seg fram til det som trengs for å gjere nokså "vanskeleg" vedlikehald. Desse vil nok greie seg bra om det skulle oppstå ein naudsituasjon der ein til dømes må lage seg ein vedomn av ein gamal varmtvasstank. Sjølv vaks eg opp i ein vanleg einebustad i eit bustadområde på 90-talet. Det meste av reparasjonsarbeid på bil, kvitevarer og liknande vart sett vekk til fagfolk i oppveksten. Likevel har eg fått ei interesse av å finne ut korleis ting fungerer, og på eiga hand skaffa meg ein god del kunnskap. Dette blanda med interesse for historie gjer at eg i hovudsak held meg til gamalt utstyr. Når eg skulle ha min første båt var det liten tvil om at det måtte vere ein trebåt som var mykje eldre enn meg sjølv, og min første bil var og eldre enn meg sjølv. Traktoren er eldre enn både bilen og båten, og eg skifta veivaksling på denne utan å vere i det minste tvil om at eg kom til å få det til. Ei medverkande årsak til at færre driv med vedlikehaldsarbeid på nytt utstyr er at det for mange er vanskelegare å forstå korleis utstyr med mykje elektronikk fungerer. Om ein ser attende til folkeskulen, så forstod dei fleste skissene som synte korleis ein firetaktsmotor fungerer. Der var ingen tilsvarande enkle skisser av ein mikroprosessor. Eg vil tru at dei fleste er avhengige av å faktisk forstå verkemåten for å kunne utføre vedlikehaldsarbeid nokonlunde målretta. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden I fare for å gi Korsfjord et skikkelig Judaskyss. Helt enig med ham. og Dieselfan; jeg tror du burde gå og møte noen flere ungdommer. De du har møtt er ikke representative for ungdommene våre. Og det er nokså tåpelig å påstå at «voksne» sånn generelt kan slakte et dyr, fikse bensinmotor og navigere etter stjernene. Da holder du de største brødhuene blant de unge opp mot Mr «alltid beredt» Det er en uærlig sammenligning. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Jeg driver et lite ideelt sykkelverksted på si. De fleste som kommer inn er unge folk, fordi det er de som sykler mest. De trenger hjelp med å fikse alt mulig rart. Ikke fordi de ikke kan gjøre det selv, men fordi de ikke har plass til å mekke i leilighetene sine. Den nest største kundegruppa er seniorer på el-sykkel. Flere har kommet inn og spurt om jeg kan hjelpe dem med å få sykkelen til å være mindre tung å trå. Jeg spør; «har du skrudd den på?» «Nei, er ikke det sånn automatisk da?» I morgen skal jeg spørre en tilfeldig senior om når han kan lære meg å garve skinnet til et ekorn jeg fant her om dagen. Jeg trenger å få laget meg et nytt pilkogger… Sitér dette innlegget Link to post
enslagsgjest Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Grønnskollingen skrev 11 minutter siden: I morgen skal jeg spørre en tilfeldig senior om når han kan lære meg å garve skinnet til et ekorn jeg fant her om dagen. Nå er jeg selv blant den yngre garde og kan godt svare på spørsmålet om senioren kommer til kort Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
dieselfan Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Grønnskollingen skrev 11 minutter siden: Den nest største kundegruppa er seniorer på el-sykkel. Flere har kommet inn og spurt om jeg kan hjelpe dem med å få sykkelen til å være mindre tung å trå. Jeg spør; «har du skrudd den på?» «Nei, er ikke det sånn automatisk da?» OK, jeg skjønner; dette er helt sikkert representativt for alle som kan klare seg når strømmen blir borte... du sliter jo ikke med å være fullstendig saklig du heller Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Ha! Jeg er nå ikke den som startet å raljere over dagens unge. Ikke noe å ta sånn på vei av om man man får litt motstand på stereotypiene sine. De gamle er jo flinke dem. Mange av dem dokumenterer sågar sin egen flinkelighet her på forumet så alle kan se, side opp og side ned. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.