Bellil Svart 11 timer siden Link til dette innlegget Svart 11 timer siden Det er ikke bare det å spare penger som er greit med å kunne gjøre noe arbeid selv. Det er minst like mye når får verkstedet gjort det? Jeg har hatt flere tilfeller hvor jeg måttet ha ventet i et par sommeruker med defekt båt hvis verkstedet skulle gjort jobben. Nå har jeg gjort det selv i løpet av et par dager Og selv om jeg er dritt lei å jobbe i motorrommet så er det litt ok når jeg har fikset noe som jeg ikke kunne dagen før. Forhåpentligvis unødvendig kunnskap for jeg håper jo å slippe å gjøre det igjen Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Cheyenne Svart 10 timer siden Link til dette innlegget Svart 10 timer siden Tror nok en del av problemet er måten ting er konstruert og satt sammen i senere tid. Ting som tidligere kunne skrus fra hverandre og åpnes for å reparere er i mange tilfeller falset,limt ihop eller laget på en annen måte som gjør at det ikke kan åpnes uten å ødelegges. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Korsfjord skrev for 6 timer siden: Så må vi vel kanskje erkjenne at praktiske ferdigheter kan ha hatt lavere status enn de akademiske, bevisst eller ubevisst. Akkurat det holder visst på å snu nå, heldigvis. Enkelte av de jeg omgås er av en ganske bastant mening om at det er KUN skolelærdom som har noen verdi og jeg får noen overbærende blikk og kommentarer når jeg påstår at skoler bare er et springbrett for å komme raskere i gang med den evigvarende og langt viktigere læringen fra arbeidslivet... ...men jeg er stygt redd for at de praktiske fagene sliter fremdeles ganske mye med sin "status" da det gjerne er akademikere som definerer slike ting... men så får vi andre selv velge om vi bryr oss om kunstig status... Jeg ser en del "tekniske" program fra UK og må si jeg er veldig imponert over hvor mange små og litt større bedrifter som har funnet seg en nisje som sysselsetter en til en liten håndfull ansatte med spisskompetanse på absolutt alt mulig. Slike småfirma finnes ikke lengre her i "rike" Norge. Senest i dag har jeg sett et lite firma som bl.a. produserte hjulkapsler til bil, ekte håndtverk selvsagt, og de hadde vært oppe og gå siden før bilens "fødsel", altså fra rundt 1880. Der skjedde mye med landet vårt rundt 1970 da vi ble så "oljerike" og ganske mye av det som skjedde er ikke så veldig positivt... AMI skrev for 6 timer siden: Ei medverkande årsak til at færre driv med vedlikehaldsarbeid på nytt utstyr er at det for mange er vanskelegare å forstå korleis utstyr med mykje elektronikk fungerer. Om ein ser attende til folkeskulen, så forstod dei fleste skissene som synte korleis ein firetaktsmotor fungerer. Der var ingen tilsvarande enkle skisser av ein mikroprosessor. Eg vil tru at dei fleste er avhengige av å faktisk forstå verkemåten for å kunne utføre vedlikehaldsarbeid nokonlunde målretta. Har jobbet med elektronikk i industrien siden -80 tallet og kan skrive under på dette. Dengang kunne en finne ut hvordan ting virket ved å studere dokumentasjonen, gjerne sammen med erfaring, men med innføring av mikroprosessorer har bildet blitt betydelig komplifisert. Designere har fått en mengde nye verktøy å leke seg med og dokumentasjon er ikke på langt nær så tilgjengelig som før... og om en produsent vil beskytte åndsverket sitt så støpes det inn i epoxy eller en drar over med sandpapir og fjerner merkingen på et par nøkkelkomponenter... Ting som inneholder microprosessorer er de aller mest kompliserte åndsverk på planeten... og det gjør dem til kompliserte ting å reparere. Ofte er det bare deleskifting som er muligheten og får du ikke tak i rette delen så sitter du der... Grønnskollingen skrev for 6 timer siden: Jeg driver et lite ideelt sykkelverksted på si. De fleste som kommer inn er unge folk, fordi det er de som sykler mest. De trenger hjelp med å fikse alt mulig rart. Ikke fordi de ikke kan gjøre det selv, men fordi de ikke har plass til å mekke i leilighetene sine. Det er nok et greit poeng men det er jo også en situasjon de selv har satt seg i. Myndighetene vil jo at alle skal bo i kompakte bomaskiner men om du virkelig vil flytte inn i noe slikt er jo ditt eget valg. For min del har jeg alltid hatt tilgang til et eller annet verksted, enten hjemme eller på jobb, men jeg hadde et par år da jeg ikke hadde det og det var ikke greit... Jeg tror mye av årsaken til det vi diskuterer her er kapitalismens bakside som viser seg. Timer er blitt alt for dyre og det gjør at feilsøking og reparasjoner blir alt for kostbare, deleskifting er raskere og da får verkstedet gode inntekter uten å flå kunden med dyre timer... Kapitalismen har en side som ingen snakker om: Den vil ødelegge ALT bare for å opprettholde seg selv... Det viktigste av alt er at pengene flyter rundt og at penger i seg selv er et mål og ikke et middel... ...og så har vi jo den nye religionen kalt Kunstig Sladder, aka AI/KI. De nyreligiøse har overhode ingen kritisk tilnærming til KS. Jeg kan se mange gode sider med KS men å blande inn ordet "intelligens" er i beste fall misvisende... og å outsource sin egen intelligens til KS er... ja, hva skal en si... ikke intelligent... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Jens_P Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden SveinHa skrev 22 minutter siden: Senest i dag har jeg sett et lite firma som bl.a. produserte hjulkapsler til bil, ekte håndtverk selvsagt, og de hadde vært oppe og gå siden før bilens "fødsel", altså fra rundt 1880. Norege er for lite til denslags. Det blir for lite volum til å kunne leve av det. Enten ikke nok omsetning eller så må arbeidet prises så høyt at ingen vil kjøpe. Ser det er liv laga for den type håndverk også i USA. Tror vi ser de samme programmene. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
SveinHa Svart 9 timer siden Link til dette innlegget Svart 9 timer siden Jens_P skrev 2 minutter siden: Norege er for lite til denslags. Det blir for lite volum til å kunne leve av det. Enten ikke nok omsetning eller så må arbeidet prises så høyt at ingen vil kjøpe. Joda, det er jo sant nok men mye av årsaken er nok at timer er alt for dyre og det gjør også at alt annet blir dyrt og det hele biter seg i halen og spiralen fortsetter. Og det koker ned til at praktisk fagkunnskap blir for dyrt og kunnskapen forsvinner i den oppadgående spiral... I dag ligger mye av den kollektive kunnskapen på nett og det er jo VELDIG fint men hva når søkemotorene ikke VIL finne ting... Og KS er politisk styrt... Og hva er det første som forsvinner når tredje verdenskrig drar seg til? Mobilnett og internet... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
subwoofer Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden Uten å blande for mye politikk inn i det, bare en observasjon. Kombinasjonen billig import og mva på tjenester er drepen for vedlikehold av noe som helst, men fint for råkapltalismens fremste mål - å gjøre naturressurser om til søppel fortest mulig. Sitér dette innlegget Link to post
Jens_P Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden SveinHa skrev 38 minutter siden: Og hva er det første som forsvinner når tredje verdenskrig drar seg til? Mobilnett og internet... Det holder lenge med et langvarig strømbrudd. Og det inkluderer transport av alle slag som skal elektrifiseres. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Korsfjord Svart 8 timer siden Link til dette innlegget Svart 8 timer siden SveinHa skrev for 1 time siden: Enkelte av de jeg omgås er av en ganske bastant mening om at det er KUN skolelærdom som har noen verdi og jeg får noen overbærende blikk og kommentarer når jeg påstår at skoler bare er et springbrett for å komme raskere i gang med den evigvarende og langt viktigere læringen fra arbeidslivet... Dette er et godt poeng. Jeg er akademiker selv, og har de siste årene kjent på at jeg selv har hatt (ubevisst) et syn på at kunnskap er ting som kan uttrykkes verbalt, altså det man tilegner seg gjennom en bok eller en forelesning, og som kan formidles videre på samme måte, eventuelt også i form av en eksamen eller at man gulper det opp på quiz o.l. Men mye kunnskap er jo nonverbal, tilegnet gjennom praktiske erfaringer, prøving og feiling. Jeg er nok ikke alene om å se/ ha sett slik på det. Jeg tror vi på samfunnsnivå burde skape en større bevissthet rundt hva kunnskap er, og at dette også er å løse praktiske oppgaver like mye som å kunne formulere eller huske noe verbalt. Politiske debatter rundt skole er interessant i så måte, for de som påstår å være mest opptatt av skole og kunnskap er ofte også veldig opptatte av testing av elevene, altså måle dem på det verbale. Så er det heller ikke slik at man skal degradere akademisk kunnskap heller, slik enkelte gjør. Paradoksalt nok, til tross for mitt litt forkvaklede tidligere syn på kunnskap, så har jeg nok også sett på praktiske ferdigheter som noe skummelt og vanskelig. Jeg har mistet litt motet når jeg har sett hvor flinke enkelte andre er til å løse tekniske/praktiske utfordringer. De siste årene har jeg erkjent at ingen er født med disse ferdighetene, ferdighetene har de jo tilegnet seg på ulike måter. Dermed har jeg prøvd meg litt selv på oppgaver hvor jeg tidligere hadde satt jobben bort. For eksempel har jeg byttet registerreim og impeller på påhengeren selv. Neppe imponerende for de som gjør slike oppgaver ofte, men for meg en liten milepæl. Under arbeidet har jeg gjerne fått spørsmål, også fra seniorer, om jeg ikke skal sette det bort til et verksted. Det hadde de selv gjort... Men jeg gjør dette for å lære, og følelsen av å mestre og å være selvhjulpen skal man ikke kimse av. SveinHa skrev for 1 time siden: Jeg ser en del "tekniske" program fra UK og må si jeg er veldig imponert over hvor mange små og litt større bedrifter som har funnet seg en nisje som sysselsetter en til en liten håndfull ansatte med spisskompetanse på absolutt alt mulig. Jeg har også sett mange slike program, og latt meg imponere på samme måte. For et par år siden var jeg inne i en nostalgisk periode, der jeg mimret mye om biler og annet fra min barndom på særlig 80-tallet. Da leste jeg blant annet en del i utgaver av bladet Motor fra den gangen. De ligger tilgjengelig på nett for NAF-medlemmer. Det var ikke bare bilene som fanget interessen, men også annonsene langt bak i bladene, der men ser at Norge hadde masse småindustri den gangen, som produserte veldig mye som vi i dag importerer. Importerte varer var dessuten i mye større grad fra våre naboland i Europa. I dag blir veldig mye produsert på andre siden av kloden, og dette er av mange sett på som det ypperste av fornuft, det er jo så kostnadseffektivt. Men det har absolutt en kostnad dette også, i form av miljøkostnader (transport/overforbruk), tap av selvforsyning og ikke minst tap av kunnskap om hvordan enkle og mindre enkle ting fremstilles. Vi kan ikke bare skylde på myndighetene for denne utviklingen, mange av oss roper jo halleluja over alt det billige som er å få kjøpt fra Kina via nettet. Problematiserer man dette, må man regne med å få seg en skyllebøtte. Man klager over at det er så dyrt å handle her på berget, men så glemmer man at de som selger varene her hjemme også vil ha råd til hytte og sydenturer slik man selv har. SveinHa skrev for 1 time siden: ...og så har vi jo den nye religionen kalt Kunstig Sladder, aka AI/KI. De nyreligiøse har overhode ingen kritisk tilnærming til KS. Jeg kan se mange gode sider med KS men å blande inn ordet "intelligens" er i beste fall misvisende... og å outsource sin egen intelligens til KS er... ja, hva skal en si... ikke intelligent... En annen ting som er veldig underkommunisert med KI er all den energibruken det genererer. Det synes jeg er skremmende, og kan lett brukes til å forsvare nedbygging av natur til fordel for kraftproduksjon f.eks. Men nå er jeg langt utenfor det som er det opprinnelige temaet her, så dette bør nok diskuteres videre andre steder. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden subwoofer skrev 1 time siden: men fint for råkapltalismens fremste mål - å gjøre naturressurser om til søppel fortest mulig. Som Paul Kingsnorth så treffende sa det: Destruction minus carbon equals sustainability. Nå er vi i ytterkant av trådens tema men ikke så helt irrelevant likevel... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Sørlandet2 Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Jens_P skrev 55 minutter siden: Det holder lenge med et langvarig strømbrudd. Og det inkluderer transport av alle slag som skal elektrifiseres. Tja. Hva som fungerer best under en krig er jeg litt i tvil om. Jeg har en nabo, som hadde en 10 år gammel Nissan Leaf, med dårlig batteri, og med kort rekkevidde, så er jo dette en verdiløs bil her i landet vårt, da det koster for mye å fikse. Det kom en oppkjøper. Bilen ble kjøpt. Den skulle til Ukraina. Det var det lettere tilgang på elektrisitet enn det var fossilt brennstoff, og batteriet var noe de var god på å fikse. Er jo normalt dårlige kontakter på ei celle som stenger ned en modul. Er kanskje de samme som lager droner som fikser dette 😉😉 Men skal noe fikses, så må det være kunnskap, og det må være lønnsomt å fikse det. Det er kanskje to ting som har blitt mangelvare her i landet.. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 7 timer siden Link til dette innlegget Svart 7 timer siden Masse gode innspill. - støtt «right to repair» - fjern moms på reparasjon - tving produsenter til å konstruere mer holdbare ting ved å utvide reklamasjonsretten. Et kjøleskap burde vare lenger enn 5 år og 2 måneder. En del nybygde borettslag har satt av plass til verksteder til felles bruk. Det er et skritt i riktig retning. De jeg har sett har vært flittig brukt. Sitér dette innlegget Link to post
SveinHa Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Korsfjord skrev 1 time siden: Jeg er akademiker selv, og har de siste årene kjent på at jeg selv har hatt (ubevisst) et syn på at kunnskap er ting som kan uttrykkes verbalt, altså det man tilegner seg gjennom en bok eller en forelesning, og som kan formidles videre på samme måte, eventuelt også i form av en eksamen eller at man gulper det opp på quiz o.l. Men mye kunnskap er jo nonverbal, tilegnet gjennom praktiske erfaringer, prøving og feiling. Jeg er nok ikke alene om å se/ ha sett slik på det. Jeg tror vi på samfunnsnivå burde skape en større bevissthet rundt hva kunnskap er, og at dette også er å løse praktiske oppgaver like mye som å kunne formulere eller huske noe verbalt. Politiske debatter rundt skole er interessant i så måte, for de som påstår å være mest opptatt av skole og kunnskap er ofte også veldig opptatte av testing av elevene, altså måle dem på det verbale. Du viser god selvinnsikt, det er også mangelvare hos mange Korsfjord skrev 1 time siden: Så er det heller ikke slik at man skal degradere akademisk kunnskap heller, slik enkelte gjør. Akademisk kunnskap har absolutt sin plass i verden men å sette akademisk og praktisk kunnskap opp mot hverandre er vel et blindspor av dimensjoner og som ikke fører noe godt med seg. Skolevesenet, i alle fall opp til videregående, har mye å lære når det gjelder praktiske fag. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Steihy Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Brigg skrev for 12 timer siden: Jeg tror det kommer en dag da evnen til å vedlikeholde og å holde gamle ting i drift blir avgjørende. Jeg fikk en aha opplevelse om dette for noen år siden. Jeg likte å få gamle, kasserte symaskiner til å sy. Fant veldig billig eller gratis på Finn. Jeg hadde selvsagt ikke bruk for dem, og det var ingen salgsverdi i Norge. Undersøkte litt, og fant at asylmottak og hjelpesentra tok i mot. Folk som var vant med å reparere klærne sine, ville gjerne ha noe å gjøre. Da jeg kom dragende med mine helmekaniske Singere, Pfaffer og Husquarna'er - nysmurte, justerte og ofte nesten ubrukt - så ansvarlig medarbeider på meg med medlidende blikk, og ba meg sette fra meg i hjørnet. Der står de sikkert enda. Mens hjelpearbeid som foregår i felten, er helt anderledes. Organisasjoner som jobber i fattige land tar ikke i mot noe med automatikk, plastikk, fancy sømmer eller elektronikk. De har satt opp liste med modeller som er tidløse og enkle å drifte. En oljedråpe på merkede steder, så syr de balanserte, fine sting i hundre år. Utenpåliggende el. motor, som kan byttes ut med håndsveiv eller trampebrett om strømmen forsvinner, er innafor. Eneste kriterium er at forbruksmateriellet- nåler og spoler - er hyllevare. Noen som trenger en til nødlageret sitt ;-) Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
Jens_P Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Min 14 år gamle gressklipper sluttet å gå, antagelig på grunn av E10 bensin. Byttet forgasser til 400 kr og den gikk igjen - 5 uker! Skulle jeg satt bort denne jobben så hadde det kostet ca 1500 - 2000 kr. 2x reparasjon til denne prisen overstiger prisen på ny tilsvarende klipper. Bare å beklage, men bensindrevet gressklipper er ut fra dette "bruk-og-kast" om man ikke er handy-mann og har tid og lyst til å skru selv. Sånn er det med svært mye av tingene vi omgir oss med. Ryker noe, så kan ny bestilles fra Temu eller Aliexpress. Flysendt fra Kina er som regel vesentlig billigere enn å få en ting reparert! Og det understøtter ikke akkurat kunnskap og lyst til å reparere noe som går ryker. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
dieselfan Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Sørlandet2 skrev 37 minutter siden: Tja. Hva som fungerer best under en krig er jeg litt i tvil om. Det føler jeg meg ganske sikker på, derfor setter jeg bort "elektronisk light" motorer som KAD300 og "full elektroniske" Common Rail motorer, og går et kjenpesteg tilbake til 99% mekaniske Yanmar 6LP, den er enkel å skru på, lett, bruker ikkeno målbart mer enn andre, ryker ikke, og deler får jeg både på bil og båtsjapper... så jeg tar med meg denne i grava. Heldigvis, ser det ut til å være en liten endring i samfunnet. Andelen som er villige til å forstå at å bruke opp ting, blant de som tradisjonelt har vært frotsere, ser ut til å øke. Nå er det i større grad lov til å si høyt at "jeg fikk den fiksa" og det synes ikke så "tøft" å si at "jeg kasta dritten", kommer ny med helikopter om 12min... Kan vi få den utviklingen til å gå raskere og gjøre det enda mer positivt, så kan det gjøre en veldig stor forskjell... Korsfjord skrev for 1 time siden: Jeg tror vi på samfunnsnivå burde skape en større bevissthet rundt hva kunnskap er, og at dette også er å løse praktiske oppgaver like mye som å kunne formulere eller huske noe verbalt. Skulle så inderlig ønske at flere tenker som deg subwoofer skrev for 2 timer siden: Kombinasjonen billig import og mva på tjenester er drepen for vedlikehold av noe som helst, men fint for råkapltalismens fremste mål - å gjøre naturressurser om til søppel fortest mulig. Du har min stemme Korsfjord skrev for 1 time siden: Dermed har jeg prøvd meg litt selv på oppgaver hvor jeg tidligere hadde satt jobben bort. For eksempel har jeg byttet registerreim og impeller på påhengeren selv. Neppe imponerende for de som gjør slike oppgaver ofte, men for meg en liten milepæl. Visst søren er det imponerende, og det er motiverende for andre. Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden 13 hours ago, Lars H. said: Ikke alle yngre får panikk av gamle båter. Det er jo ofte slik at de yngre ikke har råd til stor, moderne båt og profesjonelt utført vedlikehold - så da må det jo nødvendigvis bli en litt billig båt, og man lærer å svømme ved å kastes ut på dypt vann. Så har du de som er i førtiårene, har god råd, lite maritim erfaring, som kjøper en altfor stor båt, setter bort alt av vedlikehold. Det er imidlertid fortsatt en utfordring å hanskes med en altfor stor båt i havn og ute til sjøs, det innebærer også nødvendigvis en del læring og feiling. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
SveinHa Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden Jens_P skrev 7 minutter siden: Ryker noe, så kan ny bestilles fra Temu eller Aliexpress. Jeg trengte ny forgasser til snøfreseren og de var så billige at jeg like godt bestilte 3 stk. Tenkte å selge de 2 jeg ikke hadde bruk for men det viste seg at det bare var en av de 3 som virket skikkelig, en ville ikke i det hele tatt og en gikk bare med full choke... Fikk ettersendt 2 stk og en av de ville heller ikke skikkelig og selv om selgeren sendte de gratis så oppga han reell verdi i papirene så det ble moms og gebyrer som svei... Ali eller Temu? Nei, fra Canada... men det er nok Kinaware likevel... Nå bruker jeg verksted SVÆRT lite og da blir det slik at verkstedbesøkene gjelder de litt mer kompliserte problemene men så langt har INGEN av verkstedene imponert noe særlig... snarere tvert om... Det hjelper ikke med masse diplomer på veggen når du ikke har peiling på hva du driver med... Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
tobixen Svart 6 timer siden Link til dette innlegget Svart 6 timer siden 5 hours ago, Bellil said: Det er ikke bare det å spare penger som er greit med å kunne gjøre noe arbeid selv. Det er minst like mye når får verkstedet gjort det? Det er slett ikke greit å finne ledige fagfolk innenfor sesong, og det gjelder ikke bare i Norge, det gjelder vel omtrent overalt. Det er imidlertid også andre grunner til å gjøre ting selv. Det er ikke alltid profesjonelt arbeid er "profesjonelt" utført. Å finne "fagfolk" som kan gjøre jobben er én ting, å finne fagfolk med yrkesstolthet og som man kan stole på at gjør en grundig jobb er enda vanskeligere. Finner man fagfolk man kan stole på, som gjør en grundig jobb, er ledig og som tar mindre enn 100 EUR i timen for arbeid utført ... ja, da har man griseflaks - og det gjelder ikke bare i Norge, det gjelder like mye i såkalte lavkostland som i såkalte høykostland. Så jeg har gått mer og mer bort fra å lene meg på ekstern hjelp, og gjør mer og mer selv på båten. Jeg har tolv tommeltotter, så det er mye dårlig arbeid som blir utført på båten, men i det minste vet jeg hva som har vært gjort og kvaliteten på arbiedet (og nå loggfører jeg alt, konsekvent - selv om selve loggføringen også krever en del tid). En ekstern "profesjonell" aktør kan også gjøre dårlig arbeid - og man står der i ettertid flere titalls tusen kroner fattigere og tror at arbeidet er godt utført, bare for å plutselig oppleve problemer med både det ene og det andre akkurat mens det passer seg dårligst. (post-edit) - en liten anekdote, jeg sjøsatte båten i går, en av de viktigste tingene jeg skulle gjøre på land var å fikse en lekkasje ved rorakselgjennomføringen. Etter å ha tatt opp båten ser jeg ganske raskt hvor problemet ligger - nederst på rorgjennomføringen la jeg en plastring, denne har ligget tett opptil epoksy og fiber, når jeg har seilt i hardt vær har rorakselen flekset litt, dyttet på plastringen, som igjen har ført til at biter med epoksy og glassfiber har mistet taket og blitt skrelt av. Så jeg fikset opp ting, sørget for at alt var tett og fint, båten kom på sjøen igjen - og sannelig lekker det ikke fortsatt! Troligvis var det flere lekkasjer. Det er mulig at en profesjonell aktør ville ha gjort ting bedre og undersøkt bedre - men jeg har opplevd tilsvarende episoder med profesjonelle aktører (både med båt, bil, sykkel, etc). Hadde man brukt profesjonell aktør her, så ville det potensielt endt opp med konflikter og kranglign om hvorvidt dette var dekket av garantien eller ikke, og det kan også fort bli påstand mot påstand, hvor jeg hevder at repetarør rett og slett ikke har gjort jobben sin. Jeg gidder ikke krangle med meg selv, det skjønner jeg jo meget godt at er bortkastet tid :-) Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
Korsfjord Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden Sørlandet2 skrev 1 time siden: Men skal noe fikses, så må det være kunnskap, og det må være lønnsomt å fikse det. Det er kanskje to ting som har blitt mangelvare her i landet.. Dette er en veldig god oppsummering, tenker jeg SveinHa skrev 55 minutter siden: Akademisk kunnskap har absolutt sin plass i verden men å sette akademisk og praktisk kunnskap opp mot hverandre er vel et blindspor av dimensjoner og som ikke fører noe godt med seg. Skolevesenet, i alle fall opp til videregående, har mye å lære når det gjelder praktiske fag. Helt enig, og dette var egentlig noe av poenget mitt også, men jeg erkjenner at jeg ikke formulerte det så tydelig. Når det gjelder skolevesenet er jeg også helt enig. Min opplevelse er at mange som arbeider i skolen også støtter dette, men er man akademiker er man gjerne usikker på de praktiske fagene, og da får gjerne praktisk arbeid mindre plass enn det burde. Skal man bøte på dette, må man både se på innholdet i lærerutdanningene og på hvordan man kan rekruttere folk med praktisk bakgrunn inn i skolen. dieselfan skrev 26 minutter siden: Visst søren er det imponerende, og det er motiverende for andre. Takk for det, og slike kommentarer motiverer meg også til å utvide kunnskapsbanken min ytterligere. Håpet er å kjøpe en gammel/billig seilbåt etterhvert, og da vil det garantert oppstå nye, praktiske utfordringer Sitér dette innlegget Link to post
tobixen Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden 3 hours ago, SveinHa said: Enkelte av de jeg omgås er av en ganske bastant mening om at det er KUN skolelærdom som har noen verdi og jeg får noen overbærende blikk og kommentarer når jeg påstår at skoler bare er et springbrett for å komme raskere i gang med den evigvarende og langt viktigere læringen fra arbeidslivet... Jeg husker en episode fra barnehagen til min eldste sønn - det var én av de ansatte der som virkelig gjorde inntrykk på meg, jeg fikk inntrykk av at hun var utrolig dyktig i rollen som "barnehagetante". Overraskelsen min var stor da jeg fant ut at hun faktisk var den eneste ansatte som ikke hadde noen formell kompetanse og var således stod "lavest" på rangstigen der. Jeg er halvstudert røver, en av de tingene jeg raskt fikk et inntrykk av var at studentene som studerte fysikk i snitt var bedre enn studentene som studerte IT på å løse IT-problemer. Årsaken var en overflod av studenter på IT som ikke hadde noen brennende interesse for IT, men som valgte IT fordi det var en "rask vei til å tjene gode penger". Jeg har jobbet litt fra/med Kina, og bedriften der hadde store problemer med rekrutteringen - veldig mange jobbsøkere når stillinger ble utlyst, og veldig få av jobbsøkerene som egentlig var interessante kandidater. Det ble gjort arbeid med å automatisere utsilingen - kandidatene møtte opp på kontoret, satte seg ved en datamaskin og måtte gjøre oppgaver - oppgavene ble automatisk vurdert. Jeg husker ikke hvor mange prosent som ble silt ut på denne måten, men det var "de fleste". Men poenget her - jeg ble fortalt at de hadde sluttet å se på formell kompetanse i det hele tatt. De som kom ut med toppkarakterer fra universitetene hadde en meget spisset kompetanse - de var kompetente på å få gode eksamensresultater, og ikke noe annet. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
tobixen Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden 2 hours ago, Korsfjord said: De siste årene har jeg erkjent at ingen er født med disse ferdighetene, ferdighetene har de jo tilegnet seg på ulike måter. Sant nok, men fra naturens side er vi skrudd ulikt sammen - noen av oss er født med tolv tommeltotter, andre er "hendt" og fikser ting enkelt. Noen av oss suger til oss teoretisk lærdom enkelt, andre sliter med det. Noen av oss skjønner umiddelbart matematisk logikk, andre har problemer med å skjønne enkle konsepter uansett hvor mange skoletimer de legger ned på å lære seg dette. Enkelte av oss har svært enkelt for å lære seg språk, andre ikke. Etc. Jeg har bittelitt erfaring som lærer, bl.a. som hjelpelærer i IT på universitetet og som instruktør på noe offentlig betalte kurs ("attføring"). Det mest frustrerende var de studentene som faktisk hadde motivasjonen, men som slet veldig med å lære seg grunnleggende konsepter. Sitér dette innlegget Wherever I lay my anchor, that's my home - https://solveig.oslo.no/ Link to post
SveinHa Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden tobixen skrev 4 minutter siden: Overraskelsen min var stor da jeg fant ut at hun faktisk var den eneste ansatte som ikke hadde noen formell kompetanse og var således stod "lavest" på rangstigen der. DEN ser jeg lett Jeg vet ikke hvor mange ganger jeg har sett foreldre med barnepleier, barnevernspedagog, førskolelærer og lignende utdanning og til og med høyere utdanning innen helsevesenet som burde være svært relevant for barneoppdragelse, som OVERHODE ikke har peiling på oppdragelse av egne barn... og ikke bare ikke har peiling men gjør en intensiv jobb med å ødelegge egne barns selvtillit... Rett og slett tragisk... tobixen skrev 9 minutter siden: Men poenget her - jeg ble fortalt at de hadde sluttet å se på formell kompetanse i det hele tatt. De som kom ut med toppkarakterer fra universitetene hadde en meget spisset kompetanse - de var kompetente på å få gode eksamensresultater, og ikke noe annet. Nice one. Det der er noe jeg ikke helt har våget å snakke stort om i enkelte miljø men jeg har skjelt mye på nyutdannede ingeniører. Ikke til forkleinelse for nyutdannede ingeniører, vi har jo alle startet et sted, men de har jo gått mange år på skole og "kan alt" og det gjør de IKKE, hadde vært greit om de ikke var så kjepphøye på seg selv fra dag 1... "Ingeniør" er i mitt hode mer en livsstil eller kanskje litt bedre beskrevet som en yrkesholdning enn en utdanning, en analytisk og praktisk tilnærming til aktuelle oppgaver. Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning. Barnevaksiner Link to post
Korsfjord Svart 5 timer siden Link til dette innlegget Svart 5 timer siden tobixen skrev 21 minutter siden: Sant nok, men fra naturens side er vi skrudd ulikt sammen - noen av oss er født med tolv tommeltotter, andre er "hendt" og fikser ting enkelt. Noen av oss suger til oss teoretisk lærdom enkelt, andre sliter med det. Noen av oss skjønner umiddelbart matematisk logikk, andre har problemer med å skjønne enkle konsepter uansett hvor mange skoletimer de legger ned på å lære seg dette. Enkelte av oss har svært enkelt for å lære seg språk, andre ikke. Etc. Helt klart...Men samtidig er kjernen i denne tråden etter min oppfatning spørsmålet om vilje/evne til å løse praktiske gjøremål selv, og om dette er i ferd med å dø ut. Underforstått: at mange ikke benytter eget potensiale. Sitér dette innlegget Link to post
JRK Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Tror nok Ingar har mye rett, men tror nok det er mange fra håndverker yrkene som fint klarer å sette seg inn i vedlikehold av en 80 talls båt. Man finner mye på YouTube. Mange håndtverkere. har muligheter til å ta jobber på si, vil jeg tro Mange har like bra ökonomi som akademikere. Og så er det er jo slik at i dagens samfunn, så er det vel få som får jobb uten vidergående, og lettere blir det med en höyskole Akademiker eller arbeider, vi allé önsker enklerere liv, automatisk systemer i hjemmet og roboter for å slippe fysisk arbeide. Det kommer fler og fler reguleringer på hva man faktisk kan gjorde selv og, for endel er det faktisk enklere å jobbe litt ekstra for å få betalt reparasjoner når det trengs. Jeg tenker at 10 år frem i tid så tror jeg nok at elektriske båter kommer til å dominere. Da er 80 tallsbåtene kunn for originaler , eller gamle gubber som meg. Tenk bare på hvor enkelt vedlikeholdet er på en elbil i forhold til bensin eller dieselbil. Min Tesla M3 er 4 år og har enda ikke värt på service. Klart at folk vil ha slike båter. Sitér dette innlegget Link to post
Grønnskollingen Svart 4 timer siden Link til dette innlegget Svart 4 timer siden Evnen er lavere fordi vi lever annerledes liv enn det vi gjorde for 40 år siden. Vi kan andre ting. Mange utnytter sitt potensiale, bare ikke det potensialet menn over middagshøyden på Båtplassen vil at de skal utnytte. Båtplassen er like mye museum som det er en ressursbank. Viljen er også lavere fordi hele «systemet» er rigget for at vi ikke skal kunne fikse ting selv. Men enkelte ting er i endring. Små ting som at mobiltelefoner skal kunne repareres, eller at diagrammet til kjøleskapet skal være tilgjengelig for publikum gjør at folk, med og uten formell kompetanse, kan ta ansvar for å vedlikeholde tinga sine. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.